همیشه یکی از انتقادات جدی کارشناسان به سیستم مدیریت کشور، تصمیماتی بوده برخی‌ها به نفع خودشان در یک مجموعه اتخاذ کرده‌‎اند. مثلاً نمایندگان مجلس خودشان تصمیم می‌گیرند که چقدر حقوق بگیرند.

طرحی برای سلب اختیار از منفعت طلبان

قدس آنلاین- همیشه یکی از انتقادات جدی کارشناسان به سیستم مدیریت کشور، تصمیماتی بوده برخی‌ها به نفع خودشان در یک مجموعه اتخاذ کرده‌اند. مثلاً نمایندگان مجلس خودشان تصمیم می‌گیرند که چقدر حقوق بگیرند. یا برخی هیات مدیره‌های مجموعه‌های دولتی خودشان برای پاداش‌های خودشان تصمیم می‌گیرند. یا مثلاً فلان اتحادیه درباره قمیت کالاهای خودش در بازار تصمیم می‌گیرد. حتی یکبار در یک جلسه دانشجویی با رهبر معظم انقلاب، یکی از حاضرین نسبت به این روند انتقاد کرد و مشخصاً به حقوق نمایندگان مجلس اشاره کرد که رهبر انقلاب هم با لحن خاصی این مساله را مورد توجه قرارداده و به آن اشاره کردند.

اکنون خوشبختانه شنیده شده است که برخی نمایندگان در صدد ارایه طرحی به صحن علنی مجلس هستند که جلوی این گونه رفتارها را خواهد گرفت. در واقع آنها با ارایه طرحی موسوم به «تعارض منافع» می‌خواهند مانع آن شوند که ذینفعان در یک فرآیند، برای خودشان تصمیمات خاص بگیرند.

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس درتوضیح این طرح گفته است: با کلید خوردن این طرح، منافع بسیاری در مجلس و دولت و گروه‌ها و اصنافی که خود مبادرت به تعیین حقوق خود و نیز قیمت‌گذاری کالاها و خدمات خود می‌کنند به خطر می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کجای دنیا هیچ ارگان و فردی، خود تعیین نمی‌کند که چه میزان حقوق بگیرد و هیچ صنفی برای کالا و خدمات خود قیمت‌گذاری کند، خاطرنشان کرد: ما امروز در مجلس و دولت، خود درباره میزان حقوق‌مان تصمیم‌گیری می‌کنیم و قوانینی وضع می‌کنیم که خود در آن منفعت داریم.

ابوترابی در این‌باره گفت: در این طرح می‌خواهیم نهادی بالادستی همانند مجمع تشخیص مصلحت نظام مبادرت به تعیین میزان حقوق‌های دستگاه‌ها کند که خود در آن ذی‌نفع نباشد. وی افزود: در کشورهای اروپایی هم پیش‌بینی «رگلاتوری» شده است که تنظیم کننده پرداخت حقوق هر دستگاه است و پارلمان اروپا تعیین کننده آن است.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: در همه دنیا روی ۲ مقوله تعارض منافع و رگلاتوری بسیار حساسیت وجود دارد، از این رو بالاترین مرجعشان و با آرای بسیار بالا باید بر مقوله حقوق و منافع دستگاه‌ها صحه بگذارند.

وی تصریح کرد: ما در مجلس نمی‌توانیم در مقوله تعارض منافع به نتیجه برسیم چرا که منافع بسیاری از خود این نمایندگان دستخوش تغییر خواهد شد و به قول معروف «چاقو دسته خود را نمی‌برد» از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام باید به این موضوع ورود کند و ما در این طرح این پیشنهاد را مطرح کردیم که این مجمع همه تصمیم‌گیری‌هایی که خود واضعان قانون در آن منفعت دارند ممنوع کند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: البته این محدود به حقوق نمایندگان مجلس و مدیران دولت نیست بلکه در آن پیش‌بینی شده است که هیچ صنفی نتواند برای خود قیمت‌گذاری کند که عمده فسادها از همین نقطه آغاز می‌شود.

همانطور که ابوترابی گفته احتمال این که این طرح در مجلس با مشکلاتی مواجه شود وجود دارد چون به هر حال مخالفانی دارد که ممکن است منافعشان را در نظر بگیرند لذا باید منتظر حاشیه‌های شنیدنی درباره طرح مذکور باشیم که در جای خود جالب خواهد بود. سوال این است که آیا نمایندگان مجلس حاضرند این طرح را مصوب کرده و اختیار تعیین برخی منافع را از ذینفعان که خودشان هم یکی از آنها هستند بگیرند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.