اصفهان- روستای بیدشک در نزدیکی دامنه‌های منتهی به کوهستان کرکس است، در گذشته های دور درختان بید و بیدمشک زیادی در این روستا وجود داشته که به مرور زمان درختان بیدمشک از بین رفته ولی فعلا درخت بید باقی مانده است، به همین دلیل نام این روستا به «بیدشک» شهرت یافته است.

روستایی که به پایگاه هوایی تبدیل شده است

 قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: روستای بیدشک که از طبیعت زیبایی برخوردار بوده و در فصول گرم سال آب و هوایی دلپذیر دارد، هم اکنون دارای یک دهیاری است که بهروز صادقی مسئولیت اداره آن را برعهده دارد.

در این روستا قناتی با عنوان «سَرکَریز» با قدمتی طولانی و آبی بسیار زلال و گوارا، «بَندِ بیدشک» آبگیر یا سدی کوچک که در گویش محلی به آن بَند می‌گویند و دامنه کوه‌های منتهی به دشتِ بیدشک بالا وجود دارد و از اماکن تفریحی و مورد توجه گردشگران به شمار می رود.

در روستای بیدشک ۲۳ خانوار شامل ۶۵ نفر جمعیت زندگی می کنند که اکثریت آنها ۶۰ سال به بالا هستند، مدارس روستا در حال حاضر تعطیل و روستا تبدیل به پایگاه هوایی شده است.

در ارتباط با اشتغال و فعالیت ساکنان روستای بیدشک باید عنوان کرد که عمده فعالیت مردم روستا به کشاورزی و دامداری اختصاص دارد، کشاورزان این روستا محصولاتی همچون: گندم، جو و علوفه  و محصولات باغی گردو، بادام، زردآلو تولید می کنند.

دوشادوش مردان تلاشگر روستای بیدشک، زنان روستا به قالیبافی مشغول هستند، البته در قدیم چادرشب بافی هم در میان زنان این روستا رواج داشته است.

پدرِ سنگ ایران زاده روستای بیدشک است

خالی از لطف نیست که اشاره ای هم به آثار تاریخی روستای بیدشک داشته باشیم.

گردشگرانی از شهرهای مجاور غالباً از شهر اصفهان برای استفاده از طبیعت و محصولات محلی به این روستا سفر می‌کنند.

از جاذبه مذهبی روستای بیدشک می توان به «امامزاده پاسنجدی» اشاره کرد، امامزاده ای که مشترک بین روستاهای سه و بیدشک و فرزند شاهچراغ بوده است. همچنین وجود یک قلعه قدیمی در روستای بیدشک از جاذبه های گردشگری آن به شمار می رود.

یکی از مشاهیر معروف این روستای که به سلطان سنگ ایران شهرت دارد، قنبر رحیمی معروف به «ارباب قنبر رحیمی» است، او کاشف معادن بزرگی همچون عباس‌آباد محلات و آتشکوه محلات و مرمریت جوشقان و مرمر قصلان قروه و چینی ازنا (دریژان دورود (صنایع سنگ زرگری است.

قنبر رحیمی با استفاده از این سنگ‌ها، قطعات سنگ تراورتن و جوشقان را برای برج آزادی و ستون های سنگی گران قیمتی برای ایوان قبله اهدا کرد و دیوارهای مقتل امام حسین در کربلا و حرم حضرت عباس را با سنگ‌های مرمر روشن تزیین کرده است.

هم اکنون مجسمه ارباب قنبر در یکی از میادین شهرهای ایتالیا به عنوان پدر سنگ ایران به نمایش گذاشته شده‌است.

باغ هایی که تنها ۱۰ درصد تولید محصول دارند

آب آشامیدنی مردم روستا از چاه و آب کشاورزی از چشمه تامین می شود.

در حال حاضر علیرغم کمبود آب کشاورزی، باغات کشاورزی روستا ۱۰ درصد محصولات باغی دارند؛ البته اگر خشکسالی ادامه یابد سال آینده مردم آبی برای کشاورزی نخواهند داشت.

مکان های مذهبی روستای بیدشک مساجد «علی بن ابی طالب (ع» و «امام حسین (ع)» و حسینیه ای بنام «شهید اسدی» می باشد.

این روستا علیرغم کوچک بودن وسعت، شهیدان بزرگی را تقدیم انقلاب کرده است که اسامی این شهدای گرانقدر:علی اکبر پیرمرادیان، ابراهیم اسدی، رضا رحیم زاده، غلامرضا نیک بنیاد، حمید زارعی بیدشکی و شیخ مهمد محبی است.

مشکلاتی که هنوز برطرف نشده...

با این وجود روستای بیدشک هنوز مشکلاتی دارد که از جمله آنها تأمین آب برای کشاورزی، تأمین برق جهت پمپاژ آب کشاورزی، آسفالت کوچه ها و معابر، ادامه کانال کشاورزی، مکانیزه کردن و جمع آوری سطل های زباله، ادامه طرح تعویض شبکه آب آشامیدنی، احداث سرعت گیر و راهنما در ورودی روستا، اصلاح شبکه برق عمومی مسجد امام حسین(ع) و حسینیه، ترمیم و مرمت اولین حمام خورشیدی روستا که به علت یخ زدگی از بین رفته است، به شمار می رود.

توجه به روستاها نباید از مدار اولویت خارج شود

نقش و جایگاه روستاها در فرایند های توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی و پیامدهای توسعه نیافتگی مناطق روستایی چون فقر گسترده، نابرابری فزاینده، رشد سریع جمعیت، بیکاری، مهاجرت، حاشیه نشینی شهری و غیره موجب توجه به توسعه روستایی و حتی تقدم آن بر توسعه شهری گردیده است.

توجه به روستاها و رفع مشکلات روستاییان باید دغدغه و اولویت اصلی مدیران مربوطه در راستای جلوگیری از افزایش مهاجرت به شهر باشد.

ضرورت تقدم و توجه به توسعه روستایی نسبت به توسعه شهری به این علت نیست که اکثریت جمعیت جهان سوم در مناطق روستایی قرار دارند، بلکه به این علت است که راه حل نهایی مسئله بیکاری شهری و تراکم جمعیت، بهبود محیط روستایی است.

مروری بر عملکرد شورای بیدشک

از جمله اقدامات انجام شده توسط شورای روستای بیدشک می توان به تعویض شبکه اب آشامیدنی به متراز ۲ کیلومتر، لایروبی بند کشاورزی، جدول گذاری ۵۰ درصد پیاده روهای روستا (بقیه در حال اجرا است)، تکمیل و احداث و تجهیز ساختمان شورا، تکمیل طرح روشنایی معابر، کانال کشی مسیر جوی های کشاورزی، طرح سنگفرش ۵۰ درصد ورودی روستا، احداث و تجهیز خانه ی روستا توسط خیر با همکاری شورا، نصب بیش از ۲۰ سطل زباله و جمع آوری آن به صورت نیمه مکانیزه اشاره کرد.

برنامه های پیگیری شده و در دست اقدام شورای این روستا نیز شامل: تکمیل طرح آسفالت و کانیو و جدول معابر روستا، ساماندهی و دیوار کشی آرامستان روستا، احداث سرویس بهداشتی عمومی، پیگیری جهت احداث دکل اینترنت، پیگیری جهت رفع مشکل نقص آنتن دهی موبایل، پیگیری اصلاحیه طرح هادی، پیگیری دهیاری روستا، تجهیز مسجد و تکمیل توسط خیرین با همکاری شورا، تجهیز و تعمیر مسجد امام حسین(ع) و تهیه لبنیات، نانوایی، خشکبار، دامداری به اطراف و شخصی می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.