خواندن تاریخ درس‌های زیادی برای همه بخصوص نوجوانان و جوانانی دارد که آینده کشور به دست آن‌ها رقم می‌خورد.

کتابی تاریخی برای درک مفهوم استقلال

قدس آنلاین- کتابی که امروز برای مطالعه پیشنهاد می‌کنیم، یک مجموعه دو جلدی تاریخی است که با خواندن آن به درک درست‌تری از مفهوم استقلال و قطع وابستگی کشور به بیگانگان در سایه انقلاب اسلامی خواهیم رسید. این کتاب، «استقلال ایرانیان زیر نفوذ بیگانگان» نام دارد که با هدف بررسی نفوذ قدرت‌های خارجی در ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران توسط انتشارات مدرسه منتشر شد.

این مجموعه به قلم جواد کامور بخشایش و داوود قاسمپور به نگارش درآمده است. جلد اول این مجموعه، به بازخوانی سلطه کشورهای روسیه، انگلستان و آمریکا بر ایران در دو دوره‌ قاجار و پهلوی می‌پردازد و طی آن حوادثی تاریخی همچون عهدنامه‌های ترکمنچای و گلستان، معاهده‌ پاریس، قرارداد دارسی، تأسیس بانک شاهنشاهی، قرارداد ۱۹۱۹ و کودتای سوم اسفند مورد بررسی قرار گرفته است.

جلد دوم این مجموعه با عنوان فرعی «آمریکا در ایران» با تکیه بر اسناد لانه جاسوسی آمریکا، به نفوذ این کشور در ایران پرداخته و حوادث و مسائلی چون قتل ماژور ایمبری موضع آمریکا در نهضت ملی شدن نفت، کودتای ۲۸ مرداد، تأسیس ساواک، طرح جانسون، لایحه کاپیتولاسیون و... را مورد بررسی قرار می‌دهد. جلد دوم این کتاب با ذکر حوادث منجر به انقلاب اسلامی به پایان می‌کشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.