وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی تصریح کرد که واشنگتن همچنان به بی‌اعتبار کردن دولت سوریه ادامه می‌دهد تا در این کشور یک شبه دولت به وجود آورد.

لاوروف: واشنگتن به دنبال تجزیه سوریه است

به گزارش قدس آنلاین، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه (امروز) در جمع خبرنگاران گفت که واشنگتن همچنان به بی‌اعتبار کردن دمشق ادامه می‌دهد تا یک شبه دولت در سوریه به وجود آورد.

وی با اشاره به اتهاماتی که واشنگتن علیه دولت سوریه در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی مطرح کرده است، گفت: «اتهامات مربوط به جنایات جنگی که آمریکا علیه دمشق مطرح می‌کند با هدف تجزیه سوریه صورت می‌گیرد».

این دیپلمات روس تأکید کرد که آمریکا با مطرح کردن اتهاماتی در خصوص جنایات جنگی علیه دولت سوریه، فرایند سازش در سوریه را تضعیف می‌کند.

این دیپلمات روس در کنفرانس خبری خود به گزارش‌هایی درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت که هدف این گزارش‌ها از مسیر اصلی خارج کردن توافقات آتش‌بس در سوریه است.

وی توضیح داد: «اطلاعات اشتباهی به نقل از یک منبع ناشناس که در آمریکا زندگی می‌کند در رسانه‌ها وجود داشته است مبنی بر اینکه شب گذشته یا امروز صبح، گاز کلر در غوطه شرقی بعنوان یک ماده سمی مورد استفاده قرار گرفته است....ممکن است اطلاعات غلط دیگری نیز وجود داشته باشد».

لاوروف در ادامه افزود: «تلاش‌های چنین منابعی به طور قطع تنها با هدف لکه‌دار کردن...نیروهای دولتی و متهم کردن آنها به جنایات جنگی به منظور اجرای مداوم اقداماتی است که ما از قبل در مناطق شرقی سوریه شاهد آن بودیم و متقاعد شدیم که آمریکا در این مناطق، سناریوی ایجاد شبه دولت و سناریوی تجزیه سوریه را اجرا می‌کند».

دیپلمات عالیرتبه روس اینگونه توضیح داد: «آیا این قطعنامه شانسی برای اجرایی شدن دارد....در کل، بله-چنین شانسی وجود دارد اگر تمامی طرفین سوری، و تمامی آنهایی که از آنها حمایت می‌کنند و در خارج از سوریه هستند....اگر تمامی آنها از خواسته شورای امنیت سازمان ملل برای متوقف کردن خشونت‌ها برای تضمین آتش‌بس انسانی حداقل ۳۰ روزه پیروی کنند، چنین شانسی وجود دارد». 

اظهارات لاوروف بعد از آن مطرح شد که «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و «زید رعد الحسین» کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، تصویب قطعنامه ۲۴۰۱ سازمان ملل را که نظام آتش بس در سراسر سوریه را برای مدت ۳۰ روز  ارائه کرد، مورد استقبال و تحسین قرار دادند.

گوترش و الحسین اهمیت آتش‌بس مطابق با این قطعنامه و در وهله اول در منطقه غوطه شرقی را مورد تأکید قرار دادند. 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.