اگرچه برخی مقامات عربی اصرار دارند که تغییراتی در برجام انجام شود اما مسئولان ایرانی تاکید می‌کنند که مذاکره جدیدی درباره برجام صورت نخواهد گرفت. با این حال نیویورک تایمز مدعی شده است که طرف‌های اروپایی برای اضافه کردن برخی مفاد جدید به برجام قانع شده و پذیرفته‌اند که برای نگه داشتن برجام، ترامپ را راضی نگه داشته و برخی بندها به آن اضافه کنند.

صبر ایران در برابرغرب به پایان رسیده است

قدس آنلاین-اگرچه برخی مقامات عربی اصرار دارند که تغییراتی در برجام انجام شود اما مسئولان ایرانی تاکید می‌کنند که مذاکره جدیدی درباره برجام صورت نخواهد گرفت. با این حال نیویورک تایمز مدعی شده است که طرف‌های اروپایی برای اضافه کردن برخی مفاد جدید به برجام قانع شده و پذیرفته‌اند که برای نگه داشتن برجام، ترامپ را راضی نگه داشته و برخی بندها به آن اضافه کنند.

درهمین حال اما برخی کارشناسان می‌گویند این کار خبرسازی رسانه‌های غربی برای وارد کردن فشار بر ایران است و آمریکا و انگلیس می‌کوشند نمونه‌ای از الگوی لیبی را درمورد ایران اجرا کنند. الگوی مذاکره و فشار مداوم درجهت امتیاز گرفتن بیشتر. حتی مساله هسته‌ای شدن سعودی هم یکی از ترفندهای غرب برای نگران کردن مسئولان ایرانی ارزیابی می‌شود.

خبرگزاری فرانسه معتقد است این گونه فشارها بر ایران باعث خواهد شد ایران بیش از پیش از غرب دور شده و به سمت شرق گرایش پیدا کند. این خبرگزاری در گزارشی نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران اخیرا سیگنال‌هایی در خصوص ایجاد تغییرات اساسی در روابط کشورش با چین و روسیه نشان داده و این امر بیانگر آنست که صبوری در برابر تلاش‌ها برای بهبود روابط با غرب به پایان خود رسیده است.

«محمد مرندی» تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه تهران در این خصوص می‌گوید: «از روز اول آمریکا و دولت اوباما نقض لفظ و روح توافق را آغاز کرد. اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای این واقعیت را تأیید می‌کند که روابط با کشورهای شرقی بسیار قوی‌تر است به ویژه از زمانی که ایران و روسیه در خصوص مناقشه سوریه با یکدیگر متحد شده‌اند.»

وی می‌گوید: «دنیای کنونی بسیار متفاوت است. روابط میان ایران با روسیه و چین و افزایش روابط با کشورهای آسیایی بسیار بهتر از روابط با غرب است زیرا آنها با ما رفتار بسیار بهتری دارند. ما در سوریه با روسیه همکاری داریم و وابسته نیستیم.»

به اعتقاد «مرندی»، چنانچه اروپائیان شهامت ایستادگی در برابر آمریکا را ندارند، بنابراین نباید انتظار داشته باشند که بتوانند  شریک ما شوند. در واقع می‌توان گفت اگر برخی از درب‌ها بسته و برخی دیگر باز باشند، نبایدبرای همیشه پشت درب‌های بسته منتظر ماند.

بهرام قاسمی هم در واکنش به برخی اخبار مبنی بر مذاکره ایران با مقامات غربی بر سر مسایل منطقه را هم رد کرده و گفته است: ما مذاکره‌ای با دیگر کشورها درباره سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران نداریم.

قاسمی افزود: ما کشور مستقلی هستیم که درباره سیاست‌های منطقه‌ای و چگونگی روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی و سایر کشورهای جهان، خودمان در تهران تصمیم می‌گیریم و آن را به اجرا می‌گذاریم.

دوری از غرب نکته‌ای است تنها شامل ایران نیست و قدرت دیگر منطقه یعنی ترکیه هم به این سمت حرکت کرده و عملاً به دلیل برخی رفتارهای غرب گرایش به سمت ایران و روسیه را افزایش داده است. در این خصوص «عایشه سوزِن اولسوئر» مسئول بخش روابط خارجی ریاست جمهوری ترکیه گفته است: «ترکیه چیزی را که برایش بهتر است را انتخاب می‌کند. این دلیل اصلی چرایی نزدیکی بیشتر ترکیه به ایران و روسیه است.»

به نظر می‌رسد اکنون وقت تصمیم‌گیری جدی غرب درباره نحوه رفتار با ایران است چرا که قرار نیست تهران تا ابد پشت درهای بسته ارتباط با کشورهایی بماند که جز زبان زور و دورویی زبان دیگری در روابط سیاسی نمی‌شناسند. خروج آمریکا از برجام می‌تواند احساس بی اعتمادی نسبت به غرب را چندین برابر کرده و شرایط جدیدی را در تصمیم‌گیری تهران ایجاد کند که قطعاً به سود غرب نخواهد بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.