روز گذشته دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت بار دیگر اظهار کرد: چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است. طبی که این روزها رو به گسترش است و دولت هم خود را موظف به حمایت از آن می‌داند.

آماده مناظره با مسئولان وزارت بهداشتیم

قدس آنلاین-روز گذشته دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت بار دیگر اظهار کرد: چیزی به نام طب اسلامی نداریم. تنها طب سنتی داریم که در ایران همان طب ایرانی است و خوشبختانه این روزها رو به گسترش است. طبی که این روزها رو به گسترش است و دولت هم خود را موظف به حمایت از آن می‌داند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

البته کارشناسان این حوزه نظری کاملاً متفاوت‌ دارند. دکتر حمیدرضا ضیایی، پژوهشگر حوزه طب اسلامی با بیان اینکه در مورد این اظهار نظرها نمی‌توان تنها به چند جمله پاسخ بسنده کرد، به خبرنگار ما می‌گوید: در مورد ادعای این بزرگواران حاضر هستیم با مسئولان ارشد وزارت بهداشت، مناظره یا مذاکره کنیم و با منطق، دلیل قرآنی و علمی ثابت کنیم که طب اسلامی وجود دارد.

وی اضافه می‌کند: پنج سال پیش می‌گفتیم ۳۰۰ آیه قرآن به طب اسلامی اشاره دارد. اکنون با تأکید بیان می‌کنیم که تمامی آیات قرآن سرشار از طب اسلامی است، اما چون طب اسلامی را نمی‌شناسیم، منکر وجود آن می‌شویم. در روایت‌ها آمده است که درمان تمام بیماری‌ها در قرآن است. آن‌ها که ادعا می‌کنند طب اسلامی وجود ندارد، باید دلایل علمی و اثبات شده خود را بیان کنند.

این اظهار نظرها از جهل است

دکتر رضا منتظر، متخصص طب اسلامی نیز ضمن رد دیدگاه برخی مسئولان در مورد طب اسلامی به خبرنگار ما می‌گوید: تحقیقاتی که در ۲۰ سال گذشته انجام داده و تألیفاتی که در این زمینه داشته‌ام، همه بر اثبات وجودی طب اسلامی تأکید دارند. کتاب‌هایی که بیشتر آن‌ها دارای مقدمه علمای صاحبنظری هستند که تأیید آن‌ها را بیان می‌کند. بی‌شک با یک جمله نمی‌شود این همه تحقیق و البته تجربه را رد کرد.

این پزشک محقق ادامه می‌دهد: این اظهار نظرها در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از جهل و ناآگاهی صاحب‌سخنان از موضوع است. البته در این رشته مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر، افرادی هستند که خوب عمل نکرده و به این نام لطمه زده‌اند، اما کار نادرست برخی افراد دلیلی بر وجود تحقیقات و نتایج ریشه‌دار این زمینه نیست.

دکتر منتظر تأکید می‌کند: نمی‌توانیم ادعای رد طب سنتی را تنها به این دلیل که از زبان وزیر بهداشت بیرون می‌آید، قبول کنیم. در بحث علمی مستندات و استدلال هایی را مورد توجه قرار می‌دهیم، نه اظهار نظرهای برخی مسئولان؛ زیرا بیشتر آن‌ها سلیقه‌ای است.

این متخصص طب اسلامی در پایان بیان می‌کند: طب اسلامی وجود دارد. البته در این رشته هنوز به انتهای آن نرسیده‌ایم. مانند طب مدرن که هنوز ابهام ها، پرسش‌ها و محدودیت‌های زیادی در ذهن ما وجود دارد و باید این راه را طی کنیم تا بیشتر به عمق آن برسیم.

طب اسلامی کامل‌تر از طب سنتی است

پایه‌های طب اسلامی ایرانی بر دو ستون اصلی استوار است؛ اصلاح سبک زندگی و اصلاح تغذیه. دکتر محمود امینی، پژوهشگر طب اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه طب اسلامی کامل‌تر و دقیق‌تر از طب سنتی است، به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: طب اسلامی بر مبنای روایت‌ها و آیات قرآن بوده، اما طب سنتی بر اساس تجربیات است. طب اسلامی برای بیماری‌ها و درمان آن‌ها برنامه‌هایی دقیق و کامل دارد.

وی با ابراز تأسف بیان می‌کند: عده‌ای در تلاش برای ضربه زدن به طب اسلامی هستند و سعی می‌کنند این رشته را به حاشیه بکشانند. اینکه پدر طب اسلامی کیست و... تنها مواردی حاشیه‌ساز برای براندازی و توطئه‌ دشمنان برای کمرنگ شدن اسلام است. مهم این است که مردم درمان شده و درد و رنج بیماری آن‌ها کمتر شود. نام اسلامی، سنتی یا مدرن تنها بازی با کلمات است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.