همدان- باوجوداینکه زندگی عشایر، آیینه تمام‌نمای اقتصاد مقاومتی است و هر چادر عشایری نه‌تنها یک واحد جمعیتی است بلکه یک پایگاه امنیتی، کارگاه تولیدی و اشتغال‌زایی به شمار می‌رود اما مشکلات بر سر راه این مرزداران غیور هنوز سامانی پیدا نکرده است.

خیمه مشکلات سایه بان عشایر همدان

قدس: نماینده ایلات و عشایر استان همدان در همین رابطه و در خصوص مشکلات پیش روی عشایر عنوان می‌کند: کمبود آب، به‌کارگیری نشدن فرزندان تحصیل‌کرده عشایر در سازمان امور عشایری، ایجاد آبخوری برای دام‌ها، بهسازی راه‌ها، پرداخت وام‌های کم‌بهره، انتخاب محل مناسب برای اسکان عشایر، تعطیل شدن خدمات‌رسانی شرکت‌های تعاونی، لزوم واکسیناسیون به‌موقع و نبود دامپزشک از مهم‌ترین مشکلاتی است که عشایر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

محمدرضا رحمتی اظهار می‌کند: برخوردار نبودن عشایر استان همدان از اعتبارات کافی یکی از چالش‌ها و مشکلات است.

وی ابراز می‌کند: عدم وجود حمایت قانونی از حقوق عرفی عشایر در مراتع، تعیین نشدن امنیت کوچ و از بین رفتن راه‌ها از دیگر مشکلات سد راه جامعه عشایر است.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از ۳ هزار خانوار عشایر در دشت‌های استان همدان مستقر هستند، اظهار داشت: تعداد عشایر مستقر در استان ۱۳ هزار نفر است.

 وی بابیان اینکه تعداد دام عشایر مستقر در استان ۴۷۰ هزار رأس است، افزود: آب‌رسانی، بهسازی چشمه‌ها، زیرسازی چادرها، تأسیسات بهداشتی، توزیع سوخت فسیلی، آموزش و ترویج ازجمله خدماتی است که به عشایر ارائه می‌شود اما نیازمند تخصیص اعتبارات بیشتر است.

قطع سهمیه کود شیمیایی

نماینده ایلات و عشایر استان همدان بابیان اینکه توزیع کود شیمیایی نیز چند سالی است که قطع‌شده ابراز می‌کند: نیروی انتظامی نیز در برخی مناطق مانند محور ساوه- ملایر برخورد مناسبی با عشایر نداشته و این در شأن و منزلت این یگان نیست.

وی اظهار می‌کند: ایجاد بازارچه فروش محصولات به‌صورت مستقیم در استان نیز یکی از خواسته‌های عشایر است و دولت می‌تواند همان‌طور که گندم را بدون واسطه از کشاورز می‌خرد؛ گوشت را نیز به‌صورت مستقیم از عشایر خریداری کند.

وی مشکلات چرای دام‌های عشایر را نیز ازجمله مشکلات آن‌ها می‌خواند و ابراز می‌کند: از منابع طبیعی می‌خواهیم با تشکیل جلسات، نسبت به اطلاع‌رسانی به‌موقع اقدام کند تا عشایر به دلیل ورود زودهنگام دام جریمه نشوند.

بی‌رغبتی در کوچ

رحمتی با گلایه از برپا نشدن کلاس‌های تحصیلی فرزندان عشایر باوجود گذشت سه هفته از آغاز سال تحصیلی جدید بیان می‌کند: متأسفانه آموزش‌وپرورش توجه چندانی به تأمین امکانات آموزشی این قشر ندارد.

وی بیان می‌کند:  بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده و به دلیل بسیاری از مشکلات مطروحه فرزندان عشایر دیگر تمایلی به کوچ روی نداشته و مایل به نیمه کوچ بودن یا ساکن شدن هستند.

وی بابیان اینکه عشایر استان در امور بهداشتی مشکلات بسیاری دارند می‌افزاید: مسئولان بهداشت کمتر در بین عشایر حضور پیدا می‌کند درحالی‌که باید بیشتر به بهداشت زنان و خانواده عشایر توجه شود.

دغدغه تعلیف دام

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های عشایر و همچنین این اداره کل تعلیف دام است ابراز می‌کند: بیشتر دغدغه منابع طبیعی تعلیف دام بیش از ظرفیت مجاز مراتع است و این آمار طبق برآوردهای صورت گرفته پنج برابر ظرفیت مراتع این استان است.

براساس بررسی‌های به عمل آمده و به دلیل بسیاری از مشکلات مطروحه فرزندان عشایر دیگر تمایلی به کوچ‌روی نداشته و مایل به نیمه‌کوچ بودن یا ساکن شدن هستندعیسی بختیاری ادامه می‌دهد: ظرفیت مراتع این استان ۶۰۰ هزار واحد دامی است که ۴۵ هزار واحد از این تعداد متعلق به عشایر است.

وی اضافه می‌کند: عشایر دارای مجوز طبق پروانه، دام وارد استان می‌کنند ولی بیشترین تخلف درزمینهٔ دام غیرمجاز از سوی عشایر فاقد مجوز رخ می‌دهد.

بختیاری می‌گوید: این اقدام خلاف قانون عشایر منجر به تشکیل چندین پرونده در محاکم و مراجع قضایی برای آن‌ها در سال جاری‌شده است.

وی بیان می‌کند: با توجه به ظرفیت مشخص و محدود مراتع، بروز خشک‌سالی‌های متعدد و پدیده ریز گرد در این استان از مسئولان امور عشایری انتظار می‌رود با حفظ منابع طبیعی این امانت الهی را سالم به نسل‌های آینده تحویل دهند.

کوچ عشایر همدان

وی با اشاره به اینکه کوچ پاییزه عشایر این استان از مناطق ییلاقی (سردسیر) به سمت مناطق قشلاقی (گرمسیر) از اواخر شهریورماه آغاز می‌شود بیان می‌کند: تعداد یک هزار و ۲۵۰ خانوار عشایر دارای پروانه از ۱۵ اردیبهشت امسال در ۷۵ سامانه واقع در شهرستان‌های همدان، تویسرکان، بهار، اسدآباد و ملایر مستقر شدند که این عشایر از دهه آخر شهریورماه استان همدان را به مناطق قشلاقی نظیر ایلام، لرستان و خوزستان ترک کردند.

وی بیان می‌کند: هم‌اینک تمامی عشایر دارای مجوز همدان را ترک کرده‌اند ولی عشایر فاقد پروانه در همدان حضور دارند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی همدان یادآوری می‌کند: علاوه بر عشایر دارای مجوز ، شمار زیادی عشایر فاقد پروانه اردیبهشت‌ماه امسال وارد این استان شدند.

بختیاری یادآور می‌شود: این افراد بیشتر در مناطقی خارج از مراتع مستقر شدند که با توجه به حضور نداشتن در عرصه‌های منابع طبیعی، این اداره کل برخوردی با آن‌ها انجام نداد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.