قزوین_ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: ۱۱ هزار پروژه به منظور بیابان زدایی در این استان تا پایان سال گذشته اجرا شده است.

۱۱ هزار پروژه به منظور بیابان زدایی در قزوین اجرا شده است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی اکبر اسداللهی در نشست خبری ظهر روز شنبه که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: فعالیت های خود را در حوزه آبخیزداری آغاز کرده ایم تا در سال آینده این فعالیت ها به صورت جدی دنبال شود؛ در حال حاضر قرارداد اجرای پروژه های آبخیزداری با اعتبار نزدیک به ۳.۵ میلیارد تومان در شهرستان آبیک و شهر آوج را منعقد کرده ایم که عملیات آبخیزداری آن در حال اجرا است.

وی با اشاره به پروژه های مشارکتی استان قزوین عنوان کرد: باتوجه به اینکه ۷۲ درصد از عرصه های این استان قابلیت فعالیت آبخیزداری را به خود اختصاص می دهد، در شهر آوج یک پروژه مشارکتی با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان درنظرگرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین ادامه داد: باید در حوزه جاذبه بخشی اثرگذار بود و اگر این اتفاق ها در کنار هم صورت بگیرد و محقق شود در بخش کشاورزی نیز تأثیرگذار خواهد بود؛ تقویت سفره های زیرزمینی مانع از بیایانی شدن استان قزوین است.

اسداللهی با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی بر روی ۴۵۰ هزار از اراضی سطح استان قزوین انجام شده و آماده اجرا است و در بخش بیابان زدایی این استان همکاری مناسبی بین مسوولان صورت گرفته است، گفت: نزدیک به ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان قزوین تهیه شده و در هفته منابع طبیعی توزیع می شود.

وی اضافه کرد: مطالعه ۳۵ هزار هکتاری برای توسعه درختکاری منطقه طارم سفلی انجام شده است و در این مطالعات به دنبال استفاده از منابع آب جدید نیستیم زیرا طرحهایی با این عنوان همچون سمی برای استان قزوین محسوب می شود؛ باید به دنبال برنامه های حداقلی و بدون منابع آب باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه سرانه فضای سبز این استان برابر ۲۰۰ متر مربع است، خاطرنشان کرد: از ۳۵ هکتار یاد شده، ۱۴ هزار هکتار مستعد منطقه شناسایی شده است و به دنبال افزایش ظرفیت در منطقه هستیم.

اسداللهی با بیان اینکه ورود دام غیر مجاز به استان قزوین کاهش یافته است که چرای غیرمجاز به شدت این استان را تهدید می کرد، یادآور شد: تا پایان سال ۹۵، ۱۱ هزار پروژه در راستای بیابان زدایی در استان قزوین اجرا شده که ۷ هزار هکتار آن مربوط به سال ۹۴ است.

وی اضافه کرد: اعتراضات مردم در خصوص ملی بودن برخی اراضی در دست بررسی بوده و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان قزوین سنددار است و تا پایان سال جاری ۳۰ هزار هکتار دیگر نیز دارای سند خواهند شد. 

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین با بیان اینکه ۸۵۰ هزار هکتار مرتع در این استان وجود دارد، ادامه داد: سطح جنگل‌های استان قزوین شامل ۲۹ هزار هکتار است که در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان بنا شد تا اعتبارات لازم جهت افزایش این میزان تخصیص داده شود؛ چرا که با توجه به اقلیم و شرایط خاک دو برابر کردن سطح جنگل‌های استان عملیاتی است. 

اسداللهی اعلام کرد: تعداد پرونده‌های ارجاع شده به مراجع قانونی شامل ۱۳۹ فقره تخریب و تصرف ، ۹ فقره دام غیر مجاز و ۲ فقره چوب قاچاق بوده است.

وی مطرح کرد: قطع درختان در جنگل های استان قزوین صورت نمی گیرد و گاها برخی محموله های درخت وارده به این استان از سایر استان های کشور و به ویژه استان های شمالی است؛ افراد برای قطع درختان خود اختیار دارند و مختار هستند اما برای حمل آنها باید مجوزهایی را از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان أخذ کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در بخش دیگری به مهمترین برنامه های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری در این استان پرداخت و یادآور شد: کاشت نهال در منزل شهید جواهری و بوستان ملی باراجین، برگزاری جشنواره کوچ بهاره و درختکاری با حضور مردم از جمله برنامه های پیش بینی شده این هفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.