اصفهان- کافی است سری به بازار بزنید، به سونامی مانتوهای شیشه‌ای بر خواهیدخورد که با تمام ظاهر نازیبای خود توانستند فرهنگ ایرانی را بشکنند و له کنند، مانتوهایی که نه تنها با فرهنگ ایرانی مغایرت دارند، بلکه در برابر دین ما نیز قد علم کرده‌اند و به مخالفت با آن برخاسته‌اند.

بازار در تصرف پوشاک نامتعارف / متولیان پوشاک استحاله فرهنگی را جدی بگیرند

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: هر کشور و ملتی فرهنگ خاص خود را دارد، فرهنگی که برخواسته از اندیشه ها، باورها ومذهب یک کشور است، فرهنگی که از نیاکان سینه به سینه انتقال داده شده است، فرهنگ پوشش بسیاری از ملت ها از دین و مذهب حاکم بر آن کشور گرفته شده و بایدها و نبایدهایی که در دین و مذهب وجود دارد، شاکله پوششی یک جامعه را تشکیل خواهد داد.

اکنون در آستانه عید نوروز قرارداریم و بازار خرید داغ است، اما سؤال اینجاست که چرا پوشاک موجود در بازار با فرهنگ و دین ما فاصله دارد؟

این روزها کپی برداری از فرهنگ غرب یا نفوذ اندیشه های غرب به شرق پررنگ تر شده و بی شک آسیب های اجتماعی خود را به همراه خواهد داشت، شاید بتوان یکی از دلایل این اتفاق را عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی دانست.

برای بررسی موضوع به میان مردم رفتم تا نظرات آنها را جویا شوم.

یکی از شهروندان که در یکی از پاساژهای شهر مشغول انتخاب لباس بود، می گوید: من بیشتر دنبال مدل هایی هستم که پوشیده تر باشد، اما متأسفانه علیرغم اینکه جنس های خارجی پوشیده نیست، تعداد آنها در شهر بسیار زیاد است.

زهرا باغبان می افزاید: امروزه بیشتر افراد تمایل دارند هر چه مد می شود را بپوشند، توجهی به فرهنگ پوشاک ایرانی که پوشش مناسب را برای آقایان و بانوان به همراه دارد، ندارند.

وی تصریح می کند: این روزها بعضی از بانوان با دیدن فیلم های ماهواره‌ای مدل لباس خود را انتخاب می کنند، گویا دوست دارند اندام خود را در معرض دید نامحرمان قرار دهند، غافل از اینکه با پوشش نامناسب همه چیز از بین می رود از اصالت خانوادگی گرفته تا مذهب!

یکی دیگر از شهروندان اصفهانی تاکید می کند: بر این باور هستم پوشاک پرچمی است که به عنوان شخصیت درونی خودم تن می کنم و با پوشیدن آن، دیگران درون و شخصیت من را می شناسند.

احمد عباسی اظهارمی کند: بزرگان ما هرگز هرنوع لباسی را به تن نمی کردند، آنها لباس را حاشیه امنیتی خود می دانستند.

یکی از تولیدکنندگان پوشاک مناسب ایرانی و اسلامی در اصفهان با انتقاد از اینکه تولید کننده داخلی به هیچ عنوان حمایت نمی شود، به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: من تلاش های زیادی در این باره انجام دادم، اما به غیر از اینکه درگیر کاغذبازی ادارات شدم، هیچ حمایتی نشدم.

مقدس می افزاید: بهتر است مسئولان مربوطه نمایشگاه هایی برای تبلیغ پوشاک دوخت داخل برگزارکرده یا تیزر رایگان از مدل لباس های ایرانی پخش کنند تا مردم بیشتر از پوشاک داخلی حمایت و خرید کنند.

وی که معتقد است مدل های زیبای لباس های خارجی را می توان در ایران بومی سازی کرد، اظهارمی کند: مردم ما با توجه به فرهنگ غنی کشورمان و اصالت نیاکانمان باید مدل پوشاک خود را انتخاب کنند.

مقدس از ارگان های مذهبی شهر انتظار حمایت دارد و تاکید می کند: باید از تولید کنندگانی که پوشاک اسلامی تولید می کنند حمایت شود.

یکی از طراحان مد و لباس شهر اصفهان نیز با ابراز تأسف از اینکه اتاق فکری برای موضوع پوشاک نامتعارف در اصفهان وجود ندارد، تصریح می کند: طراح با ایده زیاد داریم اما هیچ کدام حمایت نمی شوند، طراحان نمی دانند طرح های زیبا و اسلامی خود را کجا ارایه کنند تا حمایت شوند.

نباتی به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: باید کارگروه حمایت از طراحان لباس و تولیدکنندگان تشکیل شود، چرا که  اگر طراحان لباس ایرانی حمایت شوند، می توانند طرح های اسلامی خود را ارایه، تولید کنندگان آن را استفاده و بدوزند و وارد بازار فروش کنند، این در حالی است که امروزه تولیدکننده الگوهای غربی را دوخت و به بازار عرضه می کند.

سخت‌گیری‌ها فقط در اصفهان؟

رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک شهر اصفهان با اعلام اینکه حدود ۶۰۰ واحد تولیدکننده پوشاک در شهر اصفهان فعالیت می کنند که از این تعداد حدود ۲۹۰۰ عضو به صورت قانونمند مشغول تولید وتوزیع‌ پوشاک می باشند، اظهار می‌کند: در شهر اصفهان تعداد ۴۰۰ واحد تولیدکننده دیگر نیز در حال دریافت پروانه فعالیت هستند.

ابراهیم خطابخش در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن بیان اینکه مشکلات صنعت پوشاک زیاد است زیرا از تولید داخل حمایت های لازم انجام نمی شود، تصریح می کند: اتحادیه و سایر دستگاه ها به واحدهای صنفی و فروشندگان پوشاک فشار می آورد، این در حالی است که شاهد دوگانگی در جلوگیری از عرضه پوشاک نامتعارف هستیم.

وی با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان تهران از مانتوهای جلوباز تا شلوارهای زخمی تولید و به بازار عرضه می کنند، اما واحدهای صنفی تولید و توزیع کنندگان پوشاک شهر اصفهان تحت فشار هستند، می گوید: اتحادیه و اماکن در اصفهان نظارت های مستمری انجام و تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده اند، در واقع میتوان ادعا کرد تولید کنندگان پوشاک در اصفهان قانونمند هستند و در مقایسه با سال های گذشته، میزان ارایه پوشاک نامتعارف کاهش یافته است.

رییس اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان پوشاک شهر اصفهان متذکر می‌شود: این واقعیت را نمی‌توان نادیده گرفت که با توجه به اینکه تقاضا برای خرید پوشاک از سوی مردم است، دوخت پوشاک نیز بر اساس تقاضا انجام می‌شود، هر چند بعضی از پوشاک نامتعارفی که در ویترین مغازه ها مشاهده می شود، وارداتی هستند.

وی با انتقاد از اینکه تولیدکنندگان مجهز به تکنولوژی روز برای تولید پوشاک متناسب با ذائقه مردم نیستند می گوید: علیرغم وجود چنین شرایطی، مانتو و شلوارهای پوشیده و دیگر پوشاک مناسب هم وجود دارد و قطعاً درصدی پوشاک نامتعارف کمتر از پوشاک مناسب است، اما بیشتر به چشم می آید.

خطابخش یادآورمی شود: در تاریخ ۱۶ بهمن ماه سال جاری جلسه ای دراداره اماکن شهر اصفهان برگزارشد، جمع بندی جلسه مبنی بر این بود که در آستانه نوروز بازرسی از واحدهای صنفی فروش پوشاک انجام شود، از این رو بازرسی ها از ۲۱ بهمن‌ماه آغاز و تذکرها به واحدهای صنفی متخلف داده می شود.

وی ادامه می دهد: ما به این موارد دقت می‌کنیم، اما توجه نداریم دوگانگی اقدامات بازدارنده بین تهران و اصفهان وجود دارد، گویا سخت گیری ها فقط در اصفهان است.

مدل اکثر لباس‌ها برازنده جامعه ایرانی و اسلامی نیست!

 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و کارشناس مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان در این باره می گوید: شرایطی که امروزه در مدل های پوشاک می بینیم، برازنده جامعه ایرانی و اسلامی ما نیست.

 یوسفی اظهار می کند: علیرغم اینکه پوشاک مهمترین نشانه فرهنگ یک جامعه است و نگرش جهان بینی یک جامعه را نشان می دهد، متأسفانه در برخی از فروشگاه ها این مهم را به دلیل وجود برخی مسایل ریشه‌ای شاهد نیستیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه غرب موفق شده الگوهای نامناسب پوشاک خود را به ایران وارد کند، دلیل این اتفاق را نبود راهبرد تدوین مد لباس ایرانی و اسلامی می داند و تاکید می کند: در حال حاضر جای خالی تشکیل کارگروه های مختلفی همچون بنیاد ملی مد ایرانی احساس می شود.

 عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان و کارشناس مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تصریح می کند: متأسفانه تاکنون از تولید کنندگان حمایت خوبی انجام نشده، تبلیغات گسترده ای برای ایجاد رغبت در مردم برای استفاده از پوشاک ایرانی و اسلامی صورت نگرفته است و تمام این عوامل باعث شده پوشاک نامتعارف در جامعه ورود و گسترش پیدا کند.

وی با ابراز تأسف از اینکه نیازهای مذهبی جامعه در مراکز فروش بسیار اندک تأمین می شود، می گوید: در ویترین مغازه ها مانتوهای ایرانی و اسلامی که باید برای فروش ارایه شود، وجود ندارد.

یوسفی تاکید می کند: اگر سیستم نظارت بر فعالیت فروشگاه پوشاک قوی عمل می کرد، شاهد مانکن های زننده و ضد هنجارهای اسلامی نبودیم و لباس های شیشه ای به فروش نمی رفت.

وی تصریح می کند: اینکه عده ای اعلام می کنند عرضه مانتوهای زننده به دلیل تقاضای زیاد مشتریان اتفاق می افتد، جای تأمل دارد، فکر می کنم تهدید استحاله فرهنگی را متولیان پوشاک جدی نگرفته اند.

کارشناس مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان معتقد است: اگر فضایی ایجاد شود که مردم به راحتی بتوانند تمام نیازهای اسلامی خود را تامین کنند، خوب است، اما امروز می بینیم که در  فروشگاه‌های بزرگ انواع لباس های مشکل‌دار بر خلاف هنجارهای جامعه اسلامی برای فروش عرضه می شود و از لباس های پوشیده خبری نیست زیرا منفعت های مالی پوشاک غیر متعارف وارداتی برای وارد کنندگان، توزیع کنندگان و فروشندگان زیاد است.

وی ادامه می دهد: جالب تر آنکه این پوشاک در همان واحد های صنفی که تحت نظارت اتحادیه پوشاک هستند، به فروش می رود.

یوسفی تصریح می کند: همانگونه که برای جامعه باید برنامه های اغنای فرهنگی تولید شود، باید برای فروشندگان پوشاک نیز آموزش هایی در نظر گرفته شود تا ویترین مغازه های خود را به پوشاک داخلی و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی اختصاص دهند.

نهادینه کردن فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامی و ایرانی

مدیر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در ارتباط با نحوه نظارت و برخورد با متخلفان عرضه پوشاک نامتعارف، اظهار می کند: در خصوص تولید و توزیع و عرضه و نمایش پوشاک نامتعارف، اداره نظارت بر اماکن عمومی شهر اصفهان بر اساس وظایف قانونی خود، باید از واحدهای صنفی بازدید و نظارت های لازم را انجام دهد.

سرهنگ رضا قادری تاکید می کند: این بازدیدها به صورت دوره‌ای و در قالب طرح های مشترک با اتحادیه پوشاک و اتحادیه خرازی و تریکو، انجام و در صورت مشاهده پوشاک نامتعارف در واحدهای صنفی و استفاده از مانکن های نابهنجار برخوردهای قانونی صورت می گیرد.

وی در خصوص بازدارنده بودن اقداماتی که انجام می شود، می گوید: اینکه انجام این اقدامات بازدارنده هستند یا خیر، به اصلاح ذهنیت افراد باز می گردد، از سوی دیگر سازمان های مختلفی باید در این رابطه فعال باشند و فرهنگ جامعه را به سمتی ببرند که مردم سعی بر استفاده از پوشاک متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی و اسلامی داشته باشند.

مدیر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح می کند: اگر فرهنگ مردم برای پوشیدن لباس ارتقا یابد و تقاضایی برای عرضه وجود نداشته باشد، این موضوع به خودی خود جمع می شود، البته در این میان وظیفه رسانه ها از جمله صداوسیما خطیر است و باید به گونه ای با مردم صحبت کند تا فرهنگ استفاده از پوشاک اسلامی و ایرانی را نهادینه کند.

به امید اینکه خودمان بخواهیم فرهنگ پوشش ایرانی و اسلامی را وارد زندگی هایمان کنیم...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.