زنجان- در شهرک صنعتی زنجان ۴۲ کار خانه روی فعالیت می کنند که سالانه ۸۰۰ هزار تن تولید پسماند دارند.

پسماند های زنجان بر دوش محیط زیست سنگینی می کند

قدس: گفتنی است ۸۰ درصد از روی تولیدی استان زنجان به کشور ترکیه صادر می شود و هر چند که این صادرات برای کشور ارزآوری به همراه دارد اما پسماند حاصل از این تجارت سلامت مردم زنجان را تهدید می کند.

متاسفانه سال هاست که مسئولان برای پسماندهای باقی مانده در جلسات مختلف خط و نشان می کشند اما در حقیقت با وجود اینکه بسیاری از منابع آبی و خاکی به دلیل دپو شدن عنصر روی آلوده شده است اما هنوز اقدام قابل توجه و مثبتی برای رفع این مشکل برداتشه نشده است.

گفتنی است چندی پیش هم معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت   محیط زیست کشور در سفر به استان مهم‌ترین و مخاطره آمیزترین مسأله زیست محیطی استان را نزدیک بودن صنایع صنعتی سنگین به شهر زنجان عنوان کرد.
موضوعی که «معصومه ابتکار» در مورد آن گفت: تمرکز فعالیت‌های صنعتی در اطراف زنجان با فاصله کمتری از استاندارد مصوب شده انجام می‌شود. درحالی که حداقل فاصله باید30 کیلومتر باشد  اما این میزان فاصله در استان رعایت نشده و وضعیت خطرناکی به لحاظ زیست محیط انسانی ایجاد کرده است.

آلودگی منطقه

مدیرکل محیط زیست استان زنجان با زدن مهر تائید بر این آلودگی اظهار می کند: در حال حاضر خاک و آب منطقه آلوده شده و هیچ نوع کشاورزی و دامداری در آن منطقه امکان پذیر نیست

80 درصد از روی تولیدی استان زنجان به کشور ترکیه صادر می شود و هر چند که این صادرات برای کشور ارزآوری به همراه دارد اما پسماند حاصل از این تجارت سلامت مردم زنجان را تهدید می کندسید رضا موسوی میزان آلایندگی و خطرات زیست محیطی این پسماندها را مربوط به بخشی از فیلترکیک های بیش از پنج میلیون تنی دپو شده در این زمینه می داند و معتقد است که فیلترکیک های موجود در محوطه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک تخصصی روی زنجان به شکل استاندارد و در محوطه ایزوله دپو شده است، اما بخش انبوهی از پسماندهای دپو شده خود شهرک در محیط نامناسبی قرار دارند.

وی اظهار می کند: این فلزات سنگین گاه به شکل نمکین بوده و می‌توانند در آب حل شوند به طوری که در فصول رطوبت، مثل زمان بارش باران در رواناب‌ها حل شده و با نفوذ در آب‌های سطحی و زیرسطحی آلودگی‌های جبران ناپذیری را در پی خواهند داشت. در فصول خشک سال هم پسماندهای صنعتی روی، به شکل خشک درآمده و با وزش باد در هوا معلق می‌شوند و در نهایت به مکان‌های دیگری انتقال می‌یابند.

طرح بلاتکلیف

وی ادامه می دهد: اعضای هیئت مدیره این شهرک طرحی برای مدیریت پسماندها را به اداره کل محیط زیست تحویل داد که مورد تایید قرار نگرفت اما به علت اهمیت و ضرورت آن رد هم نشد.
وی یادآور می شود: این طرح برای مدیریت پسماندهای سرب و روی نیازمند اصلاحاتی است که باید تا شهریور امسال انجام می شد اما به سبب جابجایی های رخ داده در سازمان محیط زیست کشور، این موضوع هنوز تصویب نشده است.
موسوی به سناریوهای مطرح برای مدیریت این پسماندها اشاره کرده و می افزاید: یکی از همین برنامه ها، دفن و مدیریت فیلترکیک های موجود در محل فعلی با ایجاد زیر ساخت و ایزوله سازی منطقه است.

موسوی انتقال این پسماندها به محل جدید را علاوه بر تحمیل هزینه های کلان برای جابجایی و زمانبر بودن آن، زمینه ای برای انتقال کانون آلودگی به منطقه جدید و بالا بردن احتمال آلودگی مسیر انتقال می داند.

تهدید طبیعت

فرماندار زنجان هم  با بیان اینکه دپوی پسماند پنج تا هفت میلیون تنی فیلتر کیک در شهرک صنعتی روی تهدید جدی برای باغ ها و آب های زیر زمینی محسوب می شود اظهار می کند: هم اکنون پسماندهای این شهرک به دغدغه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیریت استان، اداره کل محیط زیست و انجمن های مردم نهاد تبدیل شده است.
رسول بیات به موضوع جابجایی این پسماندها به محل جدید اشاره کرده و اذعان می کند: دراین زمینه مدیران استان و شهرستان پیگیری هایی انجام داده اند و بحث آن جابجایی های پسماند دپو شده به نتایج خوبی رسیده و خود دولت مجوز آن را به استان داده است.
وی در این زمینه تاکید می کند: این حق شهروند زنجانی است که سلامت وی حفظ شود و هر فعل و انفعلاتی که رخ دهد با فرض سلامت شهروندان پیش می رود.

وظیفه سازمان محیط زیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استاندار زنجان نیز با اشاره به این نکته که کسی تولیدکننده را موظف به جابجایی این پسماندها نکرده اظهار می کند: سازمان محیط زیست ملزم ساخته که پسماندهای جدید به محل جدید با زیر ساخت و استانداردهای لازم منتقل شود.

فرامرز نیک سرشت یکی از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت این پسماندها را فروش آن برای فرآوری مجدد به واحدهای تولیدی مستقر در شهرک روی اعلام می کند و می افزاید: در حال حاضر این فیلترکیک ها به عنوان یک معدن روباز تلقی می شود و ارزش اقتصادی بالایی دارد.
نیک سرشت تاکید می کند: باید با یک مکانیسم های 100 درصد علمی این منطقه را ساماندهی و مسیرهایی را برای هدایت شیرابه های آن تعبیه کرد تا منابع آبی منطقه را آلوده نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.