اراک- بخش عمده‌ای از مشکلات و ضعف‌های مراکز درمانی استان مرکزی بنا بر گفته استاندار و کارشناسان نتیجه کاستی‌های مدیریتی است و بخش دیگر آن به کمبود اعتبار بر می‌گردد.

انتظار برای تخت بستری

قدس: کمبود فضای درمانی، تهیه آمبولانس، تجهیزات، بدهی به بیمه ها و کمبود پرسنل تخصصی و دیگر گزینه ها از جمله مشکلاتی است که در این استان و به ویژه شهرستان ساوه خودنمایی م یکند.

بنا بر گفته استاندار مرکزی طبق آمار،کشور ما از لحاظ تعداد تخت‌های بیمارستانی در رده ۱۲۶ جهان قرار دارد و از تعداد ۲۱۳ هزار تخت بیمارستانی در کشور بر اساس جمعیت بطور میانگین حدود ۲,۶ تخت به هر هزار نفر می‌رسدکه این رقم در استان مرکزی کمتر از این شاخص است.

بنا بر گفته مسئولان متأسفانه استان مرکزی از این لحاظ حتی از متوسط کشوری هم پایین‌تر است و هم اکنون حدود ۱,۹ تخت برای هر هزار نفر در استان موجود است که این وضعیت در بحث استاندارهای بهداشت و درمانی قابل قبول نیست.

هر چند که بنا بر گفته استاندار قرار است در دو سال آینده یک‌هزار تخت بیمارستانی به این استان اضافه شود اما با وسعت کمبود ها باید دید این موضوع امکان پذیر است؟

کمبود تخت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به آمار تخت های بستری در استان اظهار می کند: در سطح استان با احتساب تخت‌های بخش خصوصی و تامین اجتماعی ۲ هزار تخت داریم.

در استان مرکزی به ازای هر یک هزار نفر ۱.۴ تخت موجود است که با در مقایسه با میانگین کشوری و معادل ۶/۲ بسیار کم استحسن طاهراحمدی اظهار می کند: یعنی به ازای هر یک هزار نفر ۱.۴ تخت داریم که در شهرستان‌های ساوه و زرندیه با جمعیت ۴۰۰ هزار نفر حدود ۵۰۰ تخت بیمارستانی موجود است.

وی ادامه می دهد: یعنی به ازای هر یک‌هزار نفر ۱.۴ تخت وجود دارد در حالی که در استانی مثل یزد به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۳.۷ تخت وجود دارد لذا باید مسئولین به این مهم توجه داشته باشند و بحث درمان باید به عنوان دغدغه اصلی مسئولین قرار بگیرد.

احمدی ادامه می دهد: ضریب اشغال تخت در استان مرکزی ۱۰۰ درصد است که سبب کاهش رضایت‌مندی مردم می‌شود که باید خیران و مسئولان برای حل مشکلات بخش بهداشت و درمان به این حوزه کمک کنند.

کاهش بدهی ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی  همچنین اظهار می کند: با تلاشی که در استان مرکزی شده از ۱۵۰ میلیاردتومان بدهی این دانشگاه کاسته شده و امروز طلب ما از سازمان تامین اجتماعی ۲۰۰ میلیارد تومان و بدهی به مجموعه درمانی ۱۶۰ میلیارد تومان است.

احمدی اظهار می کند: طلب دانشکده علوم پزشکی ساوه ۵۰ میلیارد تومان و بدهکاری آن ۴۲ میلیارد تومان است لذا عدم وصول مطالبات سبب شده ما در تهیه دارو، پرداخت حقوق و کارانه پرسنل بامشکل مواجه باشیم.

وی می گوید: این در حالیست که پرداخت حقوق پرسنل تامین اجتماعی به روز است و ادامه این روند منجربه نارضایی مردم و جامعه پزشکی می‌شود.

جبران عقب ماندگی

وی طرح تحول سلامت را از طرح‌های موفق در حوزه بهداشت و درمان عنوان می کند و می افزاید: دولت‌های قبلی خدمات خوبی در این حوزه داشتند ولی اجرای طرح تحول سلامت به قشر ضعیف جامعه خدمات دهی را گسترش داد.

وی بیان می کند: در گذشته مردم به ویژه قشر ضعیف و جامعه روستایی در پرداخت هزینه‌های درمانی با مشکل مواجه بودند، به طوری که در حوزه درمانی نسبت به دیگر کشورها ۳۰ سال عقب بودیم، ولی با اجرای طرح تحول سلامت تاحدودی این عقب افتادگی جبران شد زیرا امروز سهم روستائیان برای برخورداری از خدمات درمانی ۳ درصد است و تقریبا تمام هزینه‌های درمانی از جیب دولت پرداخت می‌شود.

طاهراحمدی بیان می کند: متاسفانه با توجه به بحران مالی کشور ممکن است این طرح متوقف شود درحالیکه اجرای این طرح برای جامعه به ویژه قشر ضعیف ضروری است و تائید دولت آقای روحانی در مرحله دوم ریاست جمهوری به خاطر رضایت مردم از طرح تحول سلامت بود. 

وی تاکید می کند: در همین راستا از نمایندگان مجلس و دولت تدبیر و امید انتظار داریم تلاش خود را برای ادامه این طرح به کار بگیرند.

وی همچنین متذکر می شود: با توجه به ظرفیت‌های شهرستان ساوه  لذا این شهر توانایی ارتقاء دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه را دارد و باید زمینه آن را فراهم کرد تا بتوانیم به زودی شاهد رشد و اعتلای حوزه بهداشت و درمان در ساوه باشیم.

در انتظار تحقق وعده ها

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است مردم استان مرکزی به‌ویژه شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان با مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت، درمان و پزشکی روبه‌رو هستند و در این زمینه سخت در تنگنا هستند.

سید مهدی مقدسی در این رابطه می گوید: ضرورت تسریع در روند پیشرفت و تکمیل طرح نیمه تمام بیمارستان ولی‌عصر(عج)، بیمارستان خوانساری، بیمارستان شهرستان خنداب و همچنین تامین نیروی بیمارستان کمیجان و شبانه روزی کردن تنها درمانگاه کوی علی‌ابن‌ابیطالب(ع) اراک از ضرورت هایی بوده است که در سفر وزیر بهداشت به این استان مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار می کند:  بیمارستان‌های اراک از لحاظ تعداد تخت‌های بیمارستان، قدیمی بودن ساختمان بیمارستان‌ها و تجهیزات با مشکل روبه‌رو شده است و امیدواریم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تعهداتش در این راستا عمل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.