قدس: پس از برپایی راهپیمایی عظیم اربعین و خیل جمعیت سوگوار در جاده‌های خراسان رضوی به مناسبت شهادت حضرت امام رضا(ع) که با میزبانی غیر قابل وصف مردم روبرو شد این روزها هم چنان ترافیک مهربانی در جاده‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده سنگین و بسیاری از اقشار مختلف جامعه را به سبقت از یکدیگر واداشته است.

ترافیک مهربانی در مسیر غرب کشور

حس زیبای نوع‌دوستی مردم در همبستگی و یاری‌رساندن به زلزله‌زدگان در ارسال کمک‌های مردمی؛ زبان را از ابراز این‌همه مهربانی و همدلی ناتوان ساخته و در جمله‌ای کوتاه می‌توان گفت که زلزله شرمنده محبت و مهربانی مردم شده است.

از هنگام وقوع زلزله ملت ایران در خروشی غیرتمندانه تمامی داشته خود را برای کمک به هم‌وطنان در طبق اخلاص گذاشته و کمتر شخصی را می‌یابی که در این همگرایی غیرقابل وصف دستی بر آتش نداشته باشد.

کمک ۳۵۰ میلیارد ریالی مردم

کمک‌های مردمی ایرانیان که بنا بر گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از زلزله بم نیز سبقت‌گرفته است تاکنون به رقم ۳۵۰ میلیارد ریال رسیده است.

حمیدرضا اندام اظهار می‌کند: مردم نوع‌دوست ایران تاکنون مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال به‌صورت نقدی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه کمک کردند.

وی بیان می‌کند: باوجود دریافت بسیار جزئی کمک‌های خارجی، کمک‌های جمع‌آوری‌شده مردم کشورمان برای زلزله‌زدگان کرمانشاه از کمک‌های جمع‌آوری‌شده برای زلزله بم که از بسیاری کشورهای دیگر ارسال شد، بیشتر بود.

تلاش مادر شهید

مادر شهید موحد نیا از جمله اشخاصی است که از مردم ایران خواست تا به جای مراسم فرزندش برای زلزله زدگان هزینه کنند.

مادر شهید مدافع حرم از مردم خواست تا جای خرید گل و هزینه کردن برای شهید موحد نیا،  به مردم زلزله‌زده کرمانشاه کمک و برای آن‌ها هزینه کنند.

برپایی موکب مهربانی

زلزله غم‌بار غرب موجب شد تا بسیاری از افرادی که پیش‌ازاین خاک‌پای زائران اربعین را طوطیای چشم خودکرده بودند این بار در مناطق زلزله‌زده موکب مهربانی راه‌اندازی کنند.

به همین منظور۹ موکب و مرکز پذیرایی اربعین حسینی خوزستان برای یاری هم‌وطنان آسیب‌دیده، راهی مناطق زلزله‌زده غرب کشور شدند.

رئیس کمیته جذب مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین حسینی خوزستان دراین‌باره می‌گوید: این موکب‌های مردمی به همراه ۹۰ نفر نیرو با تجهیزات و امکانات کامل رهسپار مناطق زلزله‌زده غرب کشور شدند تا به‌صورت شبانه‌روزی به هم‌وطنان آسیب‌دیده خدمات ارائه کنند.
حجت‌الاسلام سید محمود موسوی می‌افزاید: مقادیر زیادی مواد خوراکی، تعدادی گوسفند نذری، پوشاک، پتو و اسباب‌بازی به همراه این موکب‌ها به مناطق آسیب‌دیده غرب کشور بخصوص روستاها ارسال شد.ه است.

گل‌ریزان قهرمانان قائم‌شهری

در این مدت بسیاری از مردم با راه‌اندازی پویش‌های مردمی سعی در جمع‌آوری کمک برای زلزله‌زدگان داشتند که ورزشکاران قائم‌شهری نیز به‌رسم جوانمردی مراسم گل‌ریزان در این شهر را بر پا کردند تا از این قافله جا نمانند.

ورزشکاران قائم‌شهری در همین راستا با در دست داشتن پارچه به سراغ کاسب‌های این شهرستان رفته و به جمع‌آوری پول پرداختند  و مبالغ جمع‌آوری‌شده را به هلال‌احمر اهداء کردند.

کمک جامعه ورزش

ورزشکاران وملی پوشان کشور که هر یک بنا بر توان خود سهمی در همگرایی مردم و جمع‌آوری کمک‌ها داشتند موجب شد تا بنا بر اعلام مسئولان افزون بر ۳۰۰ محموله شامل بیش از ۲ هزار تخته پتو، ۱۵۰۰تخته چادر، ۱۵ هزار بسته انواع مواد غذایی گرم و کنسرو، ۵۰ هزار بطری آب بسته‌بندی‌شده و مقدار زیادی وسایل گرمایشی را  به مناطق زلزله‌زده ارسال کنند.

ملی پوشان کاراته ایران  در همین رابطه تنها به کمک‌های نقدی و غیر نقدی اکتفا نکرده و آستین‌ها را برای توزیع اقلام موردنیاز مردم بالا زدند و با حضور در مناطق آسیب‌دیده بسیاری از مایحتاج مردم رابین آن‌ها توزیع کردند.

پیش‌ازاین نیز برخی از اعضای تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران و همچنین ستارگان فوتبال ایران ازجمله علی دایی سرمربی سایپا، پیمان اکبری مربی تیم ملی والیبال ایران، حسین کیهانی رئیس و احسان حدادی ملی‌پوش دوومیدانی ایران، حمید استیلی و حسین کلانی از پیشکسوتان فوتبال در مناطق زلزله‌زده حضور یافتند.

کمک شیعیان سوریه

خبر زلزله که در آن‌سوی مرزها نیز دل بسیاری از انسان‌ها و به‌ویژه مسلمانان را به درد آورده بود موجب شد تا شیعیان شهرک‌های «نبل» و «الزهراء» در منطقه اعزاز واقع در استان حلب سوریه نیز با ارسال کمک‌های بشردوستانه با هم‌وطنان غرب کشور ابراز همدردی کنند.

بنا بر گزارش شبکه العالم، گروه‌های فرهنگی شهرک نبل و الزهراء در مسجد امام زین‌العابدین (ع) کمک‌های جمع‌آوری‌شده خود را برای زلزله‌زدگان غرب ایران ارسال کردند.

بحران اختصاص به یک شهر یا کشور ندارد

باوجوداینکه بسیاری از هم‌وطنان در برابر پایگاه‌های انتقال خون، ایستگاه‌های هلال‌احمر،مساجد و مدارس برای کمک به همنوعان خود صف کشیدند این ضایعه موجب شد تا برخی از اتباع خارجی با حضور در مناطق آسیب‌دیده هم پای امداد گران ایرانی در این ترافیک مهربانی سهیم شوند.

حضور ۲ گروه امدادی از کشورهای چین و آلمان و یک زوج توریست از ژاپن در شهرستان زلزله‌زده سرپل ذهاب برای کمک به امدادگران ایرانی و مصدومان یکی از این موارد است.

خانم یونکو اوزاوا ( Jonko Ozawa) توریست ژاپنی به همراه همسرش فومیاکی ناکامورا (Fumiaki Nakamura) «یون و هومی که دانش‌آموخته ماساژدرمانی هستند» از روز دوشنبه نخستین روز وقوع زلزله در سرپل ذهاب حاضر شدند و با استقرار در محوطه بیمارستان تخریب‌شده این شهر سعی کردند تا با ماساژ درمانی خستگی را از تن پزشکان بیمارستان بزدایند.

یون و هومی زوج توریست ژاپنی در جریان سفر گردشگری خود به روستای پالنگان کردستان متوجه وقوع زلزله در استان کرمانشاه شده و خود را به این مناطق رساندند.که این موضوع جای تأمل دارد.

آن‌ها بااینکه زبان مردم آسیب‌دیده را نمی‌دانند اما طوری با آنان برخورد می‌کنند که گویی سال‌هاست آن‌ها را می‌شناسند.
برخی آسیب دیدگان هنگام برخورد با این زوج لحظاتی اندوه خود را فراموش می‌کنند و با ایماواشاره با آنان سخن می‌گویند تا در لحظات بحرانی نیز رسم مهمان‌نوازی مردم کُرد را ادا کنند.
این زوج در ساعت‌های فراغت خود اقدام به جمع‌آوری زباله‌های محوطه بیمارستان می‌کنند و وقتی از علت حضورشان در این محل می‌پرسی می‌گویند: حتی حضور در کنار آسیب دیدگان باعث کاهش تألمات روحی آنان می‌شود.

دوخی لانگ (Duhailang) سرگروه تیم امدادی انجمن مردمی کمک‌های اضطراری جمهوری خلق چین نیز در سرپل ذهاب به رسانه‌ها گفته است: بحران مختص یک شهر و کشور نیست و همه به‌عنوان انسان باید کمک‌حال سایر افراد در مواقع بحران باشیم.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.