خرم اباد-داستان مدارس خشتی و گلی و سایه تخریب بر سر دانش آموزان مشکلی نیست که با بودجه‌های دولتی و اعتبارات استانی بتوان به آن پایان خوش داد بلکه بنا بر شواهد وعمق محرومیت‌های برجای‌مانده از گذشته رفع این مشکل عزمی ملی و یا تلاشی مضاعف از سوی خیران دارد.

دانش آموزان لرستان چشم به یاری خیران دوختند

قدس: با وجود تلاش‌های مضاعفی که برای رفع محرومیت در روستاهای لرستان و همچنین شرایط مطلوب تحصیل برای دانش آموزان انجام‌شده است اما واقعیت این است که نیم یاز از این مدارس در حال تخریب بوده و به بازسازی اساسی نیازمند است.

وضعیت اعتبارات استانی که در طی سال‌های گذشته دستخوش فرازوفرودهای بسیاری بوده است متأسفانه روند بسیاری از پروژه‌های عمرانی را کند کرده است تا آنجا که بنا بر گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان برخی از این پروژه‌های آموزشی به دلیل کمبود اعتبار به مرحله توقف رسیده است.

پروژه‌های نیمه‌جان

محمد چگنی در این رابطه می‌گوید: ۱۳ پروژه سالن ورزشی در استان در دستور کار قرار دارد که متأسفانه به علت کمبود اعتبار ۱۰ پروژه از این ۱۳ پروژه متوقف‌شده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر از این سالن‌ها فقط دو پروژه به‌صورت نیمه‌جان فعالیت دارند.

در برابر یک هزار و ۵۶۰ فضای آموزشی مستحکم  تعداد یک هزار و ۵۰ فضای آموزشی تخریبی در استان وجود دارد و همچنین تعداد ۶۲۸ مدرسه نیز در استان نیازمند مقاوم‌سازی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان ادامه می‌دهد: در مورد استخرهای شنا نیز وضعیت به همین صورت است و کار تکمیل آن‌ها نیز سخت شده است.

چگنی بابیان اینکه  بعضی از این پروژه‌ها در مرحله فونداسیون رهاشده‌اند ادامه می‌دهد: متأسفانه ما هرروز هم گزارش‌هایی مبنی بر این‌که فلان مدرسه در حال تخریب است از آموزش‌وپرورش دریافت می‌کنیم و به علت دیر ابلاغ شدن اعتبارات در سال گذشته با مشکلات زیادی مواجه شدیم.

وی ادامه داد: متأسفانه در بحث تعمیرات و تجهیزات هم با مشکلات زیادی مواجه هستیم و حتی برخی از این تجهیزات هم به علت استفاده نامناسبی که از آن‌ها می‌شود، روزبه‌روز مستعمل‌تر می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان تصریح کرد: در شرایطی که بسیاری از روستاهای استان گازرسانی شده‌اند، هنوز ما نتوانسته‌ایم انشعابات لازم ازجمله گاز، برق و ... را دریافت کنیم که این امر می‌طلبد اعتبارات مناسبی در اختیار داشته باشیم.

چگنی اظهار کرد: این مسئله باعث شده است که در این زمینه‌ها از برنامه عقب بیفتیم.

۴۵۰۰ کلاس نیازمند بازسازی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیزمدارس استان لرستان  با اشاره به اینکه تعداد ۴۵۰۰ کلاس درس در لرستان نیازمند به تخریب و بازسازی هستند ادامه می‌دهد:  تاکنون یک هزار و ۵۵۰ مدرسه در استان مستحکم و مقاوم‌سازی شده‌اند اما واقعیت این است که تعداد  یک هزار و ۵۰ مدرسه تخریبی در استان وجود دارد که نیازمند بازسازی هستند.

وی با اشاره به تحصیل ۳۴۴ هزار و ۵۰۷ دانش‌آموز در لرستان  ادامه می‌دهد: سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۰۷ متر برای هر دانش‌آموز است، تصریح کرد: این میزان در لرستان ۵.۰۲ متر به ازای هر دانش‌آموز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان لرستان بابیان اینکه در سال ۹۶ تعداد ۹۵ پروژه آموزشی، ورزشی و پرورشی در دستور کار این اداره کل است، اظهار داشت: این تعداد پروژه شامل ۴۹۴ کلاس درس با زیربنای ۱۰۷ هزار و ۵۳۶ مترمربع می‌شود.

چگنی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه‌ها ۷۷ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی‌شده است.

۲۴ منطقه محروم

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان  نیز با اشاره به وجود تعداد ۲۴ منطقه محروم اظهار می‌کند: ۲۴ منطقه محروم در استان داریم که قول می‌دهیم ۲۴ مدرسه در این مناطق ایجاد شود؛ همه مناطق به‌نوعی محروم هستند، در ناحیه دو خرم‌آباد  که مرکز استان است بیش از ۳۰ درصد مدارس تخریبی است و زیر  ۳۰ درصد مستحکم هستند که انتظار داریم خیران به سمت لرستان بیایند.

خدا نظر دریکوند با درخواست از خیران برای بلند کردن دست یاری به سمت دانش آموزان استان و ایانده سازان کشور ادامه می‌دهد: خوشبختانه تاکنون خیلی از نیازهای مدارس عشایری استان توسط خیران برآورده شده است  و هرجایی که نیاز به کمک بوده خیران به کمک آموزش‌وپرورش آمده‌اند.

وی با اشاره به تعداد یک هزار و ۳۴۱ مدرسه خشتی گلی، کپری، شبه کپری،کانکسی و تخریبی در استان لرستان  یادآور شد:

در استان لرستان ۶۵ مدرسه خشتی گلی وجود دارد که عموماً در منطقه زز و ماهرو، کونانی، طرحان، کاکاوند، کونانی، سلسله و دلفان قرار دارند .

وی اذعان می‌کند: همچنین تعداد ۱۸ مدرسه شبه کپری اکثراً در شهرستان  پل‌دختر هستند و۲۷ مدرسه  کپری در بخش پاپی و ۱۸۱ مدرسه کانکسی در استان لرستان وجود دارد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان عنوان کرد: در برابر یک هزار و ۵۶۰ فضای آموزشی مستحکم  تعداد یک هزار و ۵۰ فضای آموزشی تخریبی در استان وجود دارد و همچنین تعداد ۶۲۸ مدرسه نیز در استان نیازمند مقاوم‌سازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.