کرج - نهمین جلسه رسمی شورای اسلامی استان البرز در حالی با موضوع سرانه ها آموزشی و کمبودهای و نارسایی موجود در این بخش به انجام رسید که به کمبود ۶ هزار کلاس درس در البرز به عنوان یک چالش جدی حوزه آموزشی اشاره شد.

البرز ۶ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد/لحاظ بودجه آموزشی در مدیریت شهری

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، این جلسه عصر روز سه شنبه و با حضور مدیر کل آموزش و پرورش البرز، مدیران شهرستانی  و اعضای شورای اسلامی استان به میزبانی سالن میلاد کرج به انجام رسید.

بالا بودن نرخ مهاجرپذیری، حضور اتباع بیگانه در روستاها، کمبود فضای آموزشی و نیروهای آموزشی به خصوص در بخش روستایی، نبود امکانات ایاب وذهاب و فرسوده بودن مدارس از مهمترین مسائل و مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در این جلسه با بیان اینکه خروجی این جلسه باید کاهش مشکلات باشد، گفت: با چالش هایی جدی از جمله کمبود فضای آموزشی روبرو هستیم.

خسرو ساکی افزود: میانگین سرانه استاندارد فضای آموزشی برای هر دانش آموز  ۵مترمربع است که این سرانه در کشور ۳/۵۲ متر مربع برای هر دانش آموز در نظر گرفته شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش با بیان اینکه فاصله سرانه آموزشی البرز در مقایسه با کشور ۱/۴متر مربع است، افزود: کمبود فضای آموزشی مربوط به این چند سال نیست چراکه آمار جمعیت نشان می دهد بیش از ۴دهه است که امکانات آموزشی با رشد جمعیت تناسب ندارد.

وی اضافه کرد: جمعیت دانش آموزی از سال  ۹۰ تا ۹۶  به طورمیانگین ۳۰۰هزار نفر اضافه شده است.

کمک ۱۶ میلیاردی مردم به آموزش وپرورش

ساکی با اشاره به اینکه ۱۶ میلیارد تومان کمک های مردمی و مشارکت در آموزش بوده است، افزود: ۳هزار کلاس فرسوده داریم و ۳‌هزار کلاس درس جدید نیازمندیم که در جمع ۶هزار کلاس و فضای آموزشی کمبود وجود دارد.

وی با اعلام اینکه ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد گفت:  وزارت آموزش و پرورش بدهی بسیاری به معلمان و سرانه های مدارس کشور دارد.

ساکی افزود:بعضی از هزینه های جاری مدارس را اولیا دانش آموزان پرداخت می کنند و ۳هزار معلم حق التدریس وجوددارد که حقوق های پرداختی دارند وحاصل این عدم تناسب تراکم دانش آموز در کلاس درس است.

مدیر کل آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنانش افزود: در استان البرز ۳۳درصد مدارس فرسوده هستند در حالی که رشد جمعیت هم بیشتر می شود.

 ساکی با اعلام اینکه اعتباری که به مدارس درسال ۹۶  در کشور تخصیص یافته ۲۱میلیارد  و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: فقط نیمی از این اعتبار تحقق یافته است  و برای اداره مطلوب، آموزش پرورش نیاز به مشارکت همه آحاد مردم مردم دارد.

وی در خصوص عملکرد آموزش پرورش استان البرز گفت: رتبه استان در کنکور سراسری از ۲۵به رتبه ۱۱ رسیده است که شاهد ارتقا این بخش هستیم.

وی ادامه داد: در مقطع متوسطه ۵۳۲ نفر رتبه زیر ۳هزار در سال جاری در کنکور سراسری کسب کرده اند و وارد  دانشگاه های مطرح کشور شدند.

ساکی افزود: دانش آموزان البرزی در المپیاد های علمی کشور نیز ۹۲ مدال طلا، نقره، و برنز را کسب کرده اند.

در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی استان البرز گفت: استان البرز زیر ساخت های مناسبی ندارد و شاهد مشکلات بسیاری در حوزه های مختلف از جمله آموزش و پرورش هستیم.

نادرایزدبین افزود: نیاز است با ایجاد کمیته ای بین اداره کل آموزش وپرورش و اداره کل نوسازی مدارس همچنین کمیته فرهنگی استان البرز در این راستا به بررسی مشکلات بپردازیم.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر و شهرستان ها منابع مالی برای کمک به آموزش و پرورش در بودجه سالیانه خود لحاظ کنند، گفت: باید در برنامه های آتی در بحث تجاری سازی بعضی از مدارس اقدام شود ودر این راستا نیاز است راهکارها و مطالعات اولیه آن باید صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.