۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر: 591177

مظلومین همیشگی

امیر سعادتی

اسحاق جهانگیری پنجشنبه ای که گذشت در همایش «روز جهانی آینده» با اشاره به ابرچالش های موجود در کشور گفته بود: «متولدین دهــه 60 در هر مقطعی و به هــر موضوعی که ورود پیــدا می کنند آنجا مشکل ایجاد می کنند.

مظلومین همیشگی

قدس آنلاین-این دو کلمه حرف حساب با جهانگیری های دو جناح است. اسحاق جهانگیری پنجشنبه ای که گذشت در همایش «روز جهانی آینده» با اشاره به ابرچالش های موجود در کشور گفته بود: «متولدین دهــه 60 در هر مقطعی و به
هــر موضوعی که ورود پیــدا می کنند آنجا مشکل ایجاد می کنند. زمانی که به دبستان ورود پیــدا کردند آن زمــان همه ما یادمان هســت روزنامه ها می گفتند مــدارس چهار شــیفته داریم. بعد به دبیرســتان ورود پیدا کردند، دبیرســتان ها همین جور شــد. بعد آمدند دانشگاه و در هرجایی رسیدیم دانشگاه زدیــم. این نتیجه جمعیت دهه 60 اســت الان آن جمعیت دهه 60 به دوره اشــتغال ورود پیدا کرده است. ما سالانه حجم بالایی فارغ التحصیل بیکار داریم. بالاخره باید برای ،اینها کار درست کنیم. کار درست نمی کنیم آســیب های اجتماعی به شدت افزایش پیدا می کند. در آینده موضوع سالمندی آنهاست .«که باید مورد توجه جدی قرار گیرد ایــن اظهــارات معــاون اول رئیس جمهور با واکنش های بســیاری در رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی مواجه شد. در رسانه های رسمی (و بیشــتر در رسانه های جناح مقابل ،آقای جهانگیری) طبق معمولِ سیاسیون ما خوشــحال از اینکه گافی از رقیب دیرین خود به دســت آورده اند با آن برخورد سیاسی شد ،بدین معنا که اگر کار دســت جنــاح ما بود برخورد بهتری با دهه شصتی ها می داشتیم.

اما به نظر نگارنده مهمتر از واکنش های سیاسی در رســانه های رســمی، واکنش خــود دهه شصتی های بی رســانه آن هم در شبکه های اجتماعی غیررســمی است. این صدایی است کــه جهانگیری های هر دو جنــاح باید آن را بشنوند. جان مایه این ســخنان در دو دسته .حرف می گنجد حــرف اول اینکــه: مشــکل جهانگیری های اصلاح طلــب و اصول گرا در این چهار دهه نوع نگاه تهدید محور آنها به نیرو و سرمایه انسانی است. آقای جهانگیری بهتر می داند در مدیریت جدید، مهمترین منبــع (مهمتر از ماده اولیه و یا ســرمایه مالی) منابع انسانی است. تعداد بالای نیروی انســانی جــوان و تحصیل کرده برای هر مملکتی یک فرصت بزرگ است. خود جهانگیری که متولد سال 1336 بوده و دو ماه پیش تولد شصت سالگی اش را جشن گرفته در ســال 58 یعنی در 22 سالگی وارد جهاد سازندگی شهرستان جیرفت شده است. از سال 63 تا 71 در ادوار دوم و سوم نماینده مجلس بوده است و بعد از آن در شش دولت مختلف اســتاندار، وزیر و معاون اول بوده است. آیا اگر نگاه فرصت محور انقلاب اسلامی به نسل نوپای جهانگیری ها نبود و حضرت امام هم با همین ادبیات تهدیدمحور با جوانان دهه سی و چهل برخورد می کرد کار جمهوری اسلامی در این سال ها پیش می رفت؟ و حرف دیگر دهه شصتی ها با مدیران بالای شصت ســال این است که: جهانگیری های عزیــز! این وضعیــت بی کاری و بی ســر وسامانی دهه شصتی ها محصول مدیریت چه کسانی است؟ آیا جز شما و دوستان هم سن !و سالتان در جناح مقابل؟ آقای جهانگیری این اعتراف صادقانه و تهدیدمحور شما درباره نســل جوان خود دلیلی است بر اینکه شما نتوانســته اید از این ظرفیت عظیم استفاده کنید.

اصلا شــما طبق قوانینی که خودتان تصویب کرده اید سالها پیش باید بازنشسته می شــدید و به مطالعه و نوشتن تجربیات خود برای نســل آینده (یعنی بهترین کار ممکن) می پرداختیــد. صادقانه بگویید آیا شما به فرزندان دهه شصتی خود نیز همین نــگاه را دارید و با آنها در دادن مســئولیت همین طور رفتار می کنید؟ اگــر قرار باشــد دهه شــصتی ها «مظلومین همیشگی» باشند، شما و دوستان اصول گرای در سطح شما «مظنونین همیشگی» خواهید بود. جهانگیری های عزیز! با واگذاری مصادر امر «به نسل نو آنها را از «ظلم» و خودتان را از «ظن»همیشگی درآورید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.