زاهدان- استاندار سیستان و بلوچستان بر سیاست گذاری درازمدت و صحیح کاهش بحران خشکسالی و استفاده بهینه از منابع آبی در استان تاکید کرد.

سیاست گذاری درازمدت برای کاهش بحران خشکسالی ضرورت دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی استانداری، سید دانیال محبی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان بیان کرد: سیستان و بلوچستان بدترین شرایط موجود منابع آبی را داشته ولی هنوز برخی دستگاههای اجرایی نسبت به این مهم حساسیت لازم را ندارند.

وی با اشاره به بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی ، خواستار استفاده از تکنولوژی های نوین آبیاری ، روشهای کاهش تبخیر و تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی با مصرف کم آب و پربازده اقتصادی همچون پسته و زعفران شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: بهره گیری از ظرفیت پژوهشی و تجربه دانشگاههای استان در راه اندازی پایگاه پایش، پیش بینی و مدیریت خشکسالی در استان ضرورت دارد. محبی اظهار داشت: دستگاههای متولی با برگزاری کارگاههای آموزشی در خصوص مخاطرات کاهش منابع آبی هشدارهای لازم را به جامعه بدهند.

وی تصریح کرد: صداوسیما و دیگر رسانه ها نیز نسبت به مصرف بهینه آب در جامعه فرهنگ سازی کنند. مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان نیز گفت: صددرصد سیستان و بلوچستان دچار خشکسالی است.

جعفری با اشاره به وجود خشکسالی شدید در سطح استان، افزود: ۴۳ محدوده ممنوعه برداشت آبهای زیرزمینی در سطح استان شناسایی شده است.

وی اظهارداشت: ۵۱۷ میلیون متر مکعب آب بیش از پتانسیل سفره های آبی برداشت می شود. جعفری تشدید بحران منابع آب زیرزمینی ، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی، حفر چاههای غیرمجاز و ناکافی بودن تخصیص اعتبارات را از جمله مشکلات پیش روی این بخش برشمرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان با اشاره به انجام کار فرهنگی برای انسداد چاههای غیرمجاز طی دو سال اخیر بیان کرد: براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی امسال باید ۳۰۰ حلقه چاه غیرمجاز پلمپ شود که تاکنون ۷۲ حلقه چاه را پر و مسلوب المنفعه و ۶ حلقه نیر پلمپ شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی ، در ده سال آینده حتی امکان تامین آب شرب نخواهیم داشت. وی اضافه کرد: ۹۵ درصد منابع آب زیرزمینی استان دربخش کشاورزی مصرف می شود.

وی تصریح کرد: از محل پر و مسلوب المنفعه چاههای غیرمجاز از سال ۹۴ تا ۹۶ ، ۳۲ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

وی ادامه داد: از مجموع چهار هزار و ۴۳۲ چاه غیرمجاز فاقد پروانه ، سه هزارو ۶۰۰ پرونده در کمیسیون صدور پروانه تعیین تکلیف و به کمیسیون آبهای زیرزمینی برای صدور رای قاضی جهت انسداد ارسال شده است.

جعفری میزان بارش ها در سالجاری را ۵/۱۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد که نسبت به میانگین بلندمدت ۸۳ درصد و سال قبل ۷۵ درصد کاهش دارد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان گفت: براساس وظیفه محوله تاکنون ۲۳۵ دستگاه کنتور فهام نصب و ۱۶۲۲ دستگاه نیز خریداری و جهت نصب تحویل شرکت توزیع برق شده است.

گفتنی است؛ در چهارمین شورای حفاظت منابع آب استان ، راه اندازی پایگاه پایش، پیش بینی و مدیریت خشکسالی تغییر اقلیم و ریزگردها در استان توسط مشاور طرح از دانشگاه صنعتی شریف ارائه شد. این پایگاه شامل چهار سامانه خشکسالی، تغییر اقلیم، منابع آب کشاورزی و اقتصادی و تصمیم گیری است .

دانش این سامانه وارداتی بوده که برای اولین بار در سطح خاورمیانه با موافقت وزارت نیرو، سامانه پایش و پیش بینی خشکسالی در این استان عملی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.