تهران-دو زلزله اخیر تهران باوجوداینکه درهمان چندین ساعت اولیه موجب لرزش تن شهروندان شد اما متأسفانه شایعات و اخبار بی‌اساس با چاشنی تشویش اذهان عمومی هنوز هم پایان نیافته و روح و روان شهروندان را هر ثانیه می‌لرزاند.

زلزله در فضای مجازی

قدس: نکته‌ای که بیش از هر موضوعی در طی دو هفته گذشته و در این روزها امنیت روانی شهروندان و مردم را تحت تأثیر خود قرار داده است شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی است که باید این پدیده را به زلزله و یا حادثه‌ای غیرمترقبه در فضای مجازی تشبیه کرد.

بعد از وقوع زلزله این پدیده طبیعی نیز راه خود را به فضای مجازی کشور باز کرد و از همان دقایق اول انواع و اقسام محتوا در بخش‌های مختلف فضای مجازی و خصوصاً تلگرام منتشر گردید به‌طوری‌که در یک ساعت اول صدها جوک با محوریت زلزله ساخته شد که از جهت تلطیف شرایط چندان هم بد نبود ولی ازاین‌جهت که  اصل ماجرا و اصل اتفاق در میان تعداد زیاد لطیفه و طنز گم شد و رویدادی که قرار است مایه عبرت و اندرز و بیداری باشد به موضوعی برای خنده و تفریح بدل شود امری بسیار ناگوار و خطرناک است.

ازآنجایی‌که در حال حاضر فضای مجازی به‌جای رسانه‌های رسمی و معتبر شکل‌دهی و سازمان‌بخشی ذهنی هر پدیده را برعهده‌گرفته است و تصویر ذهنی مردم توسط این فضا شکل می‌گیرد لازم است به برخی از ذهنیت‌های نادرست و برداشت‌های ناصحیحی که در چند روز اخیر در فضای مجازی به‌صورت گفتمان قالب  مطرح‌شده است پاسخ مناسب داده شود .

ارائه اطلاعات نادرست به مردم

انتشار اخباری مبنی بر اینکه امشب زلزله ۷ ریشتری رخ می‌دهد و یا اظهارنظر درباره وقوع زمین‌لرزه‌های اخیر ایران به دلیل انجام آزمایش‌ها هسته‌ای و یا «هارپ» ازجمله زلزله‌هایی در فضای مجازی است که موجب لرزش افکار  بسیاری از شهروندان شد.

این  موضوع در طی هفته گذشته حتی محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران را به دلیل ارائه اطلاعات نادرست به مردم به واکنش واداشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این رابطه اظهار کرد: پس از وقوع چنین پدیده‌هایی بهتر است اطلاع‌رسانی از سوی افرادی باشد که بر پایه بررسی‌های دقیق و از طریق دستگاه‌های لرزه‌نگاری حوادث را رصد می‌کنند نه آنکه بعضی به‌صورت هیجانی اطلاعات نادرست به مردم بدهند.

هاشمی در همین رابطه عنوان کرد: پژوهشگاه بین‌المللی زلزله به‌طور دائم و دقیق رفتار گسل‌های تهران را رصد می‌کند و اگر خطری در این زمینه احساس شود فورا به ستاد بحران کشور و تهران اطلاع داده می‌شود تا آنان تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهند.

شکایت شهرداری تهران از رسانه‌ها

انتشار خبر شهردار تهران به جزیره کیش آن‌هم در زمان وقوع زلزله و یا اخباری ازاین‌دست مبنی بر استعفای شهردار تهران به دلیل این کوتاهی ازجمله مواردی بود که در طی هفته گذشته بازار اخبار مجازی را گرم کرده بود اما حالا نه‌تنها شهرداری مدعی است که این اخبار صحت نداشته و کذب است بلکه اداره کل حقوقی شهرداری مدعی شکایت از رسانه‌ها شده است.

در همین رابطه اداره کل حقوقی شهرداری تهران از رسانه‌های منتشرکننده خبر کذب سفر نجفی به کیش شکایت کرده است.

به دنبال انتشار یک خبر درباره سفر محمدعلی نجفی به کیش و عدم حضور او در تهران، شهرداری تهران از سایت منتشرکننده این خبر و همچنین چند سایت و یک روزنامه نسبت به بازنشر این خبر اقدام کرده بودند، شکایت کرد.

این شکایت با اتهام نشر اکاذیب توسط اداره کل حقوقی شهرداری تهران در دادسرای فرهنگ و رسانه ثبت و به بازپرسی ارجاع شد.

حال شنیده می‌شود که شهرداری تهران به‌تازگی شکایت خود از رسانه‌ها را با دستور محمدعلی نجفی پس گرفته است.

شایعه یا واقعیت

قوت گرفتن وقوع زمین‌لرزه‌ها به دلیل پروژه هارپ که در تمامی فضای مجازی و در تمام استان‌ها قوت گرفته است بنا بر نظر رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی رد شده است.

دکتر محمد مختاری در خصوص شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اینکه عامل زلزله ۵.۲ ریشتری تهران پروژه هارپ است اظهار داشت: این‌یک مطلب  کاملاً رد شده بوده و شایعه‌ای بیش نیست.
وی تأکید کرده است: موضوعاتی که در خصوص عامل زلزله تهران مبنی بر آزمایش‌ها هسته‌ای و هارپ است شایعه هستند.

وی بابیان اینکه به‌هیچ‌عنوان یک نیروی فضایی نمی‌تواند چنین زمین‌لرزه‌ای در عمق ۲۵ کیلومتری را ایجاد کند، عنوان کرد: بحث‌های فضایی و غیره همگی غیر مرتبط با ایجاد زلزله هستند.

وی در خصوص شایعه دیگری مبنی بر  اینکه آزمایش‌ها و آزمودن‌های هسته‌ای در کشور عامل زلزله تهران و استانی‌های دیگر است تأکید داشت: این موضوع هم به‌طورکلی رد شده است زیرا ما در زلزله‌شناسی از روش‌هایی استفاده می‌کنیم که اختلاف بین زمین‌لرزه و انفجارات هسته‌ای کاملاً قابل‌تشخیص است و هیچ‌گونه شواهدی در مورد غیرطبیعی بودن زلزله‌های اخیر وجود ندارد.

به گفته رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله،بنابراین زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری سی آذرماه و پس‌لرزه ۴.۲ ریشتری بامداد ششم دی در تهران زمین‌لرزه بوده است و عامل آن نمی‌تواند انفجارات هسته ای در کشور یا تاثیرات پروژه هارپ از سوی کشور امریکا باشد.

وی بابیان اینکه در هر جای دنیا جان بشر و نجات آن خیلی اهمیت دارد، گفت: در چنین مواقعی دامن زدن به شایعات کار درستی نیست.

دستگیری شایعه‌سازان

در همین حال رئیس پلیس پایتخت از دستگیری ۲۰ شایعه‌ساز که مبادرت به انتشار شایعه وقوع زلزله شدید در تهران کرده و باعث نگرانی مردم شده بودند، خبر داد.

سردار حسین رحیمی در این رابطه اظهار کرد: با توجه به اینکه در روزهای اخیر شایعاتی در خصوص زلزله تهران مطرح و انتشار آن‌ها باعث نگرانی مردم شد، پلیس ۲۰ نفر از شایعه‌سازان زلزله را که با انتشار شایعاتی درباره وقوع زلزله قدرتمند در تهران نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بودند دستگیر کرد.

وی با تأکید بر اینکه پیش‌بینی زلزله هیچ پایه علمی ندارد و تمام این مسائل تنها شایعه و کذب است افزود: پلیس فتا موضوعات این‌چنینی را رصد کرده و با هرگونه شایعه‌پراکنی که موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند برخورد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.