سراوان-شهرستان سراوان بیشترین مرز خاکی را با کشور پاکستان داراست به همین دلیل، دو بانده کردن مسیر سراوان به کوهک که یک جاده ترانزیتی است و همچنین مصوب شدن مرز کوهک به عنوان مرز بین المللی در شهرستان سراوان ، علاوه بر رونق اقتصادی در منطقه می تواند زمینه ترانزیت کالا از اروپا به شرق آسیا را فراهم کند.

مردم سراوان خواستار بین المللی شدن مرزکوهک/ ضرورت دوبانده کردن مسیر سراوان به کوهک

قدس انلاین –گروه استانها-حسین سپاهی: بدون شک اهمیت مرز ومناطق مرزی در هر کشوری بر هیچکس پوشیده نیست، چراکه مناطق مرزی نقش استراتژیک و حساسی در امنیت کشورها دارند.

همچنین بازارچه‌های مرزی از گذشته تا به کنون به عنوان یکی از اهرم‌های مهم در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مرزنشینان محسوب می‌شوند.

بازارچه های مرزی دریچه‌ای برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار هستند، که می‌توانند تاثیر بسزایی در رونق فعالیت‌های اقتصادی کشور بخصوص منطقه داشته باشند.

نبود امکانات مناسب در مناطق مرزی، عدم اشتغال و پایین‌بودن درآمد مردم بخصوص جوانان از عمده‌ترین مشکلات مردم  است که زمینه را برای معضلاتی از قبیل مهاجرت، قاچاق و ناامنی در این مناطق  مرزی فراهم می‌کند، دولت می تواند با رونق بخشیدن به بازارچه ها و تعاونی های مرزی به رونق اقتصادی مناطق مرزی و ایجاد اشتغال پایدار در این مناطق کمک کند.

از این رو تامین نیازهای مهم  مرزنشینان، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بوسیله بازارچه های مرزی در راستای تشویق بومیان برای ماندگاری در مناطق مرزی  و امنیت کشور اهمیت بسزایی دارد.

 از همین رو مردم شهرستان مرزی سراوان خواستارند تا مسوولین ذیصلاح  مرز کوهک بین ایران و پاکستان را بعنوان یک مرز بین المللی مصوب نمایند تا مردم و تجار  با روادید و ویزا تردد نمایند.

 عبدالطیف دهواری  یکی از شهروندان  سراوانی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین گفت:از اول انقلاب فرودگاه سراوان جهت رفاه  حال مردم  راه اندازی شده است  ولی متاسفانه بدلیل نامعلومی  فعال نیست.

وی گفت: با توجه به اینکه آن طرف مرز  در پنجگور پاکستان ، فرودگاه ایجاد و راه اندازی شده است، اگر مرز کوهک مرز بین المللی  شود با وجود فرودگاه در سراوان  و در پنجگور پاکستان   شهرستان مرزی سراوان از بن بست خارج می شود چون از  پنجگور تا بندر کراچی  پاکستان با خودرو ۱۲ ساعت  راه  و با هواپیما  حدودا یک و نیم ساعت راه می باشد.

 وی در پایان از مسوولین ذیصلاح خواستار  معرفی نمودن مرز کوهک بعنوان مرز بین المللی شد .

جمعی دیگر از مردم  به خبرنگار ما  افزودند:  با وجود بازارچه مرزی کوهک  و ترانزیتی بودن مسیر  کوهک به سراوان می طلبد  که جاده  سراوان تا کوهک  دوبانده  و بزرگراه  احداث شود زیرا  بدلیل  ترانزیتی بودن مسیر و شلوغی این جاده  همواره شاهد تصادفات زیادی هستیم .

همچنین محمد باسط درازهی نماینده مردم شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با خبرنگار ما بیان داشت:  به منظور بررسی و ساماندهی مسائل مختلف مرزی و امنیتی با دکتر حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و دبیر کار ویژه مرز و شورای امنیت کشور دیدار و گفتگویی داشتم.

وی افزود: در این دیدار در خصوص مسائل متعدد امنیتی و انتظامی استان و شرایط خاص استان و بافت ها و فرهنگ های مختلف مردم استان سیستان و بلوچستان بحث و تبادل نظر گردید.

درازهی در ادامه در خصوص پایانه مرز رسمی کوهک، بازارچه های مرزی حوزه انتخابیه، فروش سوخت توسط مرزنشینان، تردد افراد از مرز به منظور دیدار با اقوام و نزدیکان آن سمت مرز، برخوردهای خشن و سلیقه ای، تعقیب و گریزهای بی مورد، تیراندازی های بدون ضابطه نیروهای نظامی و انتظامی انتقاد کردند و خواستار برخورد قضایی با قانون شکنان شدند.

وی همچنین حفظ کرامت و شأن انسانها را از آموزه های دینی و اسلامی دانستند و اظهار کردند: باید کرامت و احترام ارباب رجوع در مراجعات به نیروهای نظامی و انتظامی حفظ شود تا باعث وحدت و همبستگی بیشتر نظام و مردم گردد.

نماینده مردم شهرستانهای سراوان، سیب و سوران و مهرستان گفت: همچنین با دکتر بابک دین پرست معاون اقتصادی وزیر کشور  درباره موضوعات مختلف اقتصادی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در اقتصاد استان برای ایجاد اشتغال برای جوانترین استان کشور که نیروی کار و جوان بسیاری دارد و در حال حاضر درصد بیکاری در سیستان و بلوچستان نسبت به دیگر شهرهای کشور بیشتر می باشد بحث و گفتگویی داشتم.

وی افزود:در این دیدار همچنین مباحثی از قبیل راه اندازی و بهره برداری مفید از پایانه رسمی مرز کوهک، پیشنهاد منطقه ویژه اقتصادی برای سراوان و بارانداز بین المللی در راستای توسعه همه جانبه استان در کنار توسعه سواحل مکران و منطقه آزاد سیستان، پیشنهاد تشکیل شورای توسعه اقتصادی استان جهت استخراج معادن حوزه انتخابیه، امتداد پس کرانه های توسعه سواحل مکران به کل بلوچستان با توجه به فراهم بودن زمینه ایجاد منطقه آزاد سیستان، کوله بری و تسهیل شرایط مراودات مرزی جهت رشد اقتصادی دولت و مردم در این منطقه پیشنهاد گردید.

 درپایان درازهی گفت : با توجه به پیگیری های  صورت گرفته اینجانب ازسوی مسوولین ذیربط در رابطه با دو بانده نمودن مسیر سراوان به کوهک و بین المللی  شدن مرز کوهک  قول مساعدداده شده است که در اینده ای نزدیک با تامین و تخصیص اعتبارات ملی این اقدامات  برای رفاه حال مردم عملی خواهد شد.

شهرستان سراوان بیشترین مرز خاکی را با کشور پاکستان داراست به همین سبب دو بانده کردن مسیر سراوان به کوهک که یک جاده ترانزیتی است و همچنین  مصوب شدن مرز کوهک بعنوان  مرز بین المللی  در شهرستان سراوان  و  علاوه بر رونق اقتصادی در منطقه می تواند زمینه ترانزیت کالا از اروپا به شرق آسیا را فراهم کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.