مشهد- این روزها در نگارخانه رضوان نمایشگاه پوستر محمود بازدار برپا شده است. محمود بازدار متولد ۱۳۶۰، طراح گرافیک و عکاسی است که این روزها ۴۰ اثر منتخب از پوسترهایش را با عنوان «زودپز» به معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است.

گرافیک باید به زبان مردم باشد

قدس آنلاین- خدیجه زمانیان:  این آثار از سال ۸۸ تا کنون و با موضوعات فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی طراحی شده‌اند.
«زودپز» عنوان نخستین نمایشگاه از مجموعه نمایشگاه‌های آثار گرافیک هنرمندان «نهضت مردمی پوستر انقلاب» است که با حمایت مؤسسه آفرینش‌های هنری به نمایش گذاشته شده است.
گفت‌وگوی ما را با این هنرمند پیرامون هنر گرافیک و پوستر و مسائلی که پیرامون این هنر وجود دارد، بخوانید.

با توجه به اینکه زبان گرافیک زبانی بین المللی است چقدر از زبان گرافیک برای ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی استفاده کرده‌ایم؟

 گرافیک در دنیا تأثیرگذار است و ما بنا بر نیازمان از این زبان استفاده کرده‌ایم. به هر حال، وقتی نتوانیم با کلام ارتباط برقرار کنیم، تصویر بهترین رسانه است. این تصویر می‌تواند عکس، پوستر یا شاخه‌های دیگر بصری باشد.
مثل همان اتفاقی که در جنگ‌ها رخ می‌دهد و در جنگ ما هم مورد استفاده قرار گرفت. تأثیر تصویر از کلام بهتر است و با توجه به این تاثیرگذاری می‌توانیم از این زبان استفاده بیشتر کنیم. با آنکه هنر گرافیک پیش از پیروزی انقلاب جایگاه خوبی داشت، اما این هنر پس از انقلاب پویاتر شد و نظیر آنچه در لهستان رخ داد، در گرافیک کشور ما هم دیده شد. در سال‌های اخیر روزبه روز تأثیر این هنر در زندگی مردم بیشتر شد.

با توجه به اینکه مخاطب پوستر، همه اقشار جامعه است، یک پوستر خوب و تاثیرگذار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 وقتی مخاطب مقابل یک پوستر بایستد و در کمترین زمان ممکن به کشف برسد و المان مبهمی ذهن او را درگیر نکند، طراح به هدف خودش رسیده است. در پوستر هر چه انتقال پیام آسان‌تر انجام شود، بهتر است و نشان از موفقیت طراح دارد.
گرافیست هر چه بتواند در طراحی پوستر از عناصر و نشانه‌های ملموس‌تر و آشنا استفاده کند، تصویر و طرح نهایی برای مردم ملموس‌تر خواهد بود و مردم راحت‌تر می‌توانند با آن ارتباط بگیرند. برای شناخت ذائقه مردم هم مطالعه لازم است. به هر حال، اگر پوستر ساختار و ترکیب بندی خوبی داشته باشد، اما جذاب نباشد و ایده نهایی، مخاطب را به واکنش وادار نکند، طرح خنثی خواهد بود و طراح موفق نبوده است.

چرخه اقتصادی هنر گرافیک در مشهد چطور است و یک گرافیست می‌تواند به صورت حرفه‌ای در این شهر کار کند؟

 من در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و هنری کار می‌کنم و با اینکه به حوزه تجاری ورود پیدا نکرده‌ام، اما از سال ۸۱ از همین هنر کسب درآمد می‌کنم.
 البته فکر می‌کنم به خاطر کاهش بودجه‌های فرهنگی سفارش‌های فرهنگی هم در سال‌های اخیر کمرنگ شده است یا ناشران ترجیح می‌دهند با طراحان و گرافیست‌های مبتدی کار کنند تا هزینه شان کمتر شود. در حالی که به عنوان مثال اگر کتاب با طراحی اصولی جلد و حرفه‌ای منتشر شود، بی‌تردید مخاطب خودش را خواهد داشت چون جلد، لباس یک محتواست.
البته بعضی ناشران هم به این نتیجه رسیده‌اند برای سرمایه گذاری باید با گروه حرفه‌ای از جمله یک طراح حرفه‌ای کار کنند تا به نتیجه دلخواهشان برسند و کارکردن با تیم حرفه‌ای هزینه نیست، بلکه اگر محصول خوبی تولید شود، حتماً به سوددهی خواهند رسید، ضمن اینکه ذائقه مردم با دیدن طرح‌های خوب و اصولی رشد پیدا می‌کند. این روزها بیلبوردها، پوسترها، فضای مجازی و تبلیغات و آگهی‌ها سلیقه مردم را می‌سازد. اگر برای این مسائل هزینه نشود و سفارش‌ها به نیروهای متخصص داده نشود و صرفاً یک تکنسین نرم افزار این کارها را انجام دهد، او ذائقه مردم را مدیریت می‌کند و این مسئله بتدریج آلودگی بصری ایجاد می‌کند.

اگر بخواهیم نگاهی آسیب شناسانه به این هنر داشته باشیم، مهم‌ترین مشکل امروز هنر گرافیک و هنرمندان این عرصه چیست؟

 گرافیست‌های ایرانی به لحاظ حرفه‌ای و تئوری نیروهایی متخصص هستند. اما از آنجا که گرافیک، هنری مردمی است، ایجاب می‌کند هنرمند این عرصه بیشتر در میان مردم و با آن‌ها مرتبط باشد تا بتواند زبان مردم را بشناسد. این شناخت کمک می‌کند آثاری خلق کند تا بهتر با مردم ارتباط برقرار کند و مردم هم این هنر را بیشتر بشناسند.
از طرفی، مردم هم باید وقتی کاری سفارش می‌دهند با شناخت از شیوه کار، به سراغ یک گرافیست بروند و پس از سفارش کار به او اعتماد داشته باشند.
نهضت مردمی پوستر انقلاب حرکتی است جمعی با همراهی گستره‌ای از ایده پردازان، طراحان، بانیان و توزیع گران داوطلب در عرصه گرافیک.

هدف این حرکت جمعی که از سال ۸۸ پایه گذاری شده است رساندن پیام روزآمد انقلاب اسلامی با زبان هنرمندانه به مخاطب ایرانی و جهانی است.

اگرچه دبیرخانه نهضت مردمی پوستر انقلاب در مشهد مستقر است، اما تولیدات گرافیکی نهضت به همت مجموعه‌ای متنوع از هنرمندان گرافیست در شهرهای مختلف کشور تولید شده و سپس در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
ده‌ها مجموعه پوستر، کارگاه و فراخوان در موضوعاتی همچون فرهنگ مصرف، وحدت ملی و اسلامی، استکبارستیزی، مطالبه گری، اقتصاد مقاومتی محصول فعالیت هنرمندان نهضت در طول این سال هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.