یک کارشناس سیاسی مستقر در مسکو معتقد است وتوی قطعنامه پیشنهادی بریتانیا علیه ایران و یمن در شورای امنیت سازمان ملل شکست تلاشها برای سیاه‌نمایی ایران را به اثبات رساند.

وتوی قطعنامه شورای امنیت شکست تلاش‌های انگلیس برای سیاه‌نمایی ایران بود

به گزارش قدس آنلاین، "دیمیتری بابیچ"، کارشناس روس مسائل سیاسی که سابقه فعالیت در رسانه‌هایی مانند رایانووستی را داراست رباره وتوی قطعنامه پیشنهادی بریتانیا علیه ایران در سازمان ملل از سوی روسیه گفت که وتوی قطعنامه شکست بریتانیا در سیاه‌نمایی ایران را تأیید کرد.

وی در ادامه دو دلیل برای وتوی این قطعنامه از سوی روسیه عنوان کرد؛ اولین دلیل این بود که بخش اعظم اتهامات در تراژدی یمن به‌سوی ایران نشانه گرفته  شده بود و این درحالی است که ایران شریک مهمی برای روسیه در جنگ علیه تروریسم در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. دومین دلیل این بود که عملکرد دولتهای غربی نشان داد که آنها صلاحیت  انتقاد از روسیه، ایران و حتی دولت سوریه را ندارند، زیرا حتی عفو بین الملل نیز این واقعیت را انکار نمی‌کند که  عامل اکثریت تلفات غیرنظامی در یمن ائتلاف تحت رهبری عربستان است.

این کارشناس در پاسخ به اینکه چرا شورای امنیت سازمان ملل با توجه به جنایات صورت‌گرفته در یمن ریاض را تحریم نمی‌کند نیز گفت: متأسفانه سعودی‌ها لابی قدرتمندی در واشنگتن دارند، بنابراین نباید انتظار یک اقدام صلح‌آمیز از سوی آمریکا را داشت. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که آمریکا نیز دارای حق وتو در شورای امنیت بوده و از این رو انتظار تصویب قطعنامه علیه عربستان بعید به‌نظر می‌رسد.

بابیچ درباره نقش آمریکا و انگلیس به‌عنوان مدعیان حقوق بشر نسبت به جنایات عربستان در یمن نیز گفت: آمریکا و انگلیس، درصورت تعظیم بشار اسد در برابر خواسته‌های آنها همان بلای یمن را بر سر مردم سوریه می‌آوردند. تروریست‌ها درصورتی که حمایت واشنگتن  و کشورهای اروپایی را پشت خود احساس نمی‌کردند، نمی‌توانستند در سوریه و یمن پیشروی کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.