در سفر نوع هزینه کردن هم اهمیت دارد اما به این مساله هم اعتقاد دارم که در کشور ما شرایط سفر توسط برنامه ریزان باید به گونه ای مهیا شود که امکانات سفر برای همه مهیا باشد و هر فرد مطابق با بودجه خودش از یک نوع امکانات بهره مند شود.

افزایش هزینه های سفر باعث کاهش تعداد مسافرت ها نمی شود

قدس آنلاین- وجود مساحت قابل توجه، جغرافیای چهارفصل، اقوام و رسومات متنوع در کنار جادذبه های گردشگری باعث شده ایران به کشوری با استعداد بالقوه بالا برای جذب توریست یا همان مسافر خارجی تبدیل شود. موضوعی که البته به دلیل عدم سیاست گذاری های مناسب همیشه حلقه مفقوده ای برای درآمدهای غیر نفتی اقتصاد ایران به شمار رفته است. با این حال اگر چه در سال های گذشته به خصوص در دوران پسابرجام تبلیغات زیادی برای جذب مسافر خارجی و ورود ارز به کشور از طریق این سفرها صورت گرفت اما متاسفانه به دلیل تداوم تحریم های اقتصادی علیه اقتصاد ایران، همچنان مسافران خارجی که به کشور سفر می کنند با مشکلات زیادی برای خرید الکترونیکی از بازار ایران مواجه بوده و مجبورند برای هزینه های خود پول نقد خارجی حمل کنند. در این میان به نظر می رسد با توجه به کاهش قدرت خرید مردم میزان مسافرت های داخلی نیز کاهش داشته و تمام صنوف مرتبط با این حوزه از وضعیت خود گلایه دارند. در این زمینه پایگاه خبری- تحلیلی قدس آنلاین در گفت و گویی با محمدرضا قاسم نژاد، کارشناس ارشد اکوتوریسم به بررسی این موضوع پرداخته است. وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود  افزایش برخی نرخ‌ها همچون نرخ های مالیاتی، قیمت حامل‌های انرژی و... نرخ خدمات سفر را  افزایش خواهد داد و این بر تعداد مسافرت های داخلی نیز اثر گذار است می گوید: سفر و حرکت جزء لاینفک زندگی انسان ها است و ما برای این که از روزمرگی خارج شویم باید حداقل در سال، دو بار سفر کنیم. انسان از دل طبیعت آمده و خواستار کشف طبیعت است بنابراین در ذات و سرشت ما گردش به طبیعت قرار دارد و این نیاز همیشه وجود دارد و مردم معمولا خود را با شرایط تطبیق داده و سعی می کنند هزینه هایشان را مدیریت کنند. وی ادامه داد: همین مسائل باعث شده که به عنوان مثال در جزیره قشم، کمپ هایی را ایجاد کنیم که این کمپ ها می تواند شرایط سفر ارزان قیمت را برای مردم ایجاد کند. بنابراین در سفر نوع هزینه کردن هم اهمیت دارد اما به این مساله هم اعتقاد دارم که در کشور ما شرایط سفر توسط برنامه ریزان باید به گونه ای مهیا شود که امکانات سفر برای همه مهیا باشد و هر فرد مطابق با بودجه خودش از یک نوع امکانات بهره مند شود. در این صورت هرکسی به فراخور حال و توان مالی خود می تواند سفر کند. قاسم نژاد در ادامه اظهار داشت: در جزیره قشم ۱۲ هزار واحد تجاری ارزان وجود دارد، این موضوع به این که مردم از امکانات عمومی تر استفاده کنند کمک می کند.
این کارشناس ارشد اکوتوریسم در پاسخ به این سوال که  کشورهای موفق در گردشگری با کاهش عوارض و مالیات سعی می‌کنند از صنعت گردشگری شان حمایت کنند، اما در ایران چندان برای این موضوع اهمیتی قائل نیستند تصریح کرد:  ما دربخش هزینه ها  برای یک برنامه تور، وقتی به صورت کلی به مساله نگاه می کنیم و یا سیستم تعریف می کنیم، آنگاه متوجه می شویم می توانیم هزینه های کل و جاری را کمتر محاسبه کنیم. اگر قرار باشد هرکسی برای خودش کار کند مسلما هزینه های جاری و ثابت باعث می شود که نرخ تور نیز بالا برود اما اگر این مسائل را در کنار هم ببینیم و تعریف کنیم، مسلما هزینه های جاری ما کمتر شده و تقسیم می شود و این مساله به کاهش هزینه ها کمک می کند. وی در پایان خاطرنشان کرد: برای همین است که ما فکر می کنیم اگر هر کدام از تورها در کنار میراث فرهنگی سیاستگذاری داشته باشند وضعیت متفاوت خواهد بود. این مساله باعث می شود ضمن برآورد هزینه ها، هزینه های سفر به حداقل برسد. از سوی دیگر می توان تورها را به صورت دولتی و خصوصی ادغام کرد و به قیمت مناسب تری رسید؛ این به نفع مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.