سمنان- شهرستان میامی با تعداد ۴۰ هزار نفر جمعیت باوجوداینکه در مسیر بزرگراه حرم تا حرم قرار داشته و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است اما نبود صنایع تبدیلی و تعویق مطالبات و همچنین نبود و کمبود مراکز اداری بسیاری از مردم این شهرستان را بامشکلات جدی مواجه کرده است.

چراغ دوایر دولتی در میامی خاموش است

قدس: شهرستان میامی با تولید ۲۴هزار تن گندم ، ۲هزارتن جو و یک هزار تن حبوبات قطب تولید محصولات کشاورزی استان سمنان است.
بنا بر گفته نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بیکاری، کمبود امکانات رفاهی و ورزشی و فرهنگی، نبود استقرار شماری از ادارات دولتی، نداشتن انبار ذخیره گندم، نبود کارگاه‌های بسته‌بندی محصولات کشاورزی را ازجمله مشکلات شهرستان میامی است.

نبود بیمارستان

درخواست‌های مردمی برای ساخت بیمارستان در میامی به بیش از ۲۰ سال قبل برمی‌گردد  و متأسفانه بسیاری از مردم میامی، بیماران خود را با طی حدود ۶۰ کیلومتر برای درمان به شاهرود منتقل می‌کنند، که این مسیر برای روستاییان به‌تناسب موقعیت به‌طورمعمول بیشتر می‌شود.
به گفته آن‌ها، درمانگاه شبانه‌روزی میامی که در برخی برنوشته‌ها و نامه‌ها از آن با عنوان بیمارستان امام رضا(ع) نام‌برده می‌شود، با توجه به حجم کار و نبود امکانات لازم، دیگر پاسخ گوی نیاز شهرستان نیست.

حمایت از کشاورزان

امام‌جمعه میامی بابیان این‌که پایه اقتصاد این شهرستان کشاورزی و دامداری است می‌گوید: بااین‌وجود با کشاورزان به‌خوبی رفتار نمی‌شود، هنوز همه مبلغ خرید چغندر و گندم پارسال کشاورزان منطقه نداده‌اند؛ چغندر تولیدی میامی را کارخانه محلی نمی‌خرد آن‌وقت می‌روند از آن‌سوی کشور نیشکر می‌آورند.

حجت‌الاسلام قربانعلی صفایی پور یادآور می‌شود: می‌توان در حوزه صنایع تبدیلی و صنایع‌دستی زمینه را برای سرمایه‌گذاری فراهم کرد تا از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود.
وی بابیان این‌که تفاوت آمار بیکاری در شرق و غرب استان بسیار معنادار و متفاوت است، افزود : ۸۵ درصد مردم میامی روستایی هستند؛ به برخی شهرستان‌ها ممکن است دارای ۱۰ روستا باشند، میلیاردها ریال تسهیلات پرداخت می‌شود اما در میامی که ۵۰ روستا دارد، وضعیت متفاوت است.

ضعف ارائه خدمات

امام‌جمعه میامی با اشاره به نبود برخی از ادارات دولتی در این شهرستان اظهار می‌کند: باید حداقل ۶۰ اداره در میامی مستقر شود همان‌گونه که این کار در دیگر شهرستان‌های تازه تأسیس دیگر انجام‌شده است.

 کمبود امکانات رفاهی، نبود ادارات دولتی، نداشتن انبار ذخیره گندم، نبود کارگاه های بسته بندی محصولات کشاورزی از جمله مشکلات شهرستان میامی استوی تصریح می‌کند: با جود استقرار نمایندگی تعدادی از ادارات دولتی متأسفانه مسئولان آن‌ها از اختیارهای ناچیزی برخوردار هستند به‌طوری‌که برای تصمیم‌گیری در مسائل جزئی باید با مسئولان بالادست خود اجازه بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: این شهرستان اکنون مراکز خدماتی نظیر پلیس ۱۰+ ، غسالخانه ، خدمات دندانپزشکی و بسیاری دیگر از امور رفاهی محروم است که ضروری است مسئولان استانی نسبت به تأمین نیازهای این اهالی تلاش مضاعف داشته باشند.

وی همچنین بابیان اینکه ارائه خدمات درمانی درشان مردم منطقه نیست بیان می‌کند: بیمارستان در حال ساخت میامی با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما مردم برای دریافت خدمات پزشکی ناگزیرند به دیگر شهرستان‌های اطراف به‌ویژه شاهرود مسافرت کنند.

تولیداتی که فاسد می‌شود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بیکاری مشکل جدی شهرستان میامی به‌ویژه منطقه کالپوش محسوب می‌شود اظهار می‌کند: این در حالی است که محصولات صیفی این شهرستان که می‌تواند بستر ایجاد اشتغال باشد در حال حاضر تولیدات کشاورزان به دلیل نبود کارگاه‌های بسته‌بندی فاسد می‌شود.

سید حسن حسینی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه سال‌هاست میامی به شهرستان تبدیل‌شده است لذا ضرورت دارد در حوزه‌های مختلف امکانات رفاهی و خدماتی و زیرساختی به‌عنوان یک شهرستان همچون دیگر شهرستان‌های استان سمنان به این منطقه توجه شود.
حسینی نبود یک انبار ذخیره گندم را از دیگر چالش حوزه بخش کشاورزی میامی می‌داند و می‌افزاید: از مسئولان امر خواست تا برای ساخت این نیاز اساسی کشاورزان منطقه تدبیری اتخاذ کنند.

کمبود ادارات خدمت رسان

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین بیکاری، کمبود امکانات رفاهی و ورزشی و فرهنگی، نبود استقرار شماری از ادارات دولتی، نداشتن انبار ذخیره گندم، نبود کارگاه‌های بسته‌بندی محصولات کشاورزی را ازجمله مشکلات شهرستان میامی برشمرد.

وی به فعالیت فقط هفت اداره دولتی در این شهرستان تازه تأسیس اشاره و می‌افزاید: رونق اشتغال و افزایش بهره‌وری زمین‌های کشاورزی امری بدیعی برای افزایش رفاه اجتماعی است و لذا به‌منظور افزایش رفاه اجتماعی در این منطقه باید قدم‌های مؤثرتری برداشته شود.

وی با انتقاد از فعالیت نداشتن نهادها اجرایی در بعدازظهرها در این شهرستان اذعان می‌کند: به‌جز شهردار و فرماندار که در عرصه حضور دارند همه نهادهای اجرایی در این مدت تعطیل هستند.

وی تأکید می‌کند: شهرستان میامی و شاهرود بخش قابل‌توجهی از معادن استان رادارند که متأسفانه یک دستگاه فراوری معدن در این منطقه وجود ندارد.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.