۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 590984

کاخ پادشاهی عربستان همچنان بر مدار اتفاقات عجیب و شتابزاده پیش می‌رود. پس از خبر برکناری یکباره فرماندهان عالی رتبه ارتش این کشور توسط ملک سلمان، کاخ پادشاهی آل سعود شاهد بازگشت دوباره «بندر بن سلطان» به جلسات محرمانه پادشاهی است.

قدس آنلاین-کاخ پادشاهی عربستان همچنان بر مدار اتفاقات عجیب و شتابزاده پیش می‌رود. پس از خبر برکناری یکباره فرماندهان عالی رتبه ارتش این کشور توسط ملک سلمان، کاخ پادشاهی آل سعود شاهد بازگشت دوباره «بندر بن سلطان» به جلسات محرمانه پادشاهی است. شاه عربستان سعودی روز دوشنبه گذشته با صدور فرمانی، تعدادی از بلندپایه‌ترین فرماندهان ارتش کشور خود را برکنار کرده است. پادشاه عربستان همچنین به مأموریت محمد بن عوض سحیم، فرمانده نیروهای پدافند هوایی این کشور پایان داد. طبق فرمان پادشاه عربستان، احمد السلام، معاون وزیر کشور عربستان برکنار شد. اما بندر بن سلطان طی سال‌های ۲۰۰۵-۱۹۸۳ به عنوان سفیر عربستان در آمریکا فعالیت کرده و در اکتبر ۲۰۰۵ نیز به دبیر کلی شورای امنیت ملی و ریاست سازمان اطلاعات این کشور منصوب شده بود.

به گزارش روسیا الیوم، وی در سالهای اولیه بحران سوریه سمت ریاست اطلاعات عربستان را بر عهده داشت که در سال ۲۰۱۴ به درخواست عبدالله بن عبدالعزیز، شاه سابق عربستان از سمتش برکنار شد. بن سلطان در سال ۲۰۱۵ نیز همزمان با روی کار آمدن ملک سلمان، شاه فعلی این کشور نیز از ریاست شورای امنیت ملی عربستان برکنار شد.

بازگشت بندر بن سلطان به دربار سلطنتی عربستان سعودی همزمان با برکناری تعدادی از فرماندهان نظامی بلندپایه این کشور صورت گرفته است. خالد العیسی، رئیس دفتر دربار سلطنتی عربستان اعلام کرد که شاهزاده بندر بن سلطان در این بازدید ۱۲ ساعته، در کنفرانس چهار ساعته درباره سیاست و امنیت سخنرانی کرده است.

به نظر می‌رسد ارتش ناکام و تنبل سعودی پس از آغاز کردن معرکه جنگی یمن هنوز نتوانسته است کادر متخصص و وفاداری را برای پیشبرد اهداف ولیعهد جوان عربستان بسازد.

کادری که هم توانایی استفاده از سلاح‌های پیشرفته تازه خریداری شده از آمریکا را داشته باشد و هم به اندازه کافی وفاداری و بی خطری خود را خاندان سلطنتی به اثبات رسانده باشد.

از همین رو می‌توان چرخش خاندان سلطنتی به سوی نیروهای قدیمی و کارکشته را سیاستی گذرا برای سازماندهی دوباره ارتش عربستان سعودی تلقی کرد. سیاستی که در شرایط اضطراری فعلی در منطقه بهترین گزینه پیش روی بن سلمان به شمار می‌رود.

بازگشت دوباره بندر بن سلطان به عنوان یک فرد امنیتی آن هم همزمان با برکناری شتابزده فرماندهان عالی رتبه ارتش عربستان این پیام را در بر دارد که همه انتخاب‌های خام و بی تجربه محمد بن سلمان به مذاق پدرش خوش نیامده است و از آنجایی که این سلطنت حالا دیگر یقیناً به ولیعهد جوان به ارث می‌رسد، پدر در تلاش است تا جلوی اشتباهات و انتخاب‌های نا پخته وی را با استفاده از افراد مورد وثوق پادشاه فقیدشان (عبدالله) بگیرد. البته در این میان تنها افرادی انتخاب خواهند شد که نه به صورت فامیلی و نه از لحاظ میزان نفوذ هیچ خطری برای آینده پادشاهی محمد بن سلمان نداشته و هیچ ادعای نسبت به این جایگاه نداشته باشند.

وضعیت رو به افول سیاست داخلی سعودی درست مطابق پیش بینی کارشناسان درحال نزدیک شدن به روزهای پر تنش خود است. استیصال، روابظ اشتباه دیپلماتیک، بازی در میدان‌های اشتباه و برادر کشی و پسرعمو کشی برای کسب قدرت از مهم‌ترین دلایلی است که آینده تاریکی را برای خاندان سعودی تصویر می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.