ایروان مسعودی اصل گفت: بخشی از نمایندگان پس از استماع نتایج گزارش اولیه مرکز پژوهش‌ها از پیگیری طرح مربوط به ازدواج منصرف شده‌اند.

انصراف برخی نمایندگان از پیگیری طرح مربوط به ازدواج

به گزارش قدس آنلاین، ایروان مسعودی اصل قائم‌مقام مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در پی اعلام خبر مخالفت این مرکز با طرح پیشنهادی فراکسیون زنان مجلس درباره ممنوعیت ازدواج برای دختران زیر ۱۳ سال گفت‌وگویی انجام داد.

متن این گفت‌وگو به این شرح است:

دلیل مخالفت مرکز با طرح پیشنهادی فراکسیون زنان مجلس چه بوده است؟

مسعودی اصل: ببینید تمام روال‌ها و رویه‌های کارشناسی در مرکز آشکار، روشن و شفاف است و امر پنهان و پیچیده‌ای وجود ندارد.

در ماحصل فرآیند کارهای مرکز پژوهش ها این کلمه «مخالفت» که شما در سوال آوردید را قبول ندارم؛ وظیفه ذاتی مرکز پژوهش ها این است که در بررسی طرح ها و لوایح گزارش هایی تهیه می شود که در مجموع نقاط مثبت و منفی طرح یا لایحه مورد بررسی قرار گرفته و در انتها نتیجه بررسی های کارشناسی به اطلاع نمایندگان محترم می گیرد تا تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد.

درباره ممنوعیت ازدواج، تا این لحظه مرکز اساساً گزارشی منتشر نکرده است، البته گزارش اولیه ای در گروه تخصصی تهیه شده که هنوز این گزارش در دفتر اصلی و در مرکز پژوهش ها، نهایی نشده است.

البته بحث‌های این گزارش در جلسات مختلف کارشناسی مطرح و با نقدهای کارشناسی اصلاحات لازم انجام گرفته است.

ضمن اینکه یافته‌های این گزارش در جلسه فراکسیون زنان و با هدف دریافت نقطه‌نظرات نمایندگان ارائه شد که ظاهراً بخشی از نمایندگان پس از استماع نتایج گزارش اولیه از پیگیری طرح منصرف شده‌اند که موجب واکنش نماینده محترم شده است.

به صورت خاص درباره ۲۰۳۰، گزارش‌ مرکز به چه صورت بوده است؟

مسعودی اصل: در مورد گزارش ۲۰۳۰ براساس چرخه تهیه و انتشار گزارش، گزارشی درگروه و دفتر تخصصی تهیه شد، اما در معاونت تخصصی نیازمند به بررسی‌های بیشتری تشخیص داده شد، محور اصلی گزارش تهیه شده در نقض حاکمیت ملی و استقلال کشور بود.

اتفاقاً در روزهایی که همه درخصوص آموزش‌های جنسی در ۲۰۳۰ حرف می‌زدند، اولین بار این مرکز بود که بر این جنبه پیامدهای ۲۰۳۰ تأکید کرد.

به هر حال پس از بررسی‌های مختلف با حضور وزرا و مسئولان دولتی، گزارشی که نهایی و منتشر شد در اختیار نمایندگان قرار گرفت که بر همین محور نقض استقلال و حاکمیت ملی تأکید داشت.

خبرهایی انتشار یافته که با دستور از بالا گزارش مجددا با ۱۸۰ درجه تفاوت منتشر شد؟

مسعودی اصل: اینکه گفته شده که گزارش مجددا با ۱۸۰ درجه تفاوت نسبت به گزارش اول، انتشار یافته باید مستنداتش را از رسانه ای که این خبر را انتشار داده جویا شوید .

اساساً فرآیند تهیه گزارش ها در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به چه صورتی است؟

مسعودی اصل: فلسفه وجودی مرکز پژوهش‌ها که بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی است، توجه به منافع ملی و استقلال کارشناسی در اظهارنظرهای خود است.

در واقع مرکز به این دلیل تأسیس شد تا در کنار مجلس که یک نهاد سیاسی است و نمایندگی گروه‌ها و اقشار مختلف با منافع گوناگون و گاه متعارض محلی یا منطقه‌ای را دارد، کمک نماید تا تصمیمات با محور قرار دادن قوانین بالادستی ، نگاه ملی و حفظ منافع ملی و بلندمدت، از آسیب نادیده گرفتن این موارد دور باشد.

نظرات کارشناسی در مرکز متناسب با همین فلسفه وجودی و در جهت حفظ و پاسداشت آن انجام می‌شود و به همین خاطر استقلال کارشناسی مرکز از احزاب و جریان‌های سیاسی شرط لازم و ضروری فعالیت آن است که در سال‌های مختلف و به همت رؤسای مختلف آن حفظ شده و علی‌رغم تغییر گرایش‌های سیاسی، تغییری در رویه مستقل مرکز در اظهارنظر کارشناسی ایجاد نشده است.

بنابراین جای تعجب ندارد که بعضاً شاهد اعتراض به برخی گزارش های مرکز پژوهش های مجلس هستید.

این اعتراض‌ها هزینه‌ای است که مرکز بابت استقلال کاری و کارشناسی خود می‌پردازد و البته تازگی نیز ندارد و در ادوار مختلف نیز وجود داشته است و البته این فشارها و اعتراض‌ها موجب تغییر رویکرد کارشناسی و رویه مستقل مرکز نشده است، هرچند مرکز خود را مقید به جلب نظرات کارشناسی مختلف می داند و اگر نقد و نظری از طرف نمایندگان محترم و کارشناسان تخصصی مرتبط در خصوص گزارشی مطرح شود حتما مورد بررسی قرار می گیرد.

از دلایل برخی اعتراض ها، عدم آشنایی با فرآیندهای نهایی‌سازی گزارش‌ها در مرکز می‌باشد.

شیوه تهیه گزارش در مرکز به این صورت است که ابتدا گزارش‌ها در گروه تخصصی تهیه شده و پس از تأیید ناظر گزارش و مدیر دفتر مربوطه، گزارش جهت بررسی در صورت ارتباط به دفاتر و گروه‌های تخصصی فرعی ارجاع و در غیر این صورت به معاونت‌ مرتبط ارسال می‌شود در هر یک از این مراحل گزارش‌ها بازخوانی شده و ممکن است نظرات گروه تهیه‌کننده به صورت کارشناسی رد یا تأیید شود، پس از طی کردن این فرآیندها و انجام اصلاحات لازم در نهایت گزارش در معاونت مرتبط نهایی می‌شود.

به هر حال مرکز پژوهش های مجلس در جایگاه تصمیم سازی بوده و تصمیم گیری نهایی درباره تبدیل یک طرح یا لایحه به قانون در حوزه اختیارات نمایندگان محترم است.

آیا واقعیت دارد که در ارتباط با موضوع وزارتخانه شدن میراث فرهنگی کارشناسی که مخالف نظر هیات‌رئیسه یا دولت گزارشی داد از مرکز پژوهش‌ها اخراج شد و یک نفر که اصلا در آن حوزه اطلاعی نداشت گزارش ۱۸۰ درجه برعکس را ارائه داد؟

مسعودی اصل: در مورد اینگونه شائبه ها می بایست مستندات آن را از رسانه انتشار دهنده جویا شوید.

با این حال در خصوص گزارش وزارتخانه گردشگری هم گزارشی در مرکز منتشر شده است و شما می‌توانید جمع‌بندی گزارش را ببینید و درباره سخنان ایشان قضاوت کنید ضمن اینکه نام کارشناس تهیه‌کننده گزارش در شناسنامه گزارش آمده و در ضمن ایشان به طور مستمر از مرکز حقوق دریافت می‌کنند در صورت لزوم فیش حقوقی ایشان نیز منتشر می‌شود، به نظر شما چگونه یک کارشناس از مرکز اخراج شده و در همان حال حقوقی دریافت می‌کند؟

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.