۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 590533

منازعه تاریخی کردها و ترک ها در کشور ترکیه، تلفات و خسارات انسانی زیادی به جای گذاشته است اما باعث شده است آثاری ادبی و سینمایی مهم و درخشانی در این کشور تولید شوند.

داستانی درباره جنگ در کشور همسایه

قدس آنلاین-یکی از این آثار، رمان «روشن مثل عشق، تاریک مثل مرگ»   نوشته محمد اوزون نویسنده جهانی کشور ترکیه است که به تازگی انتشارات افراز این داستان را با رضا کریم مجاورمنتشر ‌کرده است.

محمد اوزون متولد ۱۹۵۳ در شهر «سیورک» ترکیه است. وی پس از پایان دوره دبیرستان برای ادامه‌تحصیل به آنکارا رفت. اگرچه نوشتن به زبان کُردی در فاصله‌ سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۹۰ در ترکیه ممنوع بود ولی اوزون به این زبان می‌نوشت و نخستین رمان کُردی خود را سال ۱۹۸۵ منتشر کرد. در سال ۱۹۷۲ به دلیل فعالیت‌های سیاسی، دستگیر و به دو سال زندان محکوم شد. وی برای بار دوم به خاطر انتشار نشریه‌رزگاری (آزادی) هشت ماه زندانی شد. سال ۱۹۷۷ به کشور سوئد رفت و تا سال ۲۰۰۵ در آن‌جا ماندگار شد. در آن‌جا هفت رمان به زبان کردی منتشر کرد. درواقع «اوزون» را باید مدرن‌ترین و فعال‌ترین نویسنده‌ی کرد کردستان ترکیه به‌شمار آورد. در سال ۲۰۰۱ دادگاه امنیت دولتی شهر دیاربکر، اوزون را فراخواند. در این محاکمه‌ بسیاری از چهره‌های ادبی برجسته از جمله یاشار کمال و اورهان پاموک حضور داشتند و از وی دفاع کردند و وی در این محاکمه تبرئه شد.

سال ۲۰۰۶ معلوم شد که محمد اوزون دچار بیماری سرطان شده است و  برای مداوا به بیمارستان دانشگاه کارولیسکای استکهلم رفت. مدتی بعد دوباره به ترکیه برگشت و در شهر دیاربکر اقامت گزید اما سرطان رهایش نکرد و چندی بعد در سال ۲۰۰۷ درگذشت.

«روشن مثل عشق، تاریک مثل مرگ» بهترین کتاب اوزون به‌شمار می‌آید، داستان سرگذشت شگفت‌انگیزی پسربچه‌ای است که از ترس دشمن، به همراه مردم روستای خود به غاری پناه می‌برد. دشمن، محل اختفای اهالی روستا را کشف می‌کند، آن‌ها را محاصره کرده و سپس غار را به آتش می‌کشد اما پس از فروکش‌کردن شعله‌ها، این پسربچه دوساله از میان دود و دم غار بیرون می‌آید. فرمانده‌ ارتش دشمن که خود فرزندی ندارد، او را به فرزندی می‌پذیرد و در خانواده‌ خودش بزرگ می‌کند. این کتاب در ۳۱۳صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات افراز منتشر و به بازار کتاب عرضه شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.