ارومیه- معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز تاسف از اینکه ۲۳.۴ درصد ایرانیان نشانه‌های اختلالات روانی دارند، گفت: پنج میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند.

۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به دیابت هستند/ لزوم اجتماعی کردن سلامت در جامعه

به گزارش قدس آنلاین، محمدهادی ایازی ظهر امروز در نخستین مجمع سلامت استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: با دستور رئیس‌جمهور، مجامع استانی باید توسط استانداران و مجامع شهرستانی توسط فرمانداران راه‌‎اندازی شوند.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون همزمان با این مجمع سلامت در ارومیه، مجامع سلامت در استان‌های قزوین، زنجان و مازندران نیز برگزار می‌شود.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه ۷۵ درصد موضوعات مربوط به مدیریت سلامت، خارج از سلامت یعنی بیمارستان و شبکه بهداشت و درمان است افزود: بنابراین مدیران تنها ۲۵ درصد در حوزه سلامت نقش و تاثیر دارند.

وی با ابراز تاسف از اینکه هم‌اکنون سالانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست می‌دهند بیان کرد: البته خوشبختانه این آمار نسبت به سالیان گذشته، از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار کاهش یافته است.

ایازی با اشاره به وجود ۳۳۳ هزار نفر مصدوم سالانه سوانح جاده‌ای در کشور گفت: بنابراین برای آنها ۵ هزار تخت بیمارستانی نیاز است پس دستگاه‌های ذیربط مثل راهنمایی و رانندگی، وزارت راه و شهرسازی و صنعت کشور باید در زمینه کاهش تصادفات تلاش کنند.

وی با تاکید بر لزوم اجتماعی کردن سلامت در جامعه اظهار کرد: بی‌شک اگر تمامی اعتبارات کشور برای ساخت و ساز بیمارستان و مراکز درمانی هزینه شود اما باز هم مشکل سلامتی مردم حل نشده و آنان خود باید نسبت به مباحث تغذیه و آلودگی هوا توجه داشته باشند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز تاسف از اینکه ۲۳.۴ درصد ایرانیان نشانه‌های اختلالات روانی دارند افزود: علاوه بر آن، ۱۶ درصد زنان و ۱۲ درصد مردان ایرانی افسرده بوده و علاوه بر آن، پنج میلیون نفر نیز در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید کانون سلامت محله راه‌اندازی شود تصریح کرد: کانون سلامت محله یک نوع تشکل اجتماع‌محور محلی است که توسط مردم ساکن در هر یک از محلات ایجاد می‌شود.

ایازی با اشاره به اینکه دومین مجمع ملی سلامت اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود گفت: شعار امسال این مجمع "مشارکت مردم در تحول سلامت" است.

وی با بیان انتظارات مورد نظر از مجمع سلامت استان‌ها اظهار کرد: در این رابطه توانمندسازی جوامع محلی، فراهم کردن زمینه انتقال مسئولیت‌های قابل واگذاری به کانون‌های محلات، تقویت همکاری‌ها و تعامل بین بخشی در سطوح مختلف، همکاری مسئولانه تمامی بخش‌ها در حمایت از ایجاد کانون‌ها و نهادهای محلی و شناسایی و هدایت منابع مختلف در پاسخگویی به نیازهای سلامت، پیش‌بینی شده است.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: علاوه بر آن، فراهم کردن امکان انتقال صدای مردم در زمینه سلامت از سطح محله به سطوح بالاتر باید در استان‌ها و شهرستان‌ها مدنظر قرار گیرد.

ایازی با تاکید بر اینکه موضوع سلامت باید در تمامی ابعاد مورد توجه قرار گیرد گفت: در این زمینه سلامت جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی باید به یک انداره مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان نوع مشارکت مردم در کانون محله‌ای سلامت اظهار کرد: در این رابطه، مردم باید نسبت به حضور در کانون و وظایف آن اطلاعات و آگاهی کامل داشته و به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی در اجرای امور کانون مشارکت داشته باشند.

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مشارکت مسئولانه تصریح کرد: در این زمینه نیز مردم از تاثیر فعالیت کانون بر زندگی خود و جامعه آگاهی کامل داشته و در پیشبرد اهداف کانون از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

وی با اشاره به مشارکت عادلانه افزود: در این رابطه نیز حضور و مشارکت شهروندان در کانون سلامت محلی برای تمامی آحاد مردم یکسان است و هر شخص علاقه‌مندی می‌تواند عضو کانون سلامت شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.