۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 591008

شایعه سفر یک مسئول ارشد سعودی در رأس ۱۹۸۹ هیئتی بزرگ به عراق در حالی که از سال تاکنون هیچ مســئول سعودی در این سطح به .عراق سفر نکرده است، قابل تأمل و بررسی است

بازیگری دوگانه «بن سلمان»  در منطقه

قدس آنلاین-شایعه سفر یک مسئول ارشد سعودی در رأس هیئتی بزرگ به عراق در حالی که از سال ۱۹۸۹ تاکنون هیچ مسئول سعودی در این سطح به عراق سفر نکرده است،   قابل تأمل و بررسی است.
اگرچه هویت این مسئول ارشد عربستانی هنوز مشخص نشده است، اما به عقیده برخی گمانه‌زنی ها این مسئول بلندپایه سعودی همان «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است.
تلاش عربستان برای بهبود روابط خود با عراق در راستای استراتژی آمریکا برای کم کردن نقش ایران در عراق است. بر اساس این دیدگاه، آمریکا از طریق امارات و عربستان و قراردادهای تجاری این دو کشور با عراق می خواهد تأثیرگذاری ایران در سیاست و اقتصاد عراق را کاهش دهد تا ابوظبی و ریاض جای ایران را در عراق پُر کنند.
اگرچه مردم عراق هنوز مصیبت کشتار بسیاری از هموطنانشان به دست گروه های تروریست که با پول عربستان اداره می شدند را از یاد نبرده اند و مسئولان عراقی نیز به طرح عربستان مبنی بر جدایی از محور مقاومت و بخصوص ایران و تمایل به اجرای سیاست های عربستان تاکنون چراغ سبزی نشان نداده اند.
از طرفی بن سلمان در تلاش برای سفر بین برخی کشورهاست تا روابط محکمی با آنان برقرار کرده و از آن در آینده کمک بگیرد، حال آنکه شاخص های سیاسی حاکی از این است که اوضاع منطقه بسیار پیچیده است و در شرایط فعلی هیچ‌یک از تحولات منطقه به نفع آل سعود پیش نمی رود و تحولات در یمن، بحرین، سوریه، لبنان و حتی فلسطین؛ عربستان و ولیعهد آن یعنی بن سلمان را دچار وحشت کرده است، به طوری که در ماه های گذشته سیلی های متوالی از بازیگرانِ محور مقاومت در منطقه خورده اند.  
همین ترس و وحشت موجب شده است تا آن‌ها سخنان تمسخرآمیز و تهدیدهای توخالی را بعضاً علیه برخی کشورهای منطقه مطرح کنند.
از طرفی دیگر، آن‌ها بیشتر از همه از جمهوری اسلامی ایران هراس دارند، زیرا  از نفوذ روزافزون ایران در منطقه بشدت نگران هستند.
ناظران مسائل و تحولات سیاسی معتقدند که نمایش های مضحک بن سلمان که هر از چندگاهی از او سَر می زند، با هدف اقناع جامعه جهانی و قدرت های بزرگ برای مقابله عملی با محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد.   بن سلمان به صورت مذبوحانه با اقدامات نمایشی خود تلاش می کند تا همبستگی سیاسی و دیپلماتیک کشورهای منطقه را با این رژیم جلب کند. در حالی که همگان می دانند آینده سیاسی عربستان به دلیل رفتارهای دوگانه سیاسی، درحال فروپاشی است؛ زیرا عربستان که تا به امروز حتی یک انتخابات نیز در آن برگزار نشده است در مسائل مختلف از جمله موضوعات مربوط به حقوق بشر، انتخابات، آزادی بیان و مسائل مشابه آن، سیاست «یک بام و دو هوا» را در قبال کشورهای منطقه در پیش گرفته است.
در راستای همین «دوگانگی سیاسی» آن‌ها جمهوری اسلامی ایران را مسئول مسائل منطقه معرفی می کنند؛ این ادعای مضحک درحالی است که جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت هرگاه در هر نقطه ای که حضور داشته‌اند، از هیچ‌کس هراس نداشته و به صراحت آن را اعلام کرده اند.
از این رو، متهم کردن ایران به عنوان مسئول حوادث منطقه کاملاً بی اساس و در راستای «دوگانگی سیاسی» قابل طرح است. از طرفی، بازچینی اساسی در مُهره های وزارت دفاع عربستان در سایه جنگ کنونی در یمن و شکست خفت بار آن‌ها که در نظر داشتند این جنگ را در طول دو هفته پایان دهند و اکنون در حال وارد شدن به سال چهارم است، بی‌ارتباط به جنگ قدرت در داخل عربستان نیست. به عقیده برخی سیاستمداران سعودی، رفتارهای لجبازگونه و کودکانه بن سلمان حتی موجب خواهد شد که او هیچ شانسی برای موفقیت در عرصه سیاست داخلی نیز نداشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.