قزوین- در گذشته دو عامل بسیار مهم در رونق و قدمت صنایع دستی شهر قزوین موثر بود یکی تمدن و دیگری الهام گرفتن از طبیعت که بعنوان مثال سفالگری یکی از این هنرهاست اما با این وجود در حال حاضر، صنایع دستی استان قزوین رونق زیادی ندارد و بعنوان یک سرگرمی در کنار مشاغلی همچون دامپروری و کشاورزی انجام می شود.

دست صنعتگران قزوینی زیر سنگ تولیدات چینی

قدس: محمد حسین سیمیاری کارشناس صنایع دستی و فعال در صنعت قالی بافی یکی از مشکلات مهم و اساسی صنایع دستی در ایران به ویژه استان قزوین را نبود بازاری مناسب برای محصولات هنرهای دستی عنوان می کند.

وی بیان می کند: در حال حاضر صنایع دستی از نبود بازاری که در آن عرضه کالاهای دست‌ساز با تقاضای آن تناسب داشته باشد، رنج می‌برد و به‌طور کلی بازار مناسبی برای محصولات دستی ما وجود ندارد.

وی به ورود محصولات ارزان قیمت چینی به بازار ایران اشاره کرده و می افزاید: بیش از محصولات ساخته دست چینی‌ها، یک سری از محصولات اصطلاحاً کم ارزش و جذاب و سرگرم کننده که به روشی کاملاً صنعتی و در تیراژ بالا تولید می‌شوند، به کشور ما آمده‌اند که هر یک  از آنها جا را برای یک یا چند محصول داخلی تنگ می‌کند و موضوع مهم این است که کالاهای دست‌ساز ایرانی به دلیل کیفیت بالاتر و هزینه تمام شده برای تولید کننده آن قیمت بالاتری از  با این مصنوعات چینی دارند و متأسفانه خریدار ایرانی حتی اگر از نظر مالی وضعیت مناسبی داشته باشد، به علت ارزان‌تر بودن کالای چینی رو به خرید آن می‌آورد و به این وسیله دست هنرمند ایرانی خالی می‌ماند.

دست صنعتگران ایرانی زیر سنگ تولیدات چینی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین صنایع دستی مصنوعی و ساخت چین را یکی از مشکلات اساسی و بلای صنعتگران ایرانی عنوان می کند و می گوید: یکی از مشکلات حوزه صنایع‌دستی اشباع بازار از تولیدات شبیه‌سازی شده صنایع‌دستی کشورهای خارجی است که باید با تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح بستر لازم برای تولید و فروش محصولات صنایع‌دستی داخلی فراهم شود.

یکی از مشکلات حوزه صنایع‌دستی اشباع بازار از تولیدات شبیه‌سازی شده صنایع‌دستی کشورهای خارجی است که باید با تدبیربستر لازم برای فروش محصولات صنایع‌دستی داخلی فراهم شودمحمدعلی حضرتی‌ها اظهار می کند: بیش از ۳۵۰۰ واحد تولیدی محصولات صنایع‌دستی در استان قزوین وجود دارد که باید بازارهای مناسب برای عرضه صنایع‌دستی در قزوین تأمین شود.

وی یکی از حوزه‌های تأثیرگذار در زمینه صنایع‌دستی را ایجاد و گسترش روش تجارت الکترونیک محصولات صنایع‌دستی در استان قزوین عنوان کرده و می افزاید:  باید سایت‌های جدید برای عرضه محصولات صنایع‌دستی در بازار ایجاد شود.

وی با اشاره به فعالیت تعداد ۶۰ کارگاه تولیدی به صورت متمرکز در استان قزوین اظهار می کند: توجه به برندسازی در محصولات تولیدی از نکات بسیار بااهمیت در توسعه صنایع دستی است که محصولات تولیدی باید قابلیت رقابت‌پذیری مبتنی بر برون‌گرایی اقتصادی داشته باشند.

حضرتی‌ها تصریح  می کند: با توجه به اینکه محصولات صنایع‌دستی نقش مهمی درشکوفایی و بالندگی اقتصاد جامعه و نیز قابلیت اشتغال‌زایی بسیار وسیعی دارد باید مسئولان دستگاه‌های اجرایی در ترویج تولیدات صنایع‌دستی مشارکت و حمایت داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان می کند: باید اهمیت صنایع‌دستی برای سیاست‌گذاران و مسئولان تبیین شود زیرا این امر سبب تسهیل در تولید و عرضه محصولات صنایع‌دستی می‌شود.

بازاریابی ضعیف

نماینده مردم قزوین و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه چرخه تولید و توزیع صنایع دستی با نواقص بسیاری رو به رو است اظهار می کند: تولیدکنندگان صنایع دستی هنوز به صورت سنتی کار کرده و دستگاه و مسئولی نیست که برای محصولات آن‌ها بازاریابی کند و از آنجا که این زنجیره کامل نیست لذا تولید آن‌ها به انبوه نمی‌رسد و دوم این که بازار ملی و جهانی پیدا نمی‌کند. 

سیده حمید خیرابادی با اشاره به ضرروت توجه به صنعت گردشگری و صنایع‌دستی عنوان می کند: اگرچه تمامی مسئولان در هر رده بر جایگاه صنایع دستی و گردشگری در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال تاکید دارند اما هنوز بستر و زیرساخت‌های آن فراهم نشده است چراکه مسئولان همچنان به صنایع دستی به چشم مشاغل خانگی نگاه می‌کنند که این نگاه خود در رسیدن به تولید انبوه از طریق صنایع دستی مانع ایجاد می‌کند.   

وی تبلیغات و نهادینه سازی فرهنگ استفاده و خرید صنایع دستی را در رونق این صنعت بسیار مهم خوانده و عنوان می کند: هتل‌ها نیز باید در چیدمان ملزم به استفاده از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بومی ایرانی شوند و دست‌کم در مصارف زندگی شخصی خود باید از وسایل بومی و بوم‌آورد استفاده کنیم.

وی بر ضرورت تبلغیات برای صادرات صنایع دستی تاکید می کند و می افزاید: عدم تبلیغات و معرفی صنایع دستی ایران در داخل و خارج از کشور سبب شده نمونه‌های تقلبی آن‌ها توسط چین و دیگر کشورهای تولید و حتی به داخل کشور وارد شوند که این مسئله نشان از  همان نواقص موجود در چرخه تولید و توزیع است.
.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.