چابهار- منطقه مکران واقع در استان سیستان و بلوچستان از جاذبه‌های متنوع و متفاوت و منحصربه‌فردی، ازجمله ساحل صخره‌ای، جنگل حرّا، کوه‌های مریخی، تالاب لیپار و همچنین پدیده‌های جالب گل‌افشان‌ها برخوردار است.

«مکران» فرصت گردشگری برای توسعه سیستان و بلوچستان

قدس: شهر بندری چابهار دارای جاذبه‌های متنوع تاریخی، ژئوتوریستی، فرهنگی، روستایی و ساحلی است که تاکنون از این قابلیت‌ها برای ایجاد اشتغال، درآمد، افزایش سطح آگاهی مردم، افزایش سطح مبادله فرهنگی استفاده بهینه نشده است.

این منطقه انواع گردشگری ژئوتوریسم، گردشگری تاریخی، گردشگری روستایی را در خود جای داده و تبدیل آن به قطب بین‌المللی گردشگری دنیا بر مبنای ایجاد اشتغال و درآمد بیشتر و زدودن چهره فقر ضرورت دارد.

خوشبختانه با توجه به کیفیت ساحل در منطقه مکران و همچنین ویژگی‌های فیزیکی و چشم‌انداز ظاهری ساحل و نیز با توجه به وجود امنیت زیاد برای گردشگران، این منطقه ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری دارد؛ اما در این میان ایجاد زیرساخت‌های لازم همواره با کندی روبرو بوده است.

ازجمله ایجاد جاده‌ها و سهولت دسترس گردشگران به منطقه برای گذران اوقات فراغت و فراهم آوردن امکاناتی برای پیاده‌روی در سواحل که می‌تواند این منطقه را پررونق کند کمبودهایی است که کاملاً آشکارا به چشم می‌خورد.

 با توجه به ظرفیت‌های موجود در سواحل مکران، خصوصاً در شهر چابهار، مجموعه‌ای از فعالیت‌های گردشگری مانند غواصی، سفرهای دریایی، تأسیسات اقامتگاهی، رستوران‌ها و بازار کسب‌وکار و خرده‌فروشی را می‌توان در این منطقه راه‌اندازی کرد که هنوز این طرح‌ها از روی کاغذ به مرحله اجرا نرسیده است.

یارانه سفر

استان سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان قطب گردشگری کشور معرفی‌شده است اما این لقب تنها در قالب یک نام است و مشکلات بسیاری در زیرساخت‌های گردشگری لاینحل مانده است.

 یکی از نکاتی که بنا بر گفته کارشناسان حائز اهمیت است این نکته است که سفر به این منطقه گران تمام می‌شود؛ به‌گونه‌ای که هزینه یک بلیت هواپیما از تهران به چابهار و بالعکس مبلغ ۱۰ میلیون ریال تمام می‌شود  که اگر واقع‌بینانه بنگریم این هزینه برای رسیدن یک نفر به چابهار برای دیدن زیبایی‌های این منطقه، به‌خصوص مکران، بسیار زیاد است و برای پرواز به کشورهای خارجی هزینه کمتری گردشگران متحمل می‌شوند.

هرچند مدتی پیش یارانه سفر به استان سیستان و بلوچستان مطرح د اما به نظر می‌رسد این پیشنهاد نیز بر روی کاغذ ماند.

صنعت مغفول

نماینده مردم شهرستان خاش  در این رابطه می‌گوید: متأسفانه صنعت گردشگری باوجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بی‌نظیر ولی در استان مغفول مانده است.

سیستان و بلوچستان را به عنوان مقصد گردشگری در سال ۹۶ عنوان کردند اما هیچ زیرساختی در این رابطه آماده نشدعلی کرد بابیان این جمله که امکانات گردشگری در استان سیستان و بلوچستان زیر صفر است ادامه می‌دهد: نبود هتل، ضعف ناوگان حمل‌ونقل، اندک امکانات بین‌راهی و گردشگری در استان،نبود جاده‌های دسترسی مناسب به اماکن تاریخی ازجمله موانع توسعه صنعت گردشگری در این استان است.

وی یادآور می‌شود: درآمد گردشگری می‌تواند با درآمد نفت برابری کنند اما متأسفانه مدیران، همت و برنامه‌ای برای کسب درآمد از این طریق ندارند.

وی با اشاره به حوزه انتخابیه خود بیان می‌کند: برای گردشگرانی که قصد دارند از طریق مسیر زمینی به چابهار سفر کنند به‌ناچار باید از شهر خاش بگذرند اما این  شهر هیچ زیرساخت مناسبی جهت جذب گردشگر و توریسم ندارد.

وی یادآور می‌شود: درصورتی‌که گردشگران به این شهرستان و استان سرسبز و پهناور سیستان و بلوچستان سفر کنند اشتغال‌زایی و درآمدزایی خواهد شد اما از این صنعت غفلت شده است.

وی تأکید می‌کند: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان باید برنامه کوتاه، میان و بلندمدت برای بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه گردشگری آن شهرستان ارائه دهد.

اوضاع آثار باستانی خوب نیست

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان این جمله که حال آثار باستانی استان خوب نیست عنوان می‌کند:  سیستان و بلوچستان باید شماره یک گردشگری کشور باشد اما متأسفانه به دلایل مختلف این امر تاکنون محقق نشده و باید در این زمینه مطالعات مناسبی صورت گیرد؛ در این راستا متأسفانه ما هنوز به مرحله مطالعات نرسیده‌ایم چه برسد به عمل!

 وی بابیان اینکه عده‌ای سیستان و بلوچستان را به‌عنوان مقصد گردشگری در سال ۹۶ عنوان کرده‌اند اما در این خصوص هیچ زیرساختی آماده نکرده‌اند گفت: با حرف که نمی‌شود گردشگر آورد.

این مسئول اوضاع برخی از آثار تاریخی استان را وخیم دانسته و ادامه می‌دهد: درواقع باید در هر سرزمینی بسته به ظرفیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد سرمایه‌گذاری صورت گیرد و بستر را آماده کنند تا از این طریق تولید شکل‌ بگیرد و بعدازآن که تولید شکل گرفت اشتغال به وجود آید؛ پس تا وقتی شما تولید نداشته باشید اشتغالی به وجود نمی‌آید و این نشان می‌دهد که رهبر معظم انقلاب همیشه مطالب را بسیار درست و کارشناسانه مطرح می‌کنند.

استان ما همان‌گونه که پیش‌ازاین نیز بیان کرده‌ایم بهشت باستان‌شناسان است و بنابراین باید به شکلی مناسب به آن پرداخته شود اما متأسفانه در حال حاضر نگاه درستی به آن وجود ندارد. ما وقتی بیان می‌کنیم اینجا بهشت باستان‌شناسان است باید زیرساخت کار برای پیشرفت حوزه باستان‌شناسی و گردشگری در استان مهیا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.