قم- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور گفت: باید از طرح‌های سنتی در بخش کشاورزی و دامداری پرهیز کنیم تا هزینه‌ها کاهش و سود افزایش پیدا کند.

پرهیز از اجرای طرح‌های سنتی در بخش کشاورزی و دامداری

به گزارش قدس آنلاین، سید ابوالفضل رضوی عصر امروز در جلسه کارگروه اشتغال استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری با اشاره به مشکلات پیش‌روی توسعه کشور اظهار کرد: از جمله این مشکلات، نظام برنامه ریزی کشور است، این نظام پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول نشد و همان روال سابق را ادامه داد، مرکزگرایی، شهرگرایی، آب گریزی و دوردست گریزی از جمله مشخصه‌های نظام برنامه ریزی ایران است.

وی ادامه داد: در نظام برنامه ریزی کشورمان به مشارکت مردم در ابعاد مختلف توجه نکردیم، البته در زمینه مشارکت سیاسی، هر سال شاهد شرکت ۶۰ درصد مردم در انتخابات هستیم، اما نرخ مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم خیلی کمتر است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: توسعه امری هدف دار، مستمر، برگشت ناپذیر، تدریجی و آزادانه است و باید به افزایش مشارکت اقتصادی و اجتماعی مردم توجه کنیم، رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود تاکید کردند که باید مردم به عرصه‌های مختلف وارد شوند.

رضوی با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اگر مردم را در طرح‌های اقتصادی مشارکت ندهیم، این طرح‌ها موفق نمی‌شود، باید تولیدکنندگان داخلی به دنبال رقابت با تولیدکنندگان خارجی باشند و همکاری بین این تولیدکنندگان موجب موفقیت آن‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: تا زمانی که بازار فروش یک محصول مشخص نباشد، پرداختن به تولید کار اشتباهی است، مردم کشورمان مشارکت پذیر هستند، اما ما باید به آن‌ها اعتماد کنیم و نتیجه این اعتماد را در جنگ تحمیلی مشاهده کردیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: اگر مشارکت مردم نبود، نمی‌توانستیم در دوران دفاع مقدس در برابر دشمن بعثی پیروز شویم.

رضوی، مشارکت دادن مردم در اقتصاد را ضروری دانست و تصریح کرد: این مشارکت می‌تواند در قالب‌های مختلف باشد، همچنین ایجاد ارزش افزوده برای یک کالای تولیدی اهمیت زیادی دارد، به دنبال ایجاد اشتغال و درآمد افزایی برای مردم روستایی هستیم تا زندگی آنها بهبود پیدا کند.

وی ادامه داد: باید از طرح‌های سنتی در بخش کشاورزی و دامداری پرهیز کنیم تا هزینه‌ها کاهش و سود افزایش پیدا کند، باید به کشاورزان و دامداران استان قم آموزش‌های لازم داده شود تا آنها بتوانند شیوه کار خود را تغییر بدهند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: استان قم در طول سال میزبان زائرین بسیاری است و این استان می تواند خودش تولیدکننده سوغاتی باشد که زائرین از قم می‌خرند.

رضوی با اشاره به بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران اظهار کرد: ۴۳ درصد از بیکاران کشور فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و تعداد دانشگاه‌های کشورمان بیشتر از دانشگاه‌های چین و هند است.

وی ادامه داد: سالیانه ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه واردات لباس به کشورمان است، با برنامه ریزی مناسب امکان کاهش این واردات به نصف وجود دارد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور افزود: دولت به دنبال اجرای طرح اشتغال روستایی با پرداخت تسهیلات با نرخ سود ۶ درصد است تا درآمد روستاییان افزایش یابد و اشتغال در روستاها ایجاد شود.

رضوی با اشاره به وثیقه بانکی برای طرح اشتغال روستایی اظهار کرد: در این طرح سیستم بانکی تنها حق مطالبه محل اجرای طرح، ماشین آلات، خانه روستایی و سفته را به عنوان وثیقه دارد و این سیستم حق ندارد که به دنبال وثیقه شهری باشد.

وی ادامه داد: وام‌های اشتغال روستایی سه سال دوره مشارکت و تنفس دارد و از سال چهارم بازپرداخت این تسهیلات شروع می‌شود، اجرای این طرح یک انقلاب در زمینه حمایت از روستاییان بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: بیشترین اعتبارات اشتغال روستایی به استان سیستان و بلوچستان و کمترین اعتبارات به استان قم اختصاص پیدا کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.