سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر عدم سوخت رسانی شرکتهای سوخت رسان در مونیخ به هواپیمای ظریف، گفت: به دلیل کوتاهی سفر شرکتهای مزبور با تعلل ناخواسته ای روبرو و پس از پیگیری و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، مشکل حل شد.

به گزارش قدس آنلاین، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اخبار منتشره مبنی بر عدم سوخت رسانی شرکت های سوخت رسان در فرودگاه مونیخ به هواپیمای ظریف و هیات همراه در جریان سفر وزیر خارجه به این شهر برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، گفت: «این مساله آن چنان که در اخبار منتشر شده آمده موضوعی عمده و پیچیده نبود؛ موضوع این بود که به دلیل کوتاهی سفر جناب آقای دکتر ظریف به مونیخ و محدودیت زمانی که هیات کشورمان جهت سفر به مسکو با آن روبرو بودند، شرکت های سوخت رسان مستقر در فرودگاه مونیخ با تردیدها و تعلل ناخواسته ای روبرو شدند که در نهایت به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سفر هیات کشورمان به روسیه و حضور دکتر ظریف در نشست اندیشکده والدای، با پیگیری های بعمل آمده و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، با رفع مشکلاتی که ایجاد شده بود، سوخت رسانی به هواپیمای هیات کشورمان انجام شد.»

قاسمی در پایان تاکید کرد تمامی پروازهای ایران به مقاصد بین المللی از جمله در اروپا بدون هیچ مشکلی و به صورت روزانه انجام می پذیرد.

به گزارش فارس، روزنامه آلمانی «زوددویچه» نوشت که در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ که اواسط ماه جاری میلادی برگزار شد، هیچکدام از شرکت‌های تامین سوخت حاضر نشدند به هواپیمای حامل «محمد جوادظریف» وزیر خارجه ایران سوخت‌رسانی کنند.

در خبری که این روزنامه منتشر کرد و شماری از رسانه‌های دیگر آلمانی از جمله خبرگزاری آلمان و نشریه اشپیگل هم آن را بازنشر کردند آمده است که شرکت‌های تامین سوخت از این نگران بودند که با سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر خارجه ایران، تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را نقض کنند.

بر طبق این گزارش، قرار بود که ظریف پس از مونیخ راهی مسکو شود و به همین دلیل کنسولگری ایران در مونیخ، از فرودگاه خواسته بود که به هواپیمای وزیر خارجه سوخت‌رسانی شود. فرودگاه مونیخ این درخواست را رد کرد چرا که شرکت‌های مسئول در این زمینه، از فروش سوخت به هواپیمای ایرانی خودداری کردند.

«ولفگانگ ایشینگر» رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در مورد این موضوع به رسانه‌ها گفته که با دشواری موفق شده که این مسئله را حل کند و برای سوخت‌رسانی به هواپیمای ظریف از وزارت دفاع و وزارت خارجه کمک گرفته است.

فرودگاه مونیخ یک هفته پیش از برگزاری کنفرانس مونیخ به ظریف اعلام کرده بود که هواپیمای وی نمی‌تواند در بازگشت از هند به آلمان سوخت‌گیری کند. فرودگاه اعلام کرده بود که نمی‌توان از شرکت‌های محلی سوخت خرید چرا که این شرکت‌ها نگرانند که به این وسیله تحریم‌های آمریکا را نقض کنند.

به طرف ایرانی اعلام شده بود که یا می‌تواند با خود سوخت به همراه بیاورد و یا اینکه در وین سوخت‌گیری کند. مقامات ایرانی این موارد را به شدت رد کردند و از ایشینگر خواستند تا برای حل این مسئله وارد عمل شود.

زوددویچه نوشت که سرانجام نیروی هوایی آلمان به ایرباس ظریف سوخت‌رسانی کرده است.

کنفرانس امنیتی مونیخ امسال در فاصله روزهای ۱۶ تا ۱۸ فوریه (۲۷ تا ۲۹ بهمن) با حضور شمار زیادی از مقامات جهانی برگزار شد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.