گرگان- بر اساس اسناد تاریخی بندرگز قدمت ۵۰۰ ساله دارد و در دوران قاجار با ایجاد یک تجارت‌خانه یا انبار بزرگ کالا توسط روس‌ها این بندر قطب مهم اقتصادی و تجاری منطقه محسوب می‌شد.

گلستان و رویایی به نام رونق

قدس: پس‌ازآن هم در زمان پهلوی اول، روس‌ها برای تسهیل در امر تجارت در یک کیلومتری ساحل بندرگز انبار و فانوس دریایی بلندی بنا کردند و در سال ۱۳۰۶ با احداث راه‌آهن سراسری و ورود آن به بندرگز، حمل‌ونقل کالا به نقاط دیگر ایران راحت‌تر و تجارت رونقی مضاعف یافت.

چند سال بعد با برپا شدن شهر بندر ترکمن و تأسیس اسکله دریایی بزرگ آن و همچنین عقب‌نشینی آب دریا در ساحل بندرگز، دوران رونق تجاری و اقتصادی بندرگز به‌مرور روند افول را در پیش گرفت و بندر ترکمن فعال‌تر شد.

در دهه ۸۰ هرچند از رونق تجاری و اقتصادی دو بندر، گز و ترکمن کاسته شده بود اما احداث نخستین بندر خصوصی کشور در «خواجه نفس» ایجاد ظرفیت تازه اقتصادی در سواحل خزری استان را نوید می‌داد اما باگذشت بیش از یک دهه احداث بندر خواجه نفس هم به رؤیا تبدیل شد و مدال نخستین بندر خصوصی هم به استان‌های هم‌جوار استان تعلق گرفت و حالا هم‌چشم امید مسئولان و ساحل‌نشینان به احداث بندر سبز خزری در شمالی‌ترین قسمت حاشیه شرقی دریای خزر در گمیشان است تا رویای پهلو گرفتن کشتی را برای گلستانی‌ها محقق کند.

در انتظار تولدی دیگر

گلستان ۱۳۱ کیلومتر از نوار ساحلی پهنه خزر را به خود اختصاص داده و یکی از استان‌های ساحلی کشور محسوب می‌شود.

بر اساس تاریخ دریانوردی و اطلس دریایی ایران درگذشته خیلی دور و حدود هشت دهه قبل بندر ترکمن فعال‌ترین بندر دریای خزر بوده و از جایگاه ویژه اقتصادی، تجاری و نظامی برخوردار بود.

از دهه ۷۰ به بعد با پسروی آبخور آب در بندرها و مشکل پهلو دهی کشتی در این بندرها استان گلستان متروکه شد و البته در سال ۱۳۷۳ بندرگز با فلسفه وجودی مسافری و گردشگری رونقی دوباره یافت.

در حال حاضر بنادر گز و ترکمن به‌واسطه پسروی آب دریا از حیث تجاری خارج‌شده‌اند و بااینکه این دو بندر همچنان ظرفیت گردشگری و توریستی دارند اما به‌درستی از این ظرفیت استفاده‌نشده است.

نجات گرگان

آنچه امروز برای این استان ضروری و حیاتی است، نجات خلیج گرگان است.

گلستان دارای ۱۸ میلیون مسافر عبوری و البته با وجود این ظرفیت در زمره استان های دارای بیشترین تعداد بیکار استاگر برای پسروی آب و خشک شدن خلیج گرگان چاره‌اندیشی نکنیم تا چهار یا پنج سال آینده خلیج باتلاقی و خشک‌شده و همین اندک گردشگر را هم در سواحل گلستان نخواهیم داشت.

مجتمع گردشگری ساحل نوکنده، اسکله مرزبانی در بندرگز و پروژه آماده سازی ساحل بندرگز توسط سپاه با هدف ساماندهی سواحل و شنا، اسکله گردشگری بندرگز، طرح گردشگری بندرترکمن و قایقرانان بندر گز و ترکمن، اسکله تفریحی و شیلاتی آشوراده از پروژه هایی است که با هدف توسعه گردشگری استارت خورد اما به علت عقب نشینی آب جذابیت و کارکرد خود را از دست داده و تقریبا در حال حاضر بلااستفاده هستند.

جای خالی ورزش ساحلی

استان گلستان همواره به عنوان یکی از قطب‌های ورزشی‌های ساحلی کشور به شمار می‌رود و حضور تیم ملوان بندرگز در لیگ برتر فوتبال ساحلی و همچنین ورزشکاران گلستانی که در تیم‌های ملی والیبال ساحلی حضور دارند گواه این مطلب است اما با وجود تمامی این ظرفیت‌ها و پیشینه گلستان جای خالی یک مجموعه ورزشی ساحلی در استان احساس می‌شود.

حال امروز

در شرایط کنونی گلستان نه چندان کارخانه های بزرگ و صنایع مادر دارد و نه طرح های درآمدزای پایدار که بر اساس آن امیدوار به آینده روشن بخش اشتغال آن بود.

براساس آمارهای موجود، گلستان در زمره استان های دارای بیشترین تعداد بیکار در کشور است و با وجود همه ظرفیت ها و توانمندی ها در نقاط گوناگون آن، هنوز از این قابلیت ها برای رونق بخشیدن بیشتر به توسعه فضای کسب و کار استفاده نشده است.

سکونت اقوام گوناگون با خرده فرهنگ های تقریبا دست نخورده و سنتی به همراه قابلیت های گردشگری طبیعی شهرهای استان، گلستان را به مرکزی دارای ظرفیت های بالقوه برای تقویت گردشگری تبدیل کرده که اگر برنامه درستی برای به کارگیری صحیح آن وجود داشته باشد بی تردید بخش عمده ای از موانع و محدودیت های مرتبط با اشتغال برطرف خواهد شد.

بنا بر گفته مسئولان گلستان دارای ۱۸ میلیون مسافر عبوری است اما چرا با این حجم خودرو و مسافر عبوری شاهد بیکاری، نبود درآمد، عدم اشتغال و بحران بیکاری هستیم سوالی است که باید برنامه ریزان این استان پاسخ دهند.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.