کرج- رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه فعالیت‌های چشمگیری در حوزه پیشگیری در سطح استان انجام شده است گفت:برخی از این اقدامات برای نخستین بار اجرا شده و آثار مشهودی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته است.

البرز فعالیت های چشمگیری در حوزه پیشگیری از جرم داشته است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی دادگستری البرز، احمد فاضلیان در همایش ملی پیشگیری از وقوع جرم در قلمرو مطالعات حقوق کیفری، علوم اجتماعی و انتظامی که صبح امروز شنبه در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد با اشاره به فعالیت‌هایی که در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان البرز انجام شده گفت: جرای قانون پیش فروش ساختمان که با حضور معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در استان آغاز شد یکی از این طرح‌ها بوده است.

 وی ادامه داد: این طرح برای اولین بار در کشور عملیاتی شد و با وجود مشکلاتی که در اجرا داشت وقوع بسیاری از آسیب‌ها در حوزه کلاهبرداری، فروش مال غیر و... راکاهش داد.

عالی‌ترین مقام قضایی استان البرز اجرای طرح آموزش پیش از ازدواج را دیگر طرح عملیاتی شده در استان عنوان کرد و توضیح داد: این طرح با وسعتی که در استان البرز اجرایی شده در هیج جای کشور عملیاتی نشده و با توجه به پیشقدم بودن استان از نظر محتوا، سطح رضایت زوجین، جامعه هدف و اجباری بودن، «طرح آموزش پیش از ازدواج استان البرز» در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تقدیر قرار گرفت.

 وی ادامه داد: یکی از مهمترین طرح‌های پیشگیرانه در کشور طرح نماد (مراقبت اجتماعی دانش آموزان) است که توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه تدوین شده و در استان البرز به صورت پایلوت و با همکاری ۹ دستگاه اجرایی می‌شود.

فاضلیان تصریح کرد: مبنای این طرح پیشگیری‌های رشد مدار است که اجرای آن آینده بسیار روشنی را پیش روی جامعه قرار می‌دهد ولی باید توجه داشت که طرح های پیشگیرانه زود بازده نیستند و باید با صبر میوه آن را چید.

 پوشش همه اقشار جامعه در طرح‌ها

فاضلیان طرح‌های دادگاه‌های درمان‌مدار، امید، هجرت، فرزندان آفتاب را طرح های دیگری برشمرد که در استان البرز توسط دادگستری اجرایی شده و تشریح کرد: بررسی جرئیات طرح‌ها مشخص می‌کند که این طرح ها بخش‌های مختلف جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بخش دیگری از سخنان رئیس کل دادگستری استان البرز به ضرورت برخورد با فساد اقتصادی و محوریت قرار گرفتن آن در همایش سال آینده اختصاص داشت که وی در این باره گفت: فساد اقتصادی به عنوان یک آسیب اجتماعی جدی باید مورد توجه قرار گیرد برای اینکه وقوع آن منجر به خارج شدن امور از مجرای خود و اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌شود و در نتیجه اعتماد عمومی به حاکمیت کاهش یافته و بی‌عدالتی، فاصله طبقاتی و فقر گسترش می‌یابد.

رییس کل دادگستری استان البرز به مطالعه موردی انجام شده در دادسرای عمومی و انقلاب کرج بر روی سه هزار زندانی جرم سرقت، گریزی زده و گفت: داده‌های این بررسی نشان داد که بیش از ۹۰ درصد مجرمان فاقد شغل بوده و ۸۵ درصد نیز ازدواج نکرده بودند؛ همین اطلاعات بیانگر تاثیری است که مشکلات اقتصادی می‌تواند در سطح کلان به همراه داشته باشد.

فاضلیان افزود: امنیت اقتصادی در معیارهای بین‌المللی به عنوان یکی از ابعاد نوین امنیت انسانی مطرح شده است؛ امنیت انسانی بدان معناست که افراد جامعه در برابر تهدیدهایی نظیر گرسنگی، فقر، ظلم، بی‌عدالتی و تبعیض از تامین لازم برخوردار باشند.

وی فساد را از جمله بلیه‌های بغرنج بشری دانست و توضیح داد: فساد یک پدیده کاملا پیچیده است و اشخاصی می توانند مرتکب فساد اقتصادی شوند که توانایی شناخت و تعیین موقعیت فساد را داشته باشند و افراد خاص با ضریب هوشی بالا قابلیت این شناسایی را خواهند داشت لذا مبارزه کنندگان با فساد نیز باید به همان نسبت و بیشتر از آن از ذکاوت و هوش بالایی برخوردار باشند.

 لزوم مشارکت همگانی در مبارزه با فساد

فاضلیان شرط موفقیت در مبارزه با فساد اقتصادی را عزم جدی مسئولان در برخورد با فساد و مشارکت همه نهادها و ارگان‌ها در مبارزه با فساد و ایجاد سازوکارهای لازم به منظور پیشگیری، بازدارندگی و اصلاح و تادیب مجرمین عنوان کرد.

رییس کل دادگستری استان البرز در پایان با برشمردن عوامل زمینه‌ساز فساد گفت: عدم ثبات و شفافیت در قوانین، قوانین ناکارآمد، ناکارآمدی نظام اداری، ضعف مدیریت در نظام اقتصادی و ضعف در سیستم‌های نظارتی از عناصر اساسی بروز فساد اقتصادی و گسترش آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.