اصفهان- قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان اعلام کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان ۳ درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد، ۶ درصد محصولات کشاورزی را تولید می کند و این مهم نشان از بهره وری بیشتر از منابع در این استان است.

تولید ۶ درصد محصولات کشاورزی کشور در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، مهرداد مرادمند ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به جایگاه موجود بخش کشاورزی استان اصفهان، گفت: استان اصفهان همواره به عنوان استانی صنعتی و گردشگری در کشور مطرح شده، اما از دیدگاه فعالان اقتصادی، بخش کشاورزی نیز جایگاه مهمی را تولیدات محصولات کشاورزی و پروتئینی در کشور دارد.

وی با بیان اینکه ۵ درصد اراضی استان اصفهان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، افزود: در سال های اخیر که فقط چند ماه در زاینده رود آب جاری نبود، تولیدات و محصولات زراعی ۳ و نیم میلیون تن بود که شامل ۴۹۴ هزار تن محصولات باغی،  ۲۷۸ هزار تن محصولات گلخانه ای و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات دامی است.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه استان اصفهان ۳ درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد، ۶ درصد محصولات کشاورزی را تولید می کند و این مهم نشان از بهره وری بیشتر از منابع در این استان است.

وی یادآور شد: استان اصفهان در تولید شیر رتبه اول، گوشت مرغ رتبه دوم، تخم مرغ دوم، گوشت شترمرغ دوم، گیاهان دارویی رتبه دوم، عسل رتبه سوم، سیب درختی رتبه سوم، سیب زمین  رتبه سوم، گوشت قرمز رتبه پنجم و پرورش ماهیان زینتی رتبه اول کشور را دارد.

مرادمند افزود: کشاورزی زنده به آب است، اما رتبه ها اعلام شد تا همه بدانند از همین آب های کم بیشترین بهره وری انجام شده و طبق آمار ارایه شده در تولید محصولاتی که وابسته به آب مجازی داشته، رتبه های بهتری داریم.

وی با اشاره به کاهش کشت محصولات آب بر در سال های گذشته، گفت: شاخص ترین محصول کشاورزی که نیاز به آب فراوان دارد، برنج است، از این رو علیرغم اینکه کشت برنج قدمت صدها ساله داشته، اما به دلیل کمبود منابع آبی سطح کشت برنج از ۱۸ هزار هکتار به کمتر از ۴ هزار هکتار رسیده است.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در مقابل کاهش کشت برنج، کشت محصولات کم آب بر از جمله توسعه سطح باغات پسته و گیاهان گل محمدی و زعفران را در دستور کار قرار داده ایم.

وی اظهارکرد: در زمینه تولید محصولات گلخانه ای ۱۶۰۰ هکتار گلخانه در سطح استان اصفهان وجود دارد و معتقدیم یکی از راههای مقابله با کم آبی توسعه سطح گلخانه ها است.

مرادمند اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین مشکلات در ۹ شهرستان حاشیه زاینده رود است که وابستگی به آب داشته اند، به طوری که این روزها کشاورزان برای تولید و امرار معاش مشکلات زیادی رو به رو شده‌اند، اما با تغیر نوع کشت، می توان بر این مشکلات فائق آمد

وی با بیان اینکه کمبود آب لطمه زیادی به کشاورزان وارد کرده، به طوری که معضل بیکاری کشاورزان را در منتهی الیه رودخانه شاهد هستیم، تاکید کرد: تا آنجایی که امکان داشته پیگیر حل مشکلات کشاورزان بوده ایم، اقدامات خوبی انجام شده اما نتیجه لازم گرفته نشده است.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد در این فرصت باقی مانده از سال زراعی که تا نیمه های اردیبهشت است، کسری بارش ها جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.