کردستان- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان کردستان گفت: از سالی که قانون بومی‌گزینی دانشجو تصویب شد، استانی مانند کردستان صدرصد متضرر شد.

بومی‌گزینی دانشگاه‌ها به ضرر استان کردستان بود

به گزارش قدس انلاین، طالب محمدی شامگاه شنبه در کارگروه آموزش و پژوهش، فناوری و نوآوری استان که در استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: از سالی که قانون بومی‌گزینی دانشجو تصویب شد، استانی مانند کردستان صدرصد متضرر شد.

وی گفت: چون استان کردستان تنها یک دانشگاه دولتی و یک علوم پزشکی دارد، ظرفیت‌های دانشگاهی توسعه نیافت و در زمینه بومی‌گزینی ضرر کردیم.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش استان کردستان تصریح کرد: پذیرش در کشور از طریق کنکور تنها ۳۰ درصد است و دانشگاه کردستان ۱۶ درصد در کل گروه‌های پنجگانه پذیرش داشته است.

وی عنوان کرد: نزدیک به ۷۰ درصد از دانشجویان کردستان در استان هستند و این را باید با توجه به امکانات کنونی بسنجیم که چه میزان در آموزش و تحصیلات عالی موثر بوده‌ایم.

محمدی افزود: نگاهی که خانواده‌ها به آموزش عالی دارند، نگاه مادی است و اینگونه تعداد فارغ‌التحصیلان در برخی رشته‌ها بسیار افزایش خواهد یافت.

۴۷ هزار نفر دانشجو در کردستان مشغول به تحصیل هستند

دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانشگاه کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: تا آموزش عالی سرو سامان نگیرد مابقی اهداف استان تحقق پیدا نمی‌کند.

بهمن بهرام‌نژاد افزود: در استان کردستان از لحاظ جمعیت دانشجویی، به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت نزدیک به ۴ هزار نفر دانشجو در استان تحصیل کرده و وضعیت مطلوبی در این زمینه نداریم.

وی گفت: در استان کردستان ۴۷ موسسه آموزش عالی داریم و حدود ۴۷ هزار نفر مشغول به تحصیل هستند.

دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانشگاه کردستان با اشاره به‌نوع تفکیک دانشجویان استان، تصریح کرد: ۵۶ درصد از دانشجویان در رشته انسانی، ۲۱ درصد مهندسی و علوم پایه و ۸ درصد کشاورزی است و این توزیع با توجه به پتانسیل استان توزیع مناسبی نیست.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد با ۳۰ درصد دانشجو بیشترین میزان دانشجو را به‌خود اختصاص داده و پس از آن به ترتیب پیام نور، دانشگاه کردستان و علمی کاربردی رده‌های بعدی را به‌ خود اختصاص داده‌اند.

بهرام‌نژاد افزود: در استان کردستان ۵۶ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی، ۱۴ درصد کاردانی، ۱۳ درصد کارشناسی ارشد و ۲.۸ در سطح دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به ضرورت آمایش تحصیلی در استان، اظهار کرد: اگر آمایش تحصیلی صورت گیرد، مشخص می‌شود که کدام مقطع و کدام رشته بیشتر نیاز استان بوده و کدام رشته و مقطع مورد نیاز استان نیست.

دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانشگاه کردستان گفت: از ۴۷ هزار دانشجو در استان بیش از ۵ هزار نفر حسابداری می‌کنند و پس از آن نیز رشته حقوق و علوم تربیتی بیشترین میزان فارغ‌التحصیل را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: وضعیت اعضای هیأت علمی در کردستان، ۵۲ درصد استادیار و ۱۰ درصد دانشیار هستند.

دبیر هیئت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی دانشگاه کردستان خاطر نشان کرد: در استان حدود دو هزار دانشجو مشغول پژوهش و تحقیق هستند و با استفاده از ظرفیت این افراد می‌توان به این حوزه سرو سامان داده شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم آمایش آموزش عالی که در اکثر استان‌های کشور صورت گرفته، در استان کردستان نیز عملی شود.

بهرام‌نژاد افزود: یکی از چالش‌های پیش‌روی دانش‌آموزان انتخاب رشته تحصیلی توسط خانواده‌ها است چراکه متأسفانه خانواده‌ها آگاهی لازم برای انتخاب رشته فرزندان خود ندارند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.