قدس: انتقال آب از کارون به استان‌های داخلی فلات ایران محل بحث‌وجدل موافقان و مخالفان این طرح‌شده و از مزایا و معایب آن سخن‌های بسیاری مطرح است

انتقال آب کارون به فلات مرکزی سیاست یک بام و دوهوا

چیت چیان وزیر سابق نیرو سال ۹۳ در همایشی در استان خوزستان با اطمینان خاطر از انتقال آب کارون برای تأمین آب شرب  عنوان کرد: انتقال آب در سرشاخه‌ها تنها به‌منظور تأمین آب شرب صورت خواهد گرفت و اجازه نداریم به‌غیراز تأمین مصارف شرب، آب را به‌منظور دیگری انتقال دهیم.

بااین‌وجود طرح انتقال آب از کارون به فلات مرکزی تاکنون با مخالفت‌ها و اعتراضات بسیاری روبرو بوده است ازجمله مردم اهواز که بارها با تشکیل زنجیره انسانی مخالفت خود را با انتقال آب از کارون اعلام کردند.

دغدغه کارشناسان

ازآنجاکه به دلیل انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون و همچنین به دلیل سدسازی‌ بدون ارزیابی‌های زیست‌محیطی حجم آب رودخانه کارون به‌شدت تقلیل یافته است، لذا این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی دوستداران محیط‌زیست تبدیل‌شده است.

کارشناسان محیط‌زیست ابراز می‌کنند هرگونه انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه کارون به دشت رفسنجان خطای راهبردی است زیرا رودخانه کارون هم‌اکنون ازنظر برقراری تعادل نمک، نه‌تنها آب مازاد ندارد بلکه با کمبود آب مواجه است.

گفته می‌شود در حال حاضر به دلیل تقلیل حجم منابع آب رودخانه کارون و همچنین به دلیل تخلیه منابع آلوده مذکور، شوری منابع آب رودخانه کارون از ۱۵۰۰ میکرو موس بر سانتی‌متر ۱۰ سال قبل به حدود ۲۵۰۰ میکروموس بر سانتی‌متر افزایش‌یافته و این امر موجبات، تخریب هرچه بیشتر کیفیت منابع آب، این رودخانه را فراهم می‌کند که با اجرای طرح انتقال باید این ضایعه را چند برابر دید.

گفتار مسئولان با رفتارشان تناقض دارد

در این رابطه امام‌جمعه موقت اهواز با اشاره به طرح انتقال آب و بابیان اینکه مسئولان برنامه‌های خطرناکی را پیش رودارند اظهار می‌کند: به‌عنوان دیده بان ملت ایران اخطار و هشدار می‌دهیم که این سیاست‌گذاری‌ها و برخوردها خطرناک و بازی کردن با منافع ملی کشور ایران است

آیت‌الله حیدری با تأکید بر اینکه درحالی‌که رئیس‌جمهور و معاون اول وی اعلام کردند که انتقال آب فقط برای شرب خواهد بود اظهار می‌کند: به میزان یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون مترمکعب آب از خوزستان منتقل می‌شود؛ از دز به قم ۱۸۰ میلیون مترمکعب، از تونل چشمه لنگان به سمت زاینده‌رود ۱۲۰ میلیون مترمکعب، از خدنگستان به زاینده‌رود هم  ۸۴ میلیون مترمکعب، از تونل کوهرنگ یک ۳۲۱ میلیون مترمکعب، از تونل کوهرنگ دو به زاینده‌رود ۳۲۶ میلیون مترمکعب، از تونل کوهرنگ سه به زاینده‌رود ۲۵۰ میلیون مترمکعب و مجموعاً یک میلیارد و ۲۸۴ میلیون مترمکعب می‌شود.

وی بیان می‌کند: همچنین انتقال ۸۴۵ میلیون مترمکعب نیز در حال اجراست که در آینده نزدیک برداشت می‌شود. درعین‌حال نیز ونک سولگان حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب در حال ‌اجرا است که برای انتقال به رفسنجان پیش‌بینی‌شده است در صورت اجرای تمامی این طرح‌های انتقال آب به میزان دو میلیارد و ۸۰۹ میلیون مترمکعب انتقال آب خواهد بود که کجا به این میزان باید آب را برای شرب منتقل کرد؟

وی با ابراز تعجب عنوان می‌کند: چرا صنعت را به‌جای مازندران یا خلیج‌فارس باید در فلات مرکزی احداث کرد؟ این آب برای شلتوک‌کاری می‌رود درحالی‌که کشت این محصول در خوزستان ممنوع اعلام‌شده و این‌یک بام و دوهوا ناراحت می‌شوند.

آیت‌الله حیدری در تناقض رفتار و گفتار مسئولان بیان می‌کند: سرانه استاندارد فضای سبز در کشور ۱۵ متر برای هر نفر است ولی در خوزستان ۱۲ نفر و در استانی که آب کارون به آن منتقل می‌شود ۲۷ متر است.

وی تأکید می‌کند: عدم تطابق گفتار با عملکرد ناقض وحدت است و این نگاه بخشی با وحدت ملی سازگار نیست؛ متأسفانه در همین وزارت نیروی دولت دوازدهم برنامه‌هایی در حال تصویب است که اگر پیاده شود واویلا خواهد بود.

خط قرمز

جواد کاظم نسبت الباجی نماینده مردم اهواز نیز بیان می کند: با قاطعیت می‌گویم، احیای رودخانه کارون از وضع اسفناک فعلی خط قرمز همه نماینده‌های استان خوزستان است و حتی نماینده‌هایی که رودخانه کارون در شهرهایشان جاری نیست هم در خصوص این رودخانه با شخصی شوخی ندارند.

وی تصریح می کند: بدون تعارف بگویم امروز سرچشمه‌های رودخانه کارون مورد طمع قرار گرفته است و این موضوع دیگر برای همه عیان شده و اگر امروز من آن را بگویم افشاگری نیست ولی در این مدت نماینده‌های خوزستان و برخی استان‌های هم‌جوار با قاطعیت در خصوص جلوگیری از انتقال آب از سرچشمه‌های رودخانه کارون به سایر نقاط کشور به فلات مرکزی ایستاده‌اند.

وی عنوان می کند: ستاندن آب از رودخانه‌ای که در حال مرگ بوده و خدا خود مقدر کرده است که آب از سرچشمه‌ها به سمت آن گسیل شود تا در طول مسیر خود، زندگی و امید و حیات به همه ببخشید، با کدام استدلال صورت می‌گیرد که بودجه‌های چند هزار میلیارد تومانی برای حفر تونل‌های انتقال آب از سوی دولت در سال‌های اخیر صورت گرفته است؟

الباجی در این زمینه ابراز می کند: برخی‌ها عقیده دارند که کارون آن‌قدر آب دارد که آب آن به خلیج‌فارس می‌ریزد و ما باید از ورود آب مازاد به آب‌های شور خلیج‌فارس جلوگیری کنیم درحالی‌که این موضوع با مستندات و تصاویری که در این مدت منتشر شده و حتی پیشروی آب شور خلیج‌فارس در مقطعی به زمین‌های کشاورزی آبادان و خرمشهر به علت کاهش آب از سوی رودخانه کارون، گواهی قاطع بر رد این فرضیه است.

/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.