یاسوج-انتشار گزارش ترک تحصیل دانش آموزان دیشموکی که هنوز یک هفته از این ماجرا نمی‌گذرد هرچند که برای دانش آموزان این منطقه آب‌ونان داشت اما متأسفانه موجب شد تا نان رئیس آموزش‌وپرورش این منطقه آجر و از سمت خود برکنار شود.

صورت‌مسئله «سرگچ» پاک شد؛ مشکلات همچنان باقی است

قدس: هفته گذشته خبرنگار روزنامه قدس در وصف مشکلات روستای سر گچ این‌چنین گزارش داد:

روستای سر گچ از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که از حداقل‌های زندگی محروم است و متأسفانه در این روستا حتی مدرسه گلی هم وجود ندارد تا دانش آموزان در آن تحصیل کنند و امکان ترک تحصیل آن‌ها وجود دارد.

در روستای ((دلی مهتاب))بخش چاروسا شهرستان کهگیلویه دانش آموزان در مدرسه‌ای کپری که دیوار آن از گونی هست درس می‌خوانند و هیچ‌گونه امکانات آموزشی مناسبی ندارند.

  تعداد زیادی از  دانش‌آموز روستای «سر گچ» دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود فضای آموزشی شرایط سختی را سپری می‌کنند و اگر فکری برای آنان نشود؛ احتمال ترک تحصیل برای آن‌ها وجود دارد.

این روستا بیش از ۷۰ خانوار دارد و دارای ۲۱ دانش‌آموز است که پیش‌ازاین در مدرسه‌ای به نام «قدس سرگچ» و در ساختمانی گلی به تحصیل می‌پرداختند اما امسال دیگر خبری از آن اتاق گلی هم نیست.

مادری از اهالی روستای «سر گچ» بابیان اینکه از درد محرومیت رنج می‌برند گفت: در سال گذشته مرغ‌های محلی خود را فروختم و اجاره ساختمان مدرسه فرزندم را تأمین کردم ولی امسال دیگر این امکان برایم وجود ندارد.

خبر خوش آقای وزیر

پس از انتشار این گزارش وزیر آموزش‌وپرورش در پیامی توییتری ضمن تشکر از مردم این روستا خبر از حل این مشکل و در زمان کوتاه داد.

سید محمد بطحائی در پیام خود نوشت: «از صبر و شکیبایی مردم روستای سر گچ دیشموک تشکر می‌کنم. مقرر شد با انتقال تجهیزات، کلاس درس جدیدی احداث شود و دانش آموزان از محل فعلی جابجا شوند. هرچند که این روستا به علت آب‌گیری سد بالیات، سال آینده تخلیه می‌شود»

هرچند که طبق بررسی خبرنگار قدس در دیشموک، سد بالیات تا ۱۵ سال آینده نیز به بهره‌برداری نمی‌رسد.

حقایقی که منجر به عزل شد

باوجوداینکه آقای وزیر در توئیت خود وعده احداث کلاس را داد اما به نظر می‌رسد خیران مدرسه‌ساز همچنان پیشتازتر از وزیر بوده و قبل از رسیدن نامه وزیر آستین همت را بار دیگر بالا زدند.

اما بیان برخی حقایق از زبان رئیس اداره آموزش‌وپرورش دیشموک موجب شد تا ظرف مدت کمتر از یک هفته وی از مقام خود عزل و جانشین وی معرفی و منصوب شود.

چراعزل شدم

منصور صالح زاده رئیس سابق آموزش‌وپرورش دیشموک در این رابطه گفت: پس از انتشار گزارش خبری در خصوص احتمال ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان روستای سر گچ و بیان مشکلات موجود و از زبان بنده مدیرکل آموزش‌وپرورش استان طی تماسی تلفنی از عزل بنده با دستور مستقیم وزیر خبر داد .

وی اظهار داشت: مدیرکل آموزش‌وپرورش استان در این تماس اظهار داشت که وزیر از ما خواسته که شمارا به دلیل بیان مشکلات منطقه و همچنین فشار نماینده کهگیلویه بزرگ طی یک سال گذشته عزل کنیم.

وی گفت: برای هیچ مشکلی در بحث فضاهای آموزشی آموزش‌وپرورش دیشموک کم‌کاری نکردیم و اینکه برخی رسانه از عدم پیگیری ما گفتند؛ صحت ندارد.

صالح زده بابیان اینکه نباید از رسانه‌ای شدن مشکلات بترسیم، گفت: مدرسه سر گچ مشکلی داشت و رسانه‌ها و همکاران ما در منطقه حضور یافتند و هدف ما این بود که مشکلات به همه انتقال داده‌شده  و همه این معضلات را ببینیم.

 رئیس سابق اداره آموزش‌وپرورش دیشموک گفت: تقدیر و تشکر دارم از خبرنگار تهیه‌کننده گزارش سر گچ ولی تیتر این خبر دردسرساز شد و اگر من اینجا امروز عزل شدم به خاطر همین تیتر خبری بود.

وی اذعان کرد: افتخار می‌کنم  که به خاطر بیان مشکلات منطقه خویش و رفع معضلات دانش آموزان؛ عزل شده‌ام و این را عزل نمی‌دانم بلکه این افتخار در زندگی‌ام می‌دانم.

گوشه کوچکی از مشکلات

این مسئول بابیان گوشه‌ای از مشکلات دانش آموزان این منطقه افزود: مشکلاتی که منتشر شد تنها گوشه کوچکی از مشکلاتی است که دانش آموزان این منطقه با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند .

صالح زاده با تأکید بر اینکه علاوه بر دانش آموزان معلمان این منطقه نیز مشکلات فراوانی دارند گفت: از فروردین امسال پول مأموریت ، اضافه‌کاری و دیگر مزایای معلمین دیشموک پرداخت‌نشده است .

مدیر سابق آموزش و پروش دیشموک بابیان اینکه تاکنون آموزش‌وپرورش استان برای حل مشکلات آموزش‌وپرورش این منطقه هیچ اقدام انجام نداده است ، تأکید کرد: هر کاری هم تاکنون در این منطقه صورت گرفته است از جیب شخصی پرداخت‌شده است .

وی با تشریح برخی فعالیت‌های صورت گرفته در زمان تصدی خود در این سمت گفت: اغلب مدارس این منطقه فاقد ایمنی لازم بوده و از کوچک‌ترین امکانات بی‌بهره‌اند.

صالح زاده بابیان اینکه مدارس سرتنگ لیراب نیز چنین مشکلات مشابهی دارند افزود: هر آنچه من گفتم در راستای کمک به منطقه و رفع مشکلات دانش آموزان محروم آن بوده است .

مدیر سابق آموزش‌وپرورش دیشموک تصریح کرد: مدیرکل آموزش و پروش استان به من گفت فردا پس از نماز ظهر ، مأموریت شما به‌عنوان مدیر آموزش‌وپرورش دیشموک خاتمه یافته و آقای نوروزی معاون شما به‌عنوان سرپرست منصوب خواهد شد .

مشکلات دیشموک با تغییر مدیر حل نمی‌شود

البته عزل رئیس آموزش‌وپرورش دیشموک بنا بر گفته بخشدار این منطقه کمکی به حل مشکلات در این حوزه نمی‌کند.

حسن امیریان بخشدار دیشموک به رسانه‌ای شدن مشکلات مدرسه سر گچ و واکنش وزیر آموزش‌وپرورش هم اشاره کرد و گفت: آموزش‌وپرورش دیشموک مشکلات زیادی دارد و با تغییر مدیریت، حل نمی‌شوند.

امیریان بابیان اینکه؛ مشکلات موجود مربوط به اداره راه هست، تصریح کرد: ‌خیلی از روستاهای ما راهی ارتباطی ندارند.

بخشدار دیشموک بیان کرد: راه ارتباطی روستاهای آجم، رود روریش و حتی سر گچ با بارش اولین باران،  قطع می‌شود و این امر کار را برای خدمات‌رسانی سخت می‌کند.

امیریان با اشاره به اینکه بارها فریاد زده و بیانیه دادیم ولی ظاهراً مدیرکل راه استان گوش شنوا ندارد، اذعان کرد: راه ارتباطی زمینه توسعه هر منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.