سراوان-جاده سراوان به خاش یکی از مشهورترین جاده های استان و کشور است و در طول سال همیشه جزء تیترهای رسانه ها و خبرگزاری ها بوده که در طول هر هفته، خبر کشته و مصدوم شدن عده ای مردم بی گناه در این جاده در مطبوعات و رسانه ها منتشر می شود.

جاده مرگ در سایه بی تدبیری همچنان قربانی می گیرد

قدس آنلاین –گروه استانها –حسین سپاهی، جاده سراوان به خاش یکی از مشهورترین جاده های استان وکشور است و در طول سال همیشه جزء تیترهای رسانه ها و خبرگزاری ها بوده که در طول هر هفته، خبر کشته و مصدوم شدن عده ای مردم بی گناه در این جاده در مطبوعات و رسانه ها منتشر می شود.

مسیری معروف به جاده مرگ 

مسیر سراوان- خاش ۱۶۰ کیلومتر است که به دلیل وجود آسفالت های کم عمر در بسیاری قسمت ها تکه پاره شده و از سویی دیگر جاده ای کم عرض از خطرناکترین جاده های استان سیستان و بلوچستان است.

با وجودیکه استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور بوده و بافت و اقلیم آن باعث ایجاد فاصله های چند صد کیلومتری شهرها از یکدیگر و گاها فاصله تا مرکز استان برای شهرهایی به نزدیک ۶۰۰ کیلومتر میرسد متاسفانه نداشتن اتوبان و بزرگراه  و دوبانده بودن برخی مسیرها در استان آمار تلفات جاده ای را در مسیرهای پرتردد به بیشترین حد فوتی می رساند.

غیراستاندارد بودن برخی از راه های کشور برهیچکس پوشیده نیست این حقیقت را نمی توان در پوشش نقش بسیار زیاد خطای انسانی در بروز تصادفات جاده ای و یا مشکلات مربوط به فرسوده بودن و استاندارد نبودن خودروها پنهان کرد. مسئولان کشور باید نسبت به اصلاح وضعیت راهها، هرچه سریعتر اقدام نمایند.

عرض کم جاده و افزایش تصادفات

رستم رئیسی یکی از رانندگان کامیون در حاشیه این جاده در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه محور خاش به سراوان بعنوان یکی از خطرناکترین و پرحادثه ترین محورهایی است که هر روز قربانی می گیرد، اظهار کرد: عرض کم و عدم دو بانده بودن این محور در این جاده سبب افزایش تصادفات و بروز حوادث بسیار خطرناک می شود.

وی گفت: هرچند گاه یک بار شاهد کشته، زخمی شدن و ناقص العضو شدن تعدادی از هموطنان مان در جاده مواصلاتی سراوان- خاش هستیم .

این راننده کامیون افزود: مسئولین تا به اکنون هیچگونه اقدامی برای دوبانده کردن مسیر  سراوان به خاش انجام نداده اند  و تنها آمارهاست که روزانه بالامی رود و نصیب مسافران و رانندگان و خانوادهای آنان چیزی نیست جز تصادفات وحشتناکی که پایانی ندارد و باز هم ما می مانیم و جاده هایی که قربانیان را به کام خود می گیرند و خبر های حوادث توسط خبرگزاری ها که می خوانیم و کاری جز تاسف برای خانواده قربانی نمی کنیم.  
مولوی ساداتی امام جمعه اهل سنت سراوان  گفت: وضعیت کنونی جاده‌ سراوان – خاش به گونه‌ای است که روزانه شاهد تصادفات دلخراش و منجر به فوت هم استانی‌های خود هستیم.
سید عبدالصمدساداتی دلیل حادثه‌خیز بودن این محور را  عرض کم و نبود آسفالت مناسب و عدم  استانداردهای جاده ای  عنوان کرد  و افزود: باتوجه به اینکه جوانان در شهرستان مرزی سراوان بیکار و خانه نشین هستند، افرادی بالاجبار جهت امرار معاش به قاچاق سوخت روی آورده اند ضمن آن‌که باید خودرو های قاچاق سوخت و حضور کامیون‌ها را هم دلیل دیگری برای حادثه خیز بودن این محور دانست.

عریض شدن محور سراوان به خاش خواسته بحق مردم 

نماینده مردم شهرستانهای سراوان،سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که یکی از خواسته‌های مردم سیستان بلوچستان این است که تلفات جاده‌ای کاهش پیدا کند، اظهار کرد: مردم انتظار دارند جاده‌هایی مانند مسیر زاهدان-خاش و خاش -سراوان دو بانده شوند.
محمدباسط درازهی  با تاکید بر این‌که یکی از خواسته‌های مردم این است که در استان بزرگراه ساخته شود، بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی است که تقریبا رتبه اول تلفات تصادفات رانندگی را در اختیار دارد.


وی با بیان این‌که جاده‌های استانی مناسب نیست،‌ تصریح کرد: با توجه به این‌که جاده زاهدان به خاش و خاش به سراوان  ترانزیتی بوده و اینکه در شهرستان سراوان  سه بازارچه مرزی بین ایران و پاکستان وجود دارد تعداد زیادی کامیون در این مسیرها تردد می‌کنند متاسفانه همه این جاده ها یک بانده هستند.
محمدباسط درازهی با بیان این‌که جاده‌های این استان در خیلی از جاها با استانداردها فاصله دارد، بیان کرد: نیاز است در این رابطه تدبیری شود، به همین دلیل موضوع را از طریق  وزیر راه و شهرسازی پیگیری نموده ام که قول مساعد در رابطه با دوبانده شدن این محور داده شد که بعد از تامین  و تخصیص اعتبار  این پروژه اجرایی می گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.