آمریکا در تلاش است تا با وادار کردن شخص اقای بشار اسد برای کناره گیری از قدرت وامتیاز دهی به تروریست ها بخش دیگری از گروه های تروریستی را به خاک سوریه وارد کند. از سوی دیگر شاهد حرکت گسترده تروریست های النهضه وعربستان در غوطه شرقی و بمباران وخمپاره باران مناطق شهری ومسکونی شهر دمشق بودیم. متاسفانه در روزهای اخیرتعداد زیادی از شهروندان سوری در شهر دمشق براثر خمپاره بارانی که از ناحیه تروریست ها صورت داده می شود کشته وزخمی شده اند.

اجماع تروریست ها و غرب در بحران آفرینی در سوریه

قدس آنلاین- دکتر اصغر زارعی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره  به ایجاد امنیت در سوریه  در شکست گروه های تروریستی واقدامات مداخله جویانه آمریکا دراین کشورگفت: با توجه به گذشت چند ماه از شکست وخروج نیروهای  تروریستی داعش از سوریه وپاکسازی مناطق تحت اشغال این گروهک واستقرارامنیت و ثبات درمناطق تحت سلطه احساس می شد ثبات وامنیت بیشتری برای سوریه فراهم شود که متاسفانه سیاست های مداخله جویانه و زیاده خواهانه واصرار امریکا ومتحدینش مبنی برتداوم بی ثباتی وناامنی برای فشار بروری دولت قانونی اقای بشار اسد ثبات وآرامش سوریه را با چالش مواجه کرد. آمریکا در تلاش است تا با وادار کردن شخص اقای بشار اسد برای کناره گیری از قدرت وامتیاز دهی به تروریست ها بخش دیگری از گروه های تروریستی را به خاک سوریه وارد کند. از سوی دیگر شاهد حرکت گسترده تروریست های النهضه وعربستان در غوطه شرقی و بمباران وخمپاره باران مناطق شهری ومسکونی شهر دمشق بودیم. متاسفانه در روزهای اخیرتعداد زیادی از شهروندان  سوری در شهر دمشق براثر خمپاره بارانی که از ناحیه  تروریست ها صورت داده می شود کشته وزخمی شده اند. این موضوع با سکوت خبری محافل خبری غربی واروپایی مواجه شده وکمترین انعکاسی پیدا نکرده در حالی که اقدام دولت سوریه که با حمایت ارتش روسیه اقدام در سرکوب گروه های تروریستی دراطراف دمشق ودر استان غوطه شرقی در خبرگزاریها و رسانه  های غربی انعکاس گسترده ای مبنی بر اتهام زنی وکشتار به دست دولت سوریه شده است. این جریان درصدد است تا دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی بر علیه غوطه شرقی متهم کند تا زمینه دخالت آمریکا را برای مقابله با دولت قانونی بشار اسد فراهم نماید, هر چند که مقامات روسی در این زمینه به دولت آمریکا هشدارهای لازم  را داده اند.

وی دراین باره افزود: از سوی دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای اعلام اتش بس سی روزه در سوریه صادر شد تا شرایط را برای امداد رسانی و کمک به مناطق بحران زده فراهم کند که با فشار روسیه در این قطعنامه تروریست ها از این قطعنامه مستثنی شدند بنابراین اجازه داده شد تا دولت سوریه برعلیه گروه های تروریستی وارد عمل شود تا دولت سوریه از حق قانونی خود برای مقابله با اقدامات تخریبی و جنایتگارانه گروه های تروریستی مورد حمایت امریکا استفاده کند. دولت سوریه با قدرت وقوت اخیرموفق به هجوم به گروها ی تروریستی در مناطق تحت اشغال شده بنحوی که ضربات کشنده ای را به انها وارد کرده است ازاین رو مورد خشم وغضب حامیان گروه های تروریستی از جمله آمریکا واروپا  قرار گرفته است.

 دکتر زارعی با اشاره به دخالت های آمریکا و اقدامات ترکیه در سوریه خاطر نشان شد: آمریکا درصدد است با مداخله مستقیم دولت سوریه را وادار به عقب نشینی کند, از سوی دیگر دولت ترکیه در اقدام غیر معمول و غیر اخلاقی در شرایطی که دراستان حلب وادلب در آرامش وثبات  بود به بهانه سرکوب شبه نظامیان کرد مورد حمایت امریکا به این مناطق حمله کرد.آمریکا درصدد بود تا با ایجاد نیروی سی هزار نفره واستقرار آنها درمرزهای شمال غرب سوریه ازانها برعلیه دولت قانونی سوریه استفاده کند وشرایط را برای ایجاد یک منطقه حائل وخودمختارفراهم کند.این موضوع دولت ترکیه را نگران کرد علی  رغم هماهنگی ها وهمسویی هایی که بین دودولت ترکیه وامریکا وجود داشت دولت ترکیه برای پیشگیری از وقوع این مساله از یک ماه پیش با ورود نیروهای ارتش از مرزهای منطقه عفرین منطقه را تحت محاصره خود قرار داد اما با گذشت بیش از یک ماه از استقرار نیروهای ترکیه, همچنان دستاوردی نداشته اند و تنها با بمب باران وگلوله باران مناطق عفرین وروستاهای پیرامون آن باعث کشتار مردم غیر نظامی و بی دفاع وزخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان وسکنه سوری شدند.

وی با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست بین کشورهای ایران, روسیه وترکیه برای پایان دادن به گلوله باران مردم بی گناه خاطر نشان شد: ازطرف دیگر شبه نظامیان کرد وکردهای منطقه با هماهنگی ودعوت از ارتش سوریه خواستار حضور نیروهای ارتش سوریه  برای مقابله با مداخله دولت ترکیه شدند که با حضور نیروهای ارتش سوریه در شهر عفرین شرایط پیچیده ای بر سوریه حاکم شده است.  دولت سوریه در چند جبهه با چالش های جدی مواجه شده از این رو حضوردولتهای روسیه ،ایران  و ترکیه دراین باره ضروری است تا با رایزنی های مطلوب مانع گسترش بحران در مناطق مختلف سوریه شوند.طبق اطلاعات رسانه ها قرار است این نشست در اردیبهشت ماه سال آتی درترکیه برگزار شود که زمان بسیار طولانی است مسلما با توجه به شرایط بحرانی  عفرین وگلوله باران مردم دمشق هر چه زودتر باید چاره ای اندیشیده  شود. مسلما نیازمند برگزاری نشستی انسان دوستانه  در پیشگیری از کشتار بی رحمانه مردم غیرنظامی در دمشق واطراف ان در شهرهای عفرین  توسط دولت متجاوز ترکیه هستیم.

دکتر اصغر زارعی با اشاره به مواضع منطقی ومعقول جمهوری اسلامی ایران درقبال سوریه خاطر نشان شد: دولت جمهوری اسلامی ایران با ارائه بهترین راهکار که همان گفتگو ومذاکره طرفهای درگیر است دراین حوزه وارد شده بنابراین توانسته با دولتهای روسیه وترکیه راهکارهای قابل توجه و معقولی را ایجاد کند. مسلما دولت سوریه باید ازحق حاکمیت خود در راستای مبارزه با گروه های تروریستی دفاع کند و دولتهای خارجی همچون آمریکا نیز باید دست ازحمایت از گروه های تروریستی واقدامات دخالت جویانه بردارند و به  بهانه مقابله با تروریست ها مناطق مختلف سوریه را بمباران نکنند؛ ضمن اینکه  دولت ترکیه باید دست از اقدامات تهاجمی و حضور نیرویها خود در سوریه  بردارد و با فراخواندن نیروهای خود به پشت مرزها اجازه دهد مردم سوریه با حاکمیت دولت مرکزی سرنوشت اینده خود را تعیین کنند. متاسفانه دولت ترکیه طبق رویه ی قبلی خود به دنبال مطالبات غیر قانونی یعنی به دست آوردن بخشی از خاک سوریه برای خود است واین حق را برای خود قائل است که بخش هایی از سرزمین سوریه را الحاق به خود کند که تهدید واقدام غیر معمولی علیه ملتها وقوانین بین الملل است. قاعدتا ادعاهای آقای اردوغان وحزب حاکم  نسبت به بخش هایی از خاک سوریه  بسیار خطرناک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.