طبق آخرین اطلاعات و آمار، ۷.۹ درصد شاغلان ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۲.۷ درصد شاغلان ۲۵ تا ۲۹ ساله غیرایرانی هستند و در کل ۲.۴ درصد از جمعیت شاغلان ایران را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

سهم اتباع خارجی از اشتغال در ایران/ تعداد شاغلان خارجی ۱۴.۵ درصد افزایش یافت+نمودار

به دلیل وقوع جنگ و ناامنی در کشورهای همجوار همانند افغانستان،‌عراق و پاکستان و جاری شدن قوانین بین‌المللی در خصوص پناهندگان، پذیرش مهاجران هموارتر شده و به همین سبب تعداد زیادی نیروی کار خارجی از این کشورها وارد ایران شده‌اند.

در این میان، حضور اتباع خارجی در کشور می‌تواند، تعدادی جویندگان کار را افزایش داده و موجب سلب فرصت‌های شغلی از جویندگان کار ایرانی شود.

طبق آخرین گزارش‌ها، از مجموع ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر جمعیت کل کشور ۹۷.۸ درصد ایرانیان و مابقی را اتباع سایر کشورها تشکیل می‌دهند که سهم اتباع کشور افغانستان به ۲ درصد و سهم سایر کشورها به ۰.۱ درصد می‌رسد.

طبق بررسی‌های آماری صورت پذیرفته، ۷۹ درصد جمعیت اتباع خارجی در ایران با سواد و تنها ۲۹ درصد بی سواد هستند.

علاوه بر این، جمعیت اتباع خارجی در کشور در سال ۹۵ برابر با یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۳۸۸ نفر است که نسبت به سال ۹۰، ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد اما سهم شاغلان روندی افزایشی دارد.

بر اساس این گزارش، از مجموع ۲۲ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر شاغل در کشور ۹۷.۶ درصد ایرانی و ۲.۴ درصد تبعه خارجی تشکیل می‌دهند که شامل ۵۳۸  هزار و ۶۴۶ نفر هستند.

بنابراین، با مقایسه اطلاعات فعلی با اطلاعات سال ۹۰ می‌توان دید که تعداد شاغلان خارجی در کشور در سال ۹۵، نسبت به سال ۹۰ به میزان ۱۴.۵ درصد  افزایش پیدا کرده است.

به بیان دیگر می‌توان گفت که ۷.۹ درصد شاغلان ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۲.۷ درصد شاغلان ۲۵  تا ۲۹ ساله غیرایرانی هستند و به میزان ۲۸.۳ درصد فرصت شغلی از جمعیت ۱۰ تا ۲۹ ساله ایرانی جویای کار سلب شده است.

از مجموع ۵۶۰ هزار و ۴۰ نفر جمعیت فعال اتباع خارجی تعداد ۲۱ هزار و ۳۹۴ در کشور بیکار هستند که کمتر از یک درصد سهم کل بیکاران کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به آمارهای موجود تعداد بیکاران خارجی در مقایسه با سال ۹۰ به میزان ۴۲.۶ درصد کاهش یافته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.