اصفهان- تخلفات شهری علاوه بر نقض حقوق شهروندان، زیبایی شهر را نیز دچار اختلال کرده و باعث آسیب رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی مردم می‌شود.

از ساماندهی دست فروشان تا غربالگری متکدیان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: شهروندان یک شهر دارای حق و حقوقی هستند که مدیریت شهری باید مدافع حقوق شهروندان باشد، اما با توجه به اینکه امروزه در شهر تخلفات زیادی همچون سدمعبر، رهاکردن خودروهای‌فرسوده در برخی از کوچه‌ها و معابر، نصب پلاکاردهای رنگارنگ و ایجاد آلودگی‌های بصری در شهر، ساخت و سازهای خلاف، ساختمان‌های نیمه‌کاره رها شده، تکدی گری و دست فروشی و غیره مشاهده می‌شود، لازم است اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری با پشتیبانی سایر ارگانها به ویژه نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای رفع تخلفات شهری اقدام کند.

بیشتر تخلفات اشاره شده به ویژه سدمعبر، تکدی گری و دست فروشی در روزهای پایانی سال شدت می گیرد و در این میان کارشناسان معتقدند اگر مردم در پیشگیری از تخلفات شهری همکاری بیشتری با شهرداری داشته باشند، معضل های موجود در مدت زمان کمتری برچیده خواهد شد.

در این فرصت برای اطلاع از برنامه ها و طرح هایی که قرار است در آستانه نوروز امسال انجام شود، گفت وگویی را با «حسن محمدحسینی» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان انجام دادیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

شتاب زندگی در اسفندماه بیشتر به چشم می‌خورد و آمد و شدها در شهر زیاد می‌شود، در آستانه فرارسیدن سال جدید چه تمهیداتی را پیش‌بینی کرده‌اید؟

مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان به عنوان پلیس شهرداری خدمت رسانی می کند و مهمترین آرمان ما داشتن شهری بدون تخلف است.

تعداد وظایفی که این اداره کل به صورت ۲۴ ساعته پیگیر انجام آنها است، حدود ۳۰۰ وظیفه در ارتباط با شهر و شهروندان اعم از تخلفات ساختمانی، تبلیغات غیرمجاز، مشاغل مزاحم، ساختمان‌های مخروبه رها شده، زمین های بایر، حفاری های غیر مجاز، تبلیغات نامناسب، سد معبر و جمع آوری خودروهای فرسوده رها شده در شهر، است.

با توجه به سنتی که از قدیم در اصفهان بوده و جنب و جوش خاصی که مردم در روزهای پایانی سال دارند و بیشتر به سمت بازارها می‌روند، از هفته اول اسفندماه در خصوص رفع سد معبر صنوف با رویکرد اطلاع رسانی، اخطار و جمع آوری، همچنین طرح جمع آوری خودروهای دوره گرد، فرسوده، پاکسازی زمین های بایر، تعیین تکلیف ساختمان های ناایمن و مخروبه رها شده، طرح ساماندهی تابلوهای اصناف، بنرهای غیرمجاز و مواردی که زیبایی شهر را خدشه دار می کند، همچنین طرح پاکسازی معابر اصلی و فرعی از وجود مصالح ساختمانی رها شده، طرح هایی اجرا شده است. سعی داریم تا قبل از ورود مسافران نوروزی طرح های پیشگیری از تخلفات شهری را به اتمام برسانیم.

برای ساماندهی دست فروشانی که روزهای پایانی سال تردد خودروها در بعضی از خیابان‌های شهر  و حتی رفت و آمد عابران پیاده را مختل می‌کنند، چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

از جمله معضلاتی که دستفروشان به وجود می آورند سد معبر، ترافیک شهری و اختلال در حمل و نقل و عبور و مرور عابران پیاده و عرضه کالاهای بعضا نامرغوب است که چهره بسیار زشتی را از شهر نمایان می سازد.

از آنجا که دستفروشان هزینه های مربوط به اجاره ملک، عوارض و مالیات نمی پردازند، کالاهای خود را با قیمتی پایین‌تر عرضه می کنند و این امر سبب استقبال شهروندان از آنان می شود.

با توجه به اینکه در ایام پایانی سال، دست فروشان به صورت حمل با دست یا بساط پهن کردن، فضایی را اشغال می کنند تا اجناس خود را بفروشند، شهرداری اولویت خود را پیشگیری قرار داده  و برای ساماندهی دستفروشان برنامه ای طولانی مدت را مد نظر قرار داده است.

با توجه به اینکه معضل فعالیت دست فروشان بیشتر در مناطق ۳ و یک شهر اصفهان دیده می شود، شهرداری برای ساماندهی دست فروشان چند محل را برای فعالیت آنها در نظر گرفته تا بتوانند چند روز اخر سال با انجام هماهنگی های لازم، در محل‌های مشخص شده توسط شهرداری، کار کنند.

برنامه بلند شهرداری این است محل فعالیت دستفروشان را در بازارچه های محلی شهر قراردهد تا دیگر در معابر شهر چهره نازیبایی از فعالیت آنها دیده نشود.

 در خصوص وانت های دوره گرد که با ایجاد آلودگی صوتی در کوچه پس کوچه های شهر کاسبی می کنند، اقدام به شناسایی آنها و هماهنگی با اتحادیه های صنفی انجام شده تا برای جهت ساماندهی آنها محل هایی در نظر گرفته شود.

قرار است با هماهنگی اتحادیه میوه و سبزی فروشان شهر اصفهان محلی برای فعالیت وانت های دوره گرد در نظر گرفته شود.

متأسفانه دستفروشان نیز در آستانه نوروز سال گذشته بخش زیادی از برخی خیابان های شهر را به فروش اجناس خود اختصاص داده و ترافیک سنگینی در رفت آمد خودروها و عابران پیاده به وجود آوردند، از این رو به هیچ عنوان اجازه فعالیت به دست فروشان در معابر اصلی و فرعی شهر را نخواهیم داد.

با توجه به اینکه سیاست شهرداری اصفهان حذف دستفروشان نیست بلکه ساماندهی آنها مد نظر است، در حال حاضر دو محل به صورت موقت در محدوده منطقه سه شهرداری اصفهان برای فعالیت دست فروشان در نظر گرفته شده و زیر ساخت های آن مهیا شده  است، یکی از این محل ها در نزدیکی میدان امام علی محدوده خیابان ولی عصر، دیگری در خیابان علامه مجلسی قبل از میدان قدس است که در زمان مقرر با نصب داربست و اطلاع رسانی، شهروندان را از وجود این محل ها مطلع خواهیم کرد.

البته با شناسایی برخی از دستفروشان پی بردیم که همه این افراد دستفروش نیستند، بلکه تعدادی از مغازه داران اجناس باقی مانده در انبار خود را با قیمت پایین تر در خیابان ها به فروش می رساندند.

در این بین شهروندان باید توجه داشته باشند که از نظر کیفیت اجناس نمی توان به دستفروشان اعتماد کرد، به خصوص مواد خوراکی که هیچ نظارت بهداشتی ندارند.

سد معبر دیگر معضل پررنگی است که چهره شهر اصفهان را نازیبا می کند، برخوردها با این تخلف چگونه صورت می گیرد؟

پدیده ناهنجار سد معبر یکی از مشکلات اساسی این شهر محسوب می‌شود، تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها ضمن اینکه استفاده از معابر  عمومی برای کسب را ممنوع اعلام کرده، شهرداری را نیز موظف به رفع سد معبر کرده است.

فرهنگ غلط اشغال پیاده‌روها یکی از مشکلات مهم درسطح معابر و خیابان‌های شهر است که رفت و آمد عابران پیاده را با مشکلات عدیده‌ای همراه ساخته است.

مهمترین چالش اشغال پیاده‌روها بی نظمی و برهم خوردن زیبایی شهر است و این اقدام ناپسند زمانی‌که در پیاده روهایی با عرض کم اتفاق میافتد، چیزی جز ایجاد هرج و مرج و آلودگی‌های بصری به دنبال نخواهد داشت.
طبق قانون هیچ یک از کسبه و واحدهای صنفی اجازه ندارند از پیاده رو برای گذاشتن میز و صندلی و کالا استفاده کنند.

با توجه به اینکه تخلف سد معبر بیشتر توسط میوه فروشان انجام می شود، باید در نهایت تأسف اعلام کنم حلقه مفقوده اتحادیه ها هستند، زیرا در حال حاضر بسیاری از میوه فروشان  بدون پروانه کسب فعالیت کرده و مساحت مغازه هایی که اجاره می کنند، متناسب با شغل میوه فروشی نیست!

تاکنون برخوردهای قانونی در رابطه با سد معبر انجام پذیرفته و حتی منجر به پلمپ تعدادی از واحدهای صنفی در شهر شده است، البته با اخذ تعهد از کسبه فرصتی دوباره برای پاکسازی پیاده رو و معابر به آنها داده شده است، اما طبق قانون در صورت عمل نکردن به تعهدات، پلمپ‌های طولانی مدت برای این کسبه در نظر گرفته می‌شود.

در رابطه با تخلفات سد معبر لازم است اعلام کنم مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان طی ده ماهه سال جاری ۱۳ هزار و ۴۸۹ مورد اخطار و تذکر شفاهی صادر کرده، رفع تخلف و اعمال قانون صنوف در ارتباط با ۳۷ هزار و ۵۴۱ مورد صورت گرفته و ۱۱۰ واحد صنفی که متصدیان آنها اصرار بر تخلف داشتند، پلمپ شده است.

تکدی گری دیگر موضوع آزاردهنده‌ای است که در شهر اصفهان دیده می شود، راهکار اساسی رفع این معضل چیست؟

تخلف در شهر ابعاد مختلفی دارد، یکی از آنها تکدی گری است که گاهی در شهر اصفهان رخ می نماید.

طبق ماده ۷۱۲ قانون مجازات اسلامی، «هرکس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش نماید یا ولگردی کند به حبس از یک تا سه‌ماه‌ محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی مرتکب عمل فوق شود علاوه بر مجازات مذکور کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی به دست آورده است مصادره خواهد شد».

پاکسازی شهر از وجود متکدیان آرزوی مدیریت شهری اصفهان است، از این رو تاکنون طرح های ضربتی زیادی در این رابطه انجام شده و البته هیچ کدام نتیجه بخش نبوده است.

مهمترین چالش در این زمینه باورهای اشتباه مردم در کمک کردن به متکدیان است، اگر شهروندان به جای کمک به اینگونه اشخاص کمک های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی معتبر که تعداد ۸۰۰ مورد آنها در شهر اصفهان هستند، ارایه کنند قطعا به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید.

واقعیت این است که مردم با کمک به متکدیان زمینه سوء استفاده و فعالیت بیشتر آنها را فراهم نموده و گدا پروری در شهر رواج خواهد یافت.

براساس مصوبه شورای عالی اداری، آئین نامه ای به منظور اصلاح ساختار و ایجاد هماهنگی در فعالیت دستگاههای اجرایی در خصوص مبارزه با تکدی گری، جمع آوری، شناسایی و تعیین وضعیت این افراد تعیین و تصویب گردیده و ۱۳ دستگاه از جمله فنی و حرفه ای، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صداو سیما و بهزیستی موظف به انجام آن هستند، اما متاسفانه به دلیل اینکه بعضی از ارگان های مربوطه وظایف پیش بینی شده در قانون را انجام نمی دهند، روند جمع آوری، ساماندهی و تعیین تکلیف متکدیان دچار مشکلات زیادی بوده و به سرانجام مطلوب نمی رسد.

در شهر اصفهان تعداد کمی ازمتکدیان دیده می شود اما همان تعداد کم نیز نباید وجود داشته باشد، شهرداری اصفهان اخیراً محلی را هماهنگ کرده تا متکدیان جمع آوری شده در آن مکان غربالگری شوند.

با برنامه ریزی های انجام شده، اگر مردم همکاری کنند در آینده شهر بدون متکدی را خواهیم داشت، بی شک کمک نکردن مردم به متکدیان راحت ترین راه برای از بین بردن این معضل اجتماعی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.