همدان- همدان با قدمتی چند هزارساله و با داشتن بیش از هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی امروزه به‌عنوان پایتخت و پایلوت تاریخ و تمدن ایران‌زمین سال‌هاست که در توسعه صنعت گردشگری سعی کرده است با بهره‌مندی از پتانسیل‌های موجود در منطقه از گردشگری در رشد اقتصادی استان بهره گیرد

«همدان» شهر توریستی خالی از توریست

قدس: انتخاب همدان به‌عنوان پایتخت آسیا شاید منادی رونق گردشگری باشد اما واقعیت این است که این خبر زیرساخت‌های استان را ترمیم نمی‌کند و بررسی تعداد آمار گردشگران خارجی امسال نسبت به سال گذشته که بدون تغییر بوده است چنگی به دل نمی‌زند.

استان همدان با داشته‌های طبیعی و منحصربه‌فرد ازجمله هگمتانه و غار عالی صدر اما بنا بر گفته مسئولان توفیق چندانی در جذب گردشگر و پر کردن ظرفیت هتل‌هایش نداشته است و بسیاری از متصدیان صنعت گردشگری بر این باورند که این استان به‌درستی معرفی نشده است و سهم ناچیزی از گردشگران خارجی دارد.

شعار راه درمان نیست

رئیس جامعه هتلداران با انتقاد از ضعف در تبلیغات حوزه گردشگری توسط مدیران استان می‌گوید:  صنعت گردشگری همدان ورشکسته شده است و شعار و حرف مدیران درمان گردشگری همدان نیست.

شهرام شیروانی با اشاره به این موضوع که همدان خیلی شناخته‌شده نیست و نیاز است استانداری، شهرداری، شورای شهر و میراث فرهنگی بودجه‌ای برای تبلیغات در چندین سال در نظر گیرد اظهار می‌کند: ما بیشتر ادعای توریستی بودن این شهر را داشته و در عمل آن‌طور که مدعی هستیم توریستی مشاهده نمی‌کنیم و گواه این مدعا تعداد اندک میهمانان خارجی در هتل‌های این شهر است.

تأسیسات گردشگری ورشکسته

وی اظهار می‌کند: متأسفانه این اتفاق در حد شعار است و تنها مدعی هستیم همدان شهر توریستی بوده و جز استان‌های چهارم یا پنجم گردشگری است ولی این ادعا کافی نیست و باید با هزینه در عمل ثابت شود.

هتلی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت اشغال داشته باشد ورشکسته محسوب می‌شود که می‌توان اعلام کرد تاسیسات گردشگری استان همدان ورشکسته استوی با اشاره به اینکه چنین وضعیتی سبب شده تا هتل‌های در حال بهره‌برداری استان همدان درصد اشغال ۳۰ درصدی داشته باشند یادآور می‌شود: این بزرگ‌ترین ضعف برای این شهر و استان باوجود پتانسیل گردشگری بالاست.

وی ادامه می‌دهد: هتلی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت اشغال داشته باشد ورشکسته محسوب می‌شود که می‌توان اعلام کرد تأسیسات گردشگری استان همدان ورشکسته است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان همدان با تأکید بر اینکه باید به هتل‌های بهره‌برداری شده استان همدان کمک شود در غیر این صورت خیانت بزرگی به آن‌ها شده است، عنوان می‌کند: متأسفانه در نوروز گذشته با ۶ درصد کاهش ظرفیت اشغال هتل‌های همدان به ۲۹ درصد کاهش یافت.

کیفیت هتل‌ها

هرچند که بنا بر گفته رئیس جامعه هتلداران ظرفیت هتل‌های این شهر زیر شاخص قابل‌قبول است اما بسیاری از گردشگران نیز کمبود هتل‌های استاندارد بین‌المللی را یکی از موانع پیش روی توسعه این صنعت می‌دانند.

بنا بر اظهارنظر کارشناسان فعال در این حوزه موضوع هتل‌ها و کمبود هتل‌هایی منطبق با استانداردهای بین‌المللی باعث شده تعداد هتل‌های ۵ ستاره در استان با فقر موجودیت مواجه باشد.

باید اذعان داشت اگرچه طرح‌های توسعه در برخی هتل‌های استان سبب شده تا صنعت هتلداری تا حدودی بتواند مؤثر در جذب گردشگر باشد اما در نگاه وسیع و کلی‌تر نمی‌توان مدعی بود هتل‌های استان در این زمینه نقش‌آفرینی مؤثری دارند و گواه این ادعا اتاق‌های خالی یا نیمه‌پری است که آه از نهاد هتلداران همدانی در زمان‌های سفر برآورده است.

بااین‌حال موضوعی که بیشتر از ستاره‌ هتل‌ها و حتی کیفیت و تنوع خدمات ارائه‌شده توسط مناطق نمونه گردشگری از تله‌کابین تا علی‌صدر، از آرامگاه بوعلی تا سفال لالجین تا مبل و منبت ملایر در جذب گردشگر به همدان مؤثر است در این سؤال نهان است که برای ارائه خدمات چقدر از منابع انسانی آموزش‌دیده استفاده‌شده است؟ همان سرمایه‌ای که در هر اقامتگاه برمگردی، رستوران و سراچه‌های گردشگری که با شعار حمایت از جذب گردشگر و مسافر فعالیت خود را دنبال می‌کند و البته با روندی نزولی در پیشرفت مواجه است.

ناشناخته بودن همدان

مدیرکل میراث فرهنگی همدان که تاکنون بارها اعلام داشته مشکل اصلی گردشگری شهر و استان همدان عدم شناساندن آن به گردشگران داخلی و خارجی و ناشناخته بودن جاذبه­‌های گردشگری است حال انتخاب همدان را به‌عنوان پایتخت تاریخی آسیا را به فال نیک می‌گیرد.

علی مالمیر معتقد است: برای استفاده از این فرصت نیاز به همکاری همه‌جانبه بخش دولتی و خصوصی و همچنین رسانه­‌ها درزمینهٔ اطلاع‌رسانی داریم و لذا مشارکت بخش خصوصی و دولتی به‌ویژه شهرداری­‌ها در راستای معرفی استان می‌تواند برای جذب گردشگر مؤثر باشد.

سهم ناچیز همدان از خارجی‌ها

وی بابیان اینکه در حوزه توسعه گردشگری استان هدف خود را جذب گردشگر خارجی قرار دهد می‌افزاید: تاکنون ۲۷ مستند از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی همدان تهیه و در شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی به روی آنتن رفته است.

وی  با تأکید بر اینکه جذب سهم عمده‌ای از گردشگران خارجی در استان از راه‌های مهم توسعه گردشگری همدان است، تصریح می‌کند: متأسفانه همدان در جذب گردشگر خارجی سهم ناچیزی دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی با برگزاری رویدادهای بین‌المللی و ثبت جهانی آثار تاریخی استان به دنبال جذب گردشگر خارجی است می‌افزاید: در اواخر سال ۹۶ همدان به‌عنوان پایتخت تاریخی آسیا میزبان وزرای گردشگری ۳۴ کشور آسیایی عضو مجمع گفت‌وگوی کشورهای آسیایی است که در زمان حضور این افراد تبلیغات گسترده‌ای به‌منظور معرفی شهر همدان انجام خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.