بجنورد- در حالی که هفته گذشته استاندار خراسان شمالی اعلام کرد که این استان از هدفگذاری ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در سال جاری هم فراتر رفته است، آمارهای رسمی دولت نشان می دهد این استان جزو ۴ استان با کمترین نرخ بیکاری در پاییز امسال جای گرفته است.

خراسان شمالی در زمره پیشتازان کاهش نرخ بیکاری در کشور

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، اغلب اقتصاددانان بزرگ ترین معضل حال حاضر اقتصاد کشور را معضل بیکاری می دانند؛ موضوعی که با توجه به خیل جوانان تحصیلکرده و جویای کار و کمبود سرمایه گذاری در اشتغال های مولّد در سال های گذشته که با وفور درآمدهای ارزی هم مواجه بودیم، بغرنج تر شده است.

دولت تدبیر و امید  با هدف حل اساسی مشکلات اقتصادی، از ابتدای روی کار آمدن خود سیاست رشد تولید همراه با توجه به اشتغال را در پیش گرفت چرا که دولت یازدهم و در ادامه دولت دوازدهم، کلید حل مشکلات اقتصادی را کاهش نرخ بیکاری در جامعه می داند.

توجه به ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی، توجه به توانمندی ها و ظرفیت های منطقه ای، تاکید بر گسترش فناوری های جدید، ارائه راهکارهای مقابله با فساد، الکترونیکی کردن کارها در دستگاه های اجرایی و شفافیت اقتصادی، توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، تقویت خصوصی سازی و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در بخش خصوصی از مهم ترین سیاست های دولت تدبیر و امید برای افزایش تولید و اشتغال به عنوان اولویت نخست کشور محسوب می شود.

اما خراسان شمالی، نگین سرسبز شمال شرق کشور هم با پیروی از این سیاست ها در سال های اخیر شاهد تحرکاتی در حوزه اقتصاد و اشتغال بوده است که  با سیاست های خاص مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی در این حوزه ها ملموس تر هم شده تا جایی که با هدفگذاری استاندار مبنی بر کاهش نرخ بیکاری استان به زیر ۵ درصد در پایان دولت دوازدهم همراه شده است.

شاید امروز کمتر از گذشته نام مرکز استان بجنورد با اسامی شهرهای مشابه ( بیرجند و بروجرد) اشتباه گرفته شود، چرا که بنابر اعتقاد مهندس صالحی، گام نخست توسعه برای خراسان شمالی شناساندن استان در  کشور است و بنابراین از زمان ورود وی به استان آمد و رفت مسئولان مختلف سطوح ملی با هدف معرفی استعدادهای موجود و قول مساعدت برای دریافت اعتبارات و بهره مندی درست از این ظرفیت ها، به استان را شاهد بوده ایم.

تاکید بر توسعه پایدار روستایی از دیگر تاکیدات استاندار خراسان شمالی است و همواره فرمانداران، بخشداران و دهیاران را برای تشویق و دعوت مردم به بهره مندی از تسهیلات ارازن قیمت اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری مورد خطاب قرار داده است.

در همین راستا، دستورعمل آیین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر از سوی علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه سال جاری تحت عنوان دستورالعمل آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد.

بر اساس این طرح قرار است معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود و بر این اساس مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی اختصاص می‌یابد.

سهم خراسان شمالی از کل اعتبارات پیش بینی شده برای توسعه اشتغال روستایی کشور ۳.۱۳ درصد یعنی افزون بر ۳۷۵ میلیارد تومان است که بنا به گفته معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، در مرحله اول ۷۰ درصد اعتبارات معادل ۲۶۳ میلیارد تومان توزیع می شود و جذب ۳۰ درصد اعتبارات باقی مانده به تلاش و همت استان ها بستگی دارد و در راستای سیاست دولت در  استان نیز ۷۰ درصد تسهیلات بخش اشتغال بین شهرستان ها توزیع شد تا شهرستان ها برای جذب اعتبارات باقی مانده در رقابتی سالم تلاش کنند.

از محل اعتبارات و تسهیلات صندوق توسعه ملی به تفکیک استان ها سهم خراسان شمالی از محل ۷۰ درصد این اعتبارات بالغ بر۱۳۱ میلیارد تومان است و علاوه بر این میزان اعتبار، بانک ها نیز باید ۱۳۱ میلیارد تومان از محل منابع خودشان سهم بگذارند که در مجموع سهم استان ۲۶۳ میلیارد تومان خواهد بود.

هدفگذاری استان برای ایجاد ۲۴ روستای سبز، بدون بیکار و یا هدف گردشگری تا هفته دولت سال۹۷ و اولویت قرار دادن این روستاها در طرح های توسعه اینترنت و معرفی این مناطق به عنوان یک الگو،آغاز حرکتی بزرگ در توسعه روستایی خواهد بود که تحقق این هدف نیازمند همراهی و همدلی مسئولان و مردم می باشد.

هدفگذاری برای ایجاد فرصت شغلی بالاتر از سهم استان در طرح ملی اشتغال فراگیر، از دیگر سیاست های استان در بخش اشتغال است که محمدرضا صالحی در تازه ترین کارگروه اشتغال استان با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری اظهار داشت: سهمیه خراسان شمالی ایجاد ۸۶۸۰ شغل در سال جاری بود ولی ما ایجاد ۱۰ هزار شغل را هدفگذاری کردیم که تاکنون با ثبت ۱۰هزار و ۴۹۹ شغل جدید حتی از آن هدف هم فراتر رفتیم.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان همچنین در تازه ترین نشست این ستاد به سیاست های استان در حوزه اشتغال در سال ۹۷ اشاره و تصریح کرد: سهم تعریف شده برای استان در اشتغال فراگیر برای سال آینده ۹ هزار و ۲۹۱ نفر است ولی هدف گذاری ما بر اساس عملکرد سال جاری اعلام خواهد شد و هدف گذاری ما برای سال ۹۷ هم تثبیت و توسعه اشتغال موجود، تاکید بر تغییر تکنولوژی در طرح های مختلف اشتغال است.

در سال ۹۷ تاکید بر اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات با هدفگذاری ایجاد حداقل هزار شغل آی.تی و توجه به برگزاری کلاس های آموزش مهارتی تقاضا محور از سوی مرکز فنی و حرفه ای بر اساس نیازهای منطقه ای از دیگر برنامه های استان اعلام شده است که می تواند پیام آور بهبود فضای کسب و کار بر اساس دانش و اطلاعات کافی و روز دنیا باشد.

استاندار خراسان شمالی در نشست های متعدد بر کاهش نرخ بیکاری به ۵ درصد تا سال ۱۴۰۰ تاکید دارد که تحقق این امر مستلزم همت و تلاش آحاد مردم و مسئولان است که اطلاع رسانی درست و جامع به مردم برای بهره مندی از این تسهیلات ارزان قیمت شاید یکی از مهم ترین وظایف مدیران و کارکنان هر حوزه باشد چرا که ارائه اطلاعات کافی و مشاوره های شغلی توسط کارشناسان متخصص موجب می شود تا مردم با آگاهی و آرامش خیال بیشتر برای ایجاد شغل به ویژه در قالب شرکت های تعاونی گام بردارند و از هدررفت اعتبارات و پول پاشی بی حاصل جلوگیری شود؛ موضوعی که مورد تاکید استاندار نیز بوده است.

بر اساس آخرین گزارش اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، تاکنون ۲هزار و ۶۳۷ نفر در سامانه کارا در این استان ثبت نام کردند که یک درصد مربوط به خدمات، ۶ درصد صنعت و ۹۳ درصد مربوط به حوزه کشاورزی بوده است.

حسن نوری با بیان اینکه سهم تسهیلات مشاغل خانگی در این استان ۲۰۰ میلیار ریال است، افزود: در این راستا تا کنون یک هزار و ۷۵۱ طرح به بانک ها معرفی شده است و در مجموع طرح هایی به ارزش ریالی حدودا ۲۱ میلیارد تومان به بانک های عامل استان برای پرداخت ارسال شده است .

وی تصریح کرد: سه بانک سپه، تجارت و صادرات بانک های عامل طرح مشاغل خانگی هستند که تاکنون عملکرد بانک سپه رضایت بخش بوده است و از بقیه بانک ها می خواهیم در این زمینه بیشتر تلاش کنند .

امید است با نگاه حل اساسی مشکلات از سوی دولت تدبیر و امید که با توجه به اهمیت ایجاد اشتغال و برطرف کردن معضل بیکاری، دولت در بودجه سال آینده یکی از رویکردهای اصلی خود را ایجاد اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و همچنین اشتغال حمایتی قرار داده است، شاهد تحرک و پویایی در بخش اشتغال در سطح کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.