هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر این روزها به میزبانی تالار وحدت، برج میلاد و مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. این جشنواره روزهای پرشوری را می‌گذراند و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است. هرکدام از این مکان‌های فرهنگی میزبان یک بخش از جشنواره هستند. تالار وحدت به ‌عنوان میزبان اصلی این رویداد؛ بخش نمایش آثار، بین‌الملل و برپایی مسابقه زنده را در برمی‌گیرد.

استقبال مردم از تازه‌های مد ایرانی

قدس آنلاین-هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر این روزها به میزبانی تالار وحدت، برج میلاد و مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است. این جشنواره روزهای پرشوری را می‌گذراند و با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شده است. هرکدام از این مکان‌های فرهنگی میزبان یک بخش از جشنواره هستند. تالار وحدت به ‌عنوان میزبان اصلی این رویداد؛ بخش نمایش آثار، بین‌الملل و برپایی مسابقه زنده را در برمی‌گیرد.  
 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان انجمن‌ها و مؤسسات هنری مد و لباس و حوزه علمی ‌دانشگاهی و صنعت و برج میلاد برگزارکننده بخش ویترین ملی و میزبان برندهای برگزیده و برتر لباس ایرانی است.

یکی از تفاوت‌های عمده این دوره با دوره‌های گذشته به ویژه سال قبل ارتقای سطح کیفی تولید آثار است که توجه بازدیدکنندگان را بیش از پیش به خود جلب کرده است، از سویی دیگر استقبال مردم از این جشنواره قابل توجه است به ویژه که این دوره برپایی مسابقه زنده هم شور و حال دیگری به این رویداد فرهنگی داده و بازدید از برنامه‌های جنبی جشنواره سلایق مختلف را به خوبی پوشش می‌دهد. مسابقه زنده طراحی لباس در تالار وحدت که با حضور جمعی از طراحان لباس گروه‌هایی از تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود، هر روز با یک موضوع ویژه برپا می‌شود. در این مسابقه پارچه و دیگر وسایل مورد نیاز دوخت در اختیار گروه‌ها قرار داده می‌شود تا به دلخواه خود طرح‌شان را عملی کنند و نوع استفاده بهینه از پارچه، انتخاب مدل مناسب و کاربردی و ... از مواردی است که در کنار زیباشناسی و به کارگیری خلاقیت برای آن‌ها امتیاز دارد.

حمایت از تولیدات داخلی و تشویق مردم به خرید

از سویی دیگر برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی با تأکید بر آموزش، این دوره از جشنواره را از فضای یک رویداد تشریفاتی و نمایشی خارج کرده است و با توجه به این که زمینه‌سازی برای ورود مفاهیم علمی‌و پژوهش‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای به عرصه مد و لباس از اهداف برپایی این دوره از جشنواره بوده است می‌توان انتظار داشت که به این مهم نزدیک شده است. بر همین اساس  برپایی دو کارگاه‌ آموزشی از سوی اساتید دانشگاه «برارا» ایتالیا و دانشگاه «مدآرت» فرانسه از مهمترین بخش‌های جنبی این رویداد است. بخش بین‌الملل نیز بخش ویژه رقابتی را به بخش‌های مختلف خود اضافه کرده است. همچنین برپایی نشست‌هایی همچون اصول رنگ شناسی تخصصی مد و لباس، نشست تخصصی مد و زیبایی و سلامت، نشست نقش رنگ در طراحی لباس،  نشست تخصصی تبلیغات در حوزه مد، نشست نقش استارت آپ‌ها در صنعت مد و ...  در کنار ورک شاپ‌هایی با محوریت کارگاه آشنایی با برندسازی و مارکتینگ در مد و لباس، کارگاه نحوه کشیدن و نشست انواع سر بند و روسری روی سر، کارگاه سوزندوزی سنتی و ... کمک شایانی به بالا بردن سطح آگاهی و آموزشی طراحان دارد.

از دیگر اهداف مورد نظر دوره هفتم، ترویج نماد و نشان‌ها و مؤلفه‌های هویت اسلامی‌ ـ ایرانی در عرصه مد و لباس و سبک زندگی و کاربردی کردن آن‌هاست. ضمن این که تشویق و ترغیب مردم به استفاده از تولیدات داخلی و حمایت از منسوجات تولید داخل از اهداف این جشنواره است که با در اختیار قرار دادن تولیدات متنوع، فرصت انتخاب را برای مردم فراهم کرده است.

بخش صنعت هم حضور چشمگیری در این دوره از جشنواره دارد و چندین تولیدکننده در عرصه نساجی در این نمایشگاه حضور دارند و زمینه‌های تعاملات سازنده میان طراحان و صاحبان صنعت فراهم است. همچنین در بخش نمایشگاهی نیز آثار برگزیده طراحان مد و لباس در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

سال گذشته نوع چیدمان و غرفه‌بندی طراحان لباس از نظم مشخص و قابل قبولی برخوردار نبود و بازدید مناسبی برای بازدید کنندگان فراهم نشده بود، در حالی‌که امسال غرفه‌بندی‌ها، دقیق و از انضباط خوبی برخوردار است و نظم در گوشه گوشه نمایشگاه به چشم می‌آید. همین مسئله باعث شده است مردم به بخش‌های مختلف نمایشگاه دسترسی بهتری داشته باشند. این اتفاق در بخش ویترین ملی برج میلاد نیز قابل توجه است.

یکی از غرفه‌داران در خصوص این دوره از جشنواره می‌گوید: امسال به نسبت سال گذشته مردم استقبال بیشتری کردند. من چندین سال است که در جشنواره شرکت می‌کنم و به خوبی متوجه تفاوت این دوره با دوره‌های گذشته هستم. به نظرم تنوعی که امسال در بخش ویترین ملی و حتی در بخش صنعتی پوشاک وجود دارد این امکان را به بازدیدکنندگان داده که با طرح‌های بیشماری آشنا شوند و قدرت انتخاب آنها هم طبعا افزایش پیدا می‌کند.

تبلیغات شهری ضعیف است

یکی دیگر از طراحان مد و لباس درباره تبلیغات و شیوه اطلاع‌رسانی جشنواره معتقد است: علیرغم اینکه امسال به نظرم جشنواره حرفه‌ای‌تر از سال گذشته برگزار شده است اما همچنان در بخش تبلیغات باز هم ضعف داریم و هنوز خیلی‌ها از برپایی این جشنواره خبردار نشدند و البته که فکر می‌کنم تبلیغات محیطی هم در این زمینه بسیار کم بوده است اما با این حال نباید از حق گذشت که کیفیت برپایی جشنواره نسبت به گذشته بسیار بهتر شده و امکان نمایش بهتر لباس‌ها هم برای ما بیشتر فراهم شده است. ضمن این که بهره‌گیری از مکان مناسب و برخورداری از تجهیزات لازم موقعیت و فضایی ایجاد کرده تا ارتباط بهتری میان بازدیدکنندگان و غرفه‌داران برقرار شود.

با توجه به نقاط وقت و ضعف جشنواره مد و لباس فجر نباید فراموش کرد این رویداد هنری در ابتدای راه خود قرار دارد و رسالت این جشنواره برقراری پیوندی میان طراحان و تولیدکنندگان در تمام بخش‌های پوشاک است، همچنین باید به حمایت از تولیدات داخلی و تشویق مردم به خرید اجناس داخلی اشاره کرد و در کنار این تأکید بر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی‌ نیز از الویت‌های طراحان است که همه این‌ها به موازات هم می‌تواند تأثیر بسزایی در شیوه پوشش و تعیین سلیقه مردم در انتخاب پوشاک خود داشته باشد.

هفتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بخش‌های طراحی لباس، طراحی پارچه، طراحی جواهرات و زیورآلات، طراحی کیف و کفش، مسابقه زنده طراحی لباس، علمی‌دانشگاهی، صنعت و فناوری‌های نوین، بخش بین‌الملل، انجمن‌ها و مؤسسات هنری مد و لباس، استان‌ها و اقوام تا سیزدهم اسفند همزمان در تهران و چندین استان کشور برگزار می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.