در کشور ما و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با احیای دوباره جایگاه نماز جمعه؛ این پایگاه دینی، سیاسی، فرهنگی در مسیر اثرگذار خود بر جامعه اسلامی قرار گرفت. چه بسیار امامان جمعه که با حضور گرم خود در میان مردم و شنیدن نظرات و مشکلات آن‌ها، راه صاحبان اصلی انقلاب را برای رسیدن به خواسته‌های خود کوتاه کردند و چه بسیار ائمه جمعه که با طرح مشکلاتی که از زبان مردم شنیده بودند در تریبون نماز جمعه و تذکر به مسئولان، منشأ خیر و سبب گره‌گشایی از کار مردم شدند.

نماز جمعه؛ تریبون مردم

قدس آنلاین- در کشور ما و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با احیای دوباره جایگاه نماز جمعه؛ این پایگاه دینی، سیاسی، فرهنگی در مسیر اثرگذار خود بر جامعه اسلامی قرار گرفت. چه بسیار امامان جمعه که با حضور گرم خود در میان مردم و شنیدن نظرات و مشکلات آن‌ها، راه صاحبان اصلی انقلاب را برای رسیدن به خواسته‌های خود کوتاه کردند و چه بسیار ائمه جمعه که با طرح مشکلاتی که از زبان مردم شنیده بودند در تریبون نماز جمعه و تذکر به مسئولان، منشأ خیر و سبب گره‌گشایی از کار مردم شدند.

در هفته‌های گذشته، حرکت‌های خوب و ارزشمند برخی امامان جمعه کشور که اکنون در حال گسترش به همه شهرهای کوچک و بزرگ است، بارقه‌های امید تازه‌ای را برای پویایی هرچه بیشتر تریبون مقدس نماز جمعه، روشن کرد. حرکت‌هایی که از تبریز و از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین «آل هاشم» آغاز شد. برداشتن نرده‌های بین مردم و مسئولان و سپس حضور در ورزشگاه در میان انبوه تماشاگران فوتبال، استفاده از وسیله نقلیه عمومی و حضور در سلف دانشجویی و غذاخوردن در کنار جوانان دانشجو و سرانجام حضور در مترو و در آغوش گرفتن فرزند یکی از مسافران و نیز تبریک گفتن تلفنی تولد یک خبرنگار که دیروز عکس‌هایش منتشر شد، محبوبیت جایگاه مقدس نماز جمعه را در نظر مردم بیشتر کرد.

* صدای بلند مردم در نماز جمعه

اوج این حرکت خوب و ارزشمند را در نماز جمعه اهواز شاهد بودیم؛ جایی که کارگران معترض شرکت ملی فولاد ایران صدای اعتراض خود را در قالب شعارهایی در نماز جمعه این شهر بلند کردند و موجب قطع خطبه‌ها شدند، اما همراهی و همدلی زیبا و عالمانه حجت الاسلام والمسلمین «حاجتی» موجب آرامش و دلگرمی آن‌ها شد و یک تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

اکنون و با همت و همدلی ائمه جمعه سراسر کشور، روزی نیست که شاهد خلق یک صحنه زیبا بین امامان جمعه و مردم نباشیم و گویا به یاری فضای مجازی و رسانه‌های نوپدید، فصل تازه‌ای از ارتباط صمیمی بین ائمه جمعه و مردم باز شده است که بی‌گمان شاهد برکات آن در کشور خواهیم بود.

در این زمینه، امام جمعه یکی از مراکز استان‌ها که تمایل ندارد نامش بیان شود در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن ارج نهادن به حرکت‌های خوب امامان جمعه در هفته‌های اخیر، خاطرنشان می‌کند: هم رسانه‌ها و هم مردم عزیز باید توجه داشته باشند بیشتر امامان جمعه کشور در سالیان گذشته از ارتباط خوب و نزدیکی با مردم برخوردار بوده‌اند و این حرکت‌ها، پیش از این هم بوده، اما رسانه‌ای نشده است.

* روزی ۴۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم

وی که خبر دیدارش با یکی از مجامع کارگری در فضای مجازی منتشر شده و مورد استقبال قرار گرفته بود، تأکید می‌کند: مردم عزیز ما نباید تصور کنند ائمه جمعه در برج عاج زندگی می‌کنند یا بین آن‌ها و مردم حائلی بوده است. انتشار برخی اخبار نباید موجب اجحاف در حق امامان جمعه شود و مردم چنین بپندارند که ائمه جمعه بتازگی و پس از حرکت‌های اخیرِ برخی عزیزان، از خواب غفلت بیدار شده و جانب مردم را گرفته‌اند! خیر؛ نه تنها چنین نیست، بلکه بیشتر نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در سال‌های گذشته، سنگ صبور مردم و مأمنی برای شنیدن مشکلات آن‌ها بوده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به سطح پایین معیشتی بیشتر ائمه جمعه خاطرنشان می‌کند: بنده به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه یکی از شهرهای بزرگ کشور، روزی ۴۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنم که با کسر حق بیمه، می‌شود ۳۰ هزار تومان. چه کسی حاضر است با این حقوق کار کند؟ کدام یک از مسئولان کشور چنین رقم دریافتی دارند؟ البته این موجب افتخار بنده است و حالا که قرار نیست نامی منتشر شود بد نیست بگویم خودروی شخصی بنده یک پراید مدل پایین است که ۱۰ میلیون تومان هم قیمت ندارد. اکنون که با شما صحبت می‌کنم با خودروی پژوی یک نهاد که از بین درهای آن باد سرد به داخل نفوذ می‌کند عازم سفر به یکی از شهرهای سردسیر هستیم و من برای این که سرما نخورم، داخل ماشین از پتو استفاده کرده‌ام. این در حالی است که هر از چندی تهدیدهای امنیتی هم داریم، ولی سخن بنده این است که انتشار اخبار نزدیک شدن برخی امامان جمعه به مردم خوب است، اما نباید موجب این تصور شود که بقیه ائمه جمعه تا کنون رویه‌ای خلاف این را در زندگی و سلوک شخصی و اداری خود طی می‌کرده‌اند و حالا تازه رفتارشان عوض شده است.

* به حرف‌هایتان عمل کنید!

امام جمعه خرمشهر نیز در گفت و گو با قدس با بیان اینکه الگوی امامان جمعه و دیگر مسئولانِ ما باید حضرت امیرالمؤمنین(ع) باشد که در دوران خلافت خود نان جو و نمک می‌خوردند و زندگی آن بزرگوار همسطح پایین‌ترین آحاد جامعه بود، می‌گوید: شما این روش و سیره را در زندگی امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز می‌بینید و شاهد بوده‌اید این دو بزرگوار نیز زندگی بسیار ساده‌ای داشته و دارند به گونه‌ای که بسیاری از مردم و مسئولان کشورهای خارجی با دیدن زندگی ساده رهبر ایران شگفت زده شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی می‌افزاید: وقتی از امام راحل می‌پرسند «دلیل محبوبیت شما در بین مردم چیست» ایشان می‌گویند؛ چون ما نوکر مردم هستیم. امام صادق(ع) نیز در توصیه‌ای ارزشمند می‌فرمایند: «کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم»؛ با رفتارتان مردم را دعوت کنید نه با زبانتان. این موضوع بخصوص درباره امامان جمعه که در ارتباط مستقیم با مردم هستند و در جایگاه دعوت کردن مردم به تقوا و عمل صالح، بیشتر اهمیت دارد، بخصوص در شرایطی که مردم دچار انواع مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با انتقاد از عملکرد برخی آقازاده‌ها می‌گوید: روزی آیت الله بهبهانی در نجف اشرف می‌بینند که عروسشان لباس فاخر و گران قیمتی پوشیده است. از پسرشان می‌پرسند چرا همسرت چنین لباسی پوشیده است؟ وی می‌گوید، من پسر شما هستم، اما شغلم آزاد است و درآمد خوبی هم دارم. آیت‌الله بهبهانی می‌گویند: پسرم! ما در شهر فقیرنشینی زندگی می‌کنیم و شما هم منتسب به بیت مرجعیت هستی و اگر مردم شما را این‌گونه ببینند نسبت به مرجعیت شیعه بدبین می‌شوند.

امام جمعه خرمشهر با تأکید بر اینکه روحانیون باید زندگی ساده‌ای داشته باشند، می‌گوید: بسیاری از مردم در حاشیه شهرها و در شرایط سخت زندگی می‌کنند و اگر برخی روحانیان یا ائمه جمعه زندگی اشرافی یا خیلی بالاتر از متوسط مردم داشته باشند، سبب بدبینی مردم به نظام اسلامی می‌شود.

* ساده زیستی رهبر انقلاب و فرزندانشان

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با بیان خاطره‌ای درباره ساده‌زیستی رهبر انقلاب و فرزندان ایشان می‌افزاید: آقازاده ایشان آقامصطفی خامنه‌ای همدرس ما در قم بودند. روزی به مناسبت یکی از اعیاد به یک قنادی رفتم و ایشان را دیدم که خیلی ساده بدون هیچ محافظ و تشکیلاتی از همین قنادی خرید کردند و بعد هم پای پیاده تشریف بردند. خوب وقتی خانواده رهبر انقلاب چنین روشی دارند، تکلیف بقیه روشن است.

امام جمعه خرمشهر می‌گوید: البته باید توجه کنیم، بیشتر طلاب و امامان جمعه ما، هم زندگی ساده‌ای دارند و هم در طول سالیان گذشته در کنار مردم و مشکلات مردم بوده‌اند و من ائمه جمعه زیادی را با این مشخصات سراغ دارم. اما اگر یک نفر از هر صد طلبه، بد عمل کند، این موجب نگاه منفی مردم خواهد شد و ما باید نهایت دقت را داشته باشیم، زیرا مردم، اسلام را در رفتارهای ما می‌بینند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.