ترکیه قاطعانه با درخواست کشورهای غربی برای متوقف‌کردن عملیات نظامی در شمال غرب سوریه مخالفت کرده است.

به گزارش قدس آنلاین، ترکیه با رد درخواست فرانسه و آمریکا برای توقف عملیات نظامی در شمال غرب سوریه اعلام کرده است که ایالات متحده قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس ۳۰روزه در سوریه را درست متوجه نشده و فرانسه نیز در حال دادن اطلاعات نادرست درباره این مسئله است.

آنکارا بر این باور است که قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در سوریه مربوط به عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه نمی‌شود. ترکیه مدعی است که هدف از عملیات شاخه زیتون که در ۵ هفته گذشته ادامه داشته، ریشه‌کن کردن گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش و وای‌پی‌جی است ولی سوریه این اقدام آنکارا را محکوم کرده و آن را نقض حاکمیت ارضی خود دانسته است.

کردهای سوری متحد اصلی آمریکا برای مقابله با داعش به‌شمار می‌روند و حمایت آمریکا از کردها موجب اختلاف شدید بین واشنگتن و آنکارا شده است.

وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: درخواست وزارت خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ترکیه بار دیگر قطعنامه شورای امنیت را مطالعه کند، بی‌پایه و اساس است.

وزارت خارجه ترکیه همچنین اظهارات مقام‌های ارشد فرانسوی مبنی بر اینکه قطعنامه آتش‌بس سوریه شامل عملیات عفرین نیز می‌شود، رد کرده است.

روز دوشنبه دفتر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که وی در گفتگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفته است که درخواست سازمان ملل برای آتش‌بس شامل همه مناطق سوریه از جمله عفرین می‌شود و این قطعنامه باید بدون تأخیر اجرا شود.

البته سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته است که ماکرون در این رایزنی تلفنی اشاره مستقیمی به عفرین نکرده است.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه شنبه قطعنامه آتش‌بس ۳۰روزه در سوریه را تصویب کرد.

بر اساس متن قطعنامه شورای امنیت، قرار است در سرتاسر سوریه به‌مدت دست‌کم ۳۰ روز آتش‌بس برقرار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.