یزد- معاون شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: طی ۳ ماه گذشته به همت کارشناسان دامپزشکی و با کمک نیروهای انتظامی مستقر در پست قرنطینه شهرستان ابرکوه استان یزد بیش از ۱۰۰۰ راس دام فاقد مجوز حمل بهداشتی و ۱۶۰۰ کیلوگرم فراورده های خام دامی فاسد ،کشف و توقیف شد.

کشف و توقیف بیش از ۱۰۰۰ راس دام و ۱۶۰۰ کیلوگرم فرآورده های خام دامی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی یزد ، حسین چاکرالحسینی اظهار داشت: پست های قرنطینه در ورودی استان ها به عنوان پایگاه نظارتی دامپزشکی بر امر حمل و نقل دام و فراورده های خام دامی به شمار می روند. کارشناسان دامپزشکی مستقر در پست های قرنطینه با همکاری نیروهای انتظامی اقدام به بازرسی محموله های دام و فراورده های خام دامی عبوری نموده و گواهی بهداشتی حمل دام، سلامت دام ها و شرایط خودروهای حامل دام را مورد بررسی قرار می دهند.

معاون شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه ای در امر حمل و نقل دام و فراورده های خام دامی از نظر جلوگیری از خطر شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام و انتشار عوامل بیماری زا در مناطق مختلف دارای اهمیت ویژه ای می باشد. به همین دلیل کلیه مراحل حمل دام و فراورده های خام دامی از جمله بررسی درخواست متقاضیان، صدور گواهی بهداشتی حمل ، کنترل بهداشتی در طی ورود و خروج دام از استان و تخلیه آن در مقصد تحت نظارت کامل دامپزشکی قرار دارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متصدیان عرضه و حمل دام و فراورده های خام دامی می توانند از طریق ارسال کد رهگیری مجوز حمل در قالب پیامک به شماره ۳۰۰۰۸۹۰۳ از صحت مجوز مطلع گردند.

 از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۸۰۰ راس اسب در استان یزد مورد تست مشمشه قرار گرفتند

محمد عبدالحسین زاده با اعلام این خبر گفت: مشمشه نوعی بیماری مشترک بالقوه کشنده باکتریایی است که از اسب های آلوده به انسان منتقل می شود. بهترین راه تشخیص و مبارزه با این بیماری انجام تست مالئین در اسب ها می باشد که به صورت رایگان توسط کارشناسان دامپزشکی صورت می گیرد.

رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان یزد افزود: در همین راستا از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۱۸۰۰ راس اسب در استان یزد مورد تست مشمشه قرار گرفته اند که تعداد  ۶۰۰ راس اسب توسط کارشناسان این استان خونگیری شده و نمونه ها به منظور انجام آزمایشات لازم به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی ارسال شده است؛ همچنین ۱۲۰۰ راس اسب به روش تست مالیئناسیون پلکی مورد آزمایش مشمشه قرار گرفتند.

وی بیماری مشمشه را به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و تک سمیان معرفی کرد و خاطر نشان نمود: بیماری مشمشه که عامل آن باکتری پزودوموناس‌مالئی است در انسان با علایمی چون تب، دردهای عضلانی و مفصلی، ذات الریه، زخم‌های جلدی، زخم در بینی به همراه ترشحات چرکی دیده شده که وجود آبسه در طحال، کبد و ریه‌ها نیز گاهی مشاهده می‌شود و در تک سمیان با علایمی مانند تب، تنگی تنفس، افسردگی و کاهش وزن، ضایعاتی در بینی با ترشحات سروزی، ندول‌های زیر جلدی و افزایش قطر عروق لنفاوی و ... همراه است.

عبدالحسین زاده در پایان گفت: با  همکاری پرورش دهندگان و دست اندرکاران صنعت اسب و اجرای صحیح دستورالعمل های بهداشتی، نگرانی چندانی در زمینه شیوع بیماری مشمشه در استان وجود ندارد و می توان با رعایت اصول بهداشتی و تست های منترلی جمعیت دامی را ایمن و عاری از بیماری های خطرناک و مشترک بین انسان ودام نمود۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.