آبادان – پایانه چذابه در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب اهواز، و پایانه مرزی شلمچه در ۱۶ کیلومتری غرب خرمشهر ۲ کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی است.

شلمچه میزبان زائران و میعادگاه عاشقان حسینی

قدس: در اربعین سال گذشته افزون بر ۴۳۰هزار زائر از مرز چذابه و ۶۵۰هزار زائر ایرانی و اتباع خارجی از طریق مرز شلمچه راهی کربلای معلا و نجف اشرف شدند. از همین رو مسئولان استان خوزستان از هم‌اکنون تدابیر ویژه‌ای برای پذیرایی از زائران حسینی در دستور کار قراردادند.

استقرار ۴۰۰ موکب

 رئیس کمیته مشارکت‌های و اسکان ستاد اربعین در مرز شلمچه با اشاره به استقرار ۴۰۰ موکب حسینی در مسیر منتهی به مرز گفت: ۹۵درصد موکب‌ها در مکان‌های از پیش تعیین‌شده برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی مستقر شدند.

مکی یازع افزود: تمام موکب‌های ایرانی با برپایی چادرهای خدمات‌رسانی در موقعیت‌های شهرستان‌های معین مستقر شدند.
وی اظهار کرد: چند موکب خارجی نیز که درخواست حضور در مرز شلمچه را داشتند به‌زودی در موقعیت‌های پیش‌بینی‌شده مستقر خواهند شد.
یازع به شناسنامه‌دار شدن ۸۰ درصد موکب‌های مستقر در مسیر منتهی به مرز شلمچه اشاره کرد و گفت:تا شروع خدمات‌رسانی به زائران اربعین تمام موکب‌ها شناسنامه‌دار می‌شوند.

خدمت‌رسانی از هفته آینده

وی گفت: خدمات‌رسانی به زائران حسینی از اول آبان ماه هم‌زمان با شروع حرکت زائران حسینی آغاز می‌شود.
رئیس کمیته مشارکت‌های و اسکان ستاد اربعین در مرز شلمچه از ظرفیت‌سازی برای اسکان ۵۰ هزار نفر در ایام اربعین حسینی در مرز شلمچه اشاره کرد و بیان داشت: با ظرفیت‌سازی صورت گرفته ۱۰۰ هزار پرس غذا در هر وعده بین زائران حسینی توزیع می‌شود.

شور خدمت

استاندار خوزستان نیز بابیان اینکه آخرین هماهنگی و تمهیدات دستگاه‌های اجرایی خوزستان برای خدمات‌رسانی بهتر به زائران اربعین حسینی که از ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه راهی کربلای معلا می‌شوند انجام‌شده است بیان کرد: تقریباً تمامی  زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی و پشتیبانی از زائران در دو مرز چذابه و شلمچه انجام‌شده است.

ظرفیت سازی برای اسکان ۵۰ هزار نفر و همچنین توزیع ۱۰۰ هزار پرس غذا در هر وعده بین زائران حسینی در مرز های شلمچه و چذابه انجام شده استغلامرضا شریعتی بابیان اینکه هرسال در بحث تردد زائران اربعین حسینی از پایانه‌های استان با مشکلات کمتری روبه‌رو هستیم افزود: در اربعین امسال به لطف الهی همه توان خود را برای میزبانی شایسته از زائران اربعین به کار می‌گیریم بااین‌حال برخی پروژه‌ها نظیر آب‌رسانی بستان به چذابه مراحل نهایی را می‌گذرانند.

وی گفت: در شلمچه با توجه به اینکه از قبل زیرساخت‌ها تا حدود زیادی فراهم‌شده بود با مشکلات کمتری مواجه بودیم ولی در چذابه زیرساخت‌های کمتری فراهم‌شده بود و در چند سال اخیر تلاش شد این زیرساخت‌ها فراهم شود.

شریعتی افزود: از سال آینده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌شود که در زمان تردد زائران اربعین حسینی که حدود ۲۰روز طول می‌کشد صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق از ۲ پایانه تجاری شلمچه و چذابه در مسیرهای جداگانه انجام شود تا خللی در فرایند صادرات پیش نیاید.

وی گفت: هم‌اکنون به مرحله‌ای از آماده‌سازی زیرساخت‌های ۲ مرز چذابه و شلمچه رسیده‌ایم که می‌توانی بیشتر از اربعین سال گذشته پذیرای زائران امام حسین(ع) باشیم.

آب‌رسانی به چذابه

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: بخش عمده عملیات تعریض ، بهسازی و چهار بانده کردن سوسنگرد به چذابه انجام‌شده و طرح آب‌رسانی به چذابه مراحل پایانی را می‌گذراند.
هاشمی زاده افزود: طرح آب‌رسانی از بستان تا چذابه طول ۲۷کیلومتر می‌بایست در مدت ۱۴ماه انجام می‌شد ولی به لطف الهی و آستین زدن قرارگاه خاتم‌الانبیا ، این طرح در مدت ۲.۵ ماه اجرایی شد.
وی گفت: اجرای طرح آب‌رسانی به چذابه به این معنی است که مشکل ترافیک در این مسیر بسیار کمتر خواهد شد و از به‌کارگیری ده‌ها دستگاه تانکر آب‌رسان که با هزینه سنگین از بستان و شهرهای دوردست مثل شهرستان شوش تأمین می‌شد جلوگیری خواهد شد.
هاشمی زاده افزود: ۱۸کیلومتر از مسیر سوسنگرد تا چذابه چهاربانده شده و نقاط حادثه‌خیز حذف و عملیات تعریض و بهسازی این مسیر تا ۱۰روز آینده به سرانجام خواهد رسید.
وی گفت: کمربندی سوسنگرد و بستان نیز تا قبل از حرکت کاروان‌های زائران اربعین حسینی زیر بار ترافیک قرار می‌گیرد.
تکمیل طرح روشنایی توقفگاه خودرو ، روشنایی مسیر پیاده زائران ، دیوارکشی توقفگاه ۱۰۰هکتاری چذابه ، ساماندهی مسئله فاضلاب مواکب ازجمله طرح‌هایی عنوان شد که در چند روز آینده آماده می‌شود.

تمرین آزمایشی

معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر نیز گفت: به‌منظور ارزیابی آمادگی دستگاه‌های خدمات رسان ، تمرین آزمایشی خدمات‌رسانی به زائران اربعین ۲۷ مهرماه ۹۶ در شلمچه برگزار می‌شود.

ولی‌الله حیاتی بابیان اینکه ۴۰۰موکب مردمی در شلمچه برپا می‌شود گفت: وظایف شهرداری‌های معین شامل شهرداری ۷ تهران ، شیراز، ماهشهر، آبادان و خرمشهر در شلمچه مشخص‌شده و گسترده کار آنان نیز بازتعریف شده است.

وی افزود: خدمت‌رسانی به زائران در آن‌سوی مرز نیز توسط منطقه آزاد اروند صورت می‌گیرد ضمن آنکه در خصوص مسئله توقفگاه خودرو، سرویس‌های بهداشتی و اسکان موقت زائران در شلمچه مشکل خاصی وجود ندارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.