خرم اباد-استان لرستان ازجمله استان‌هایی است که بنا بر گفته نمایندگان آن با آمار بالای بیکاران دست‌وپنجه نرم کرده و از طرفی مسئولان استانی از کاهش نرخ بیکاری و تا میزان ۱۱ درصد یاد می‌کنند.

دودی که به چشم خرم‌آبادی‌ها می‌رود

قدس: هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان مهرماه امسال با اشاره به این موضوع که در سال ۹۲ و هنگامی‌که مدیریت استان را تحویل گرفت تعداد ۱۱۳ هزار بیکار وجود داشت به رسانه‌ها گفت:  طی چهار سال گذشته، عملکرد دولت به ۷۲ هزار بیکار کاهش و این آمار را هم‌مرکز آمار ایران اعلام کرد و استان در آن دخل‌وتصرفی نداشت.

وی برای اثبات این حقانیت تأکید کرد این آمار را همان مرکز آماری که در دوره دولت قبل هم فعالیت داشت و منتقدان امروز در آن دوران به این آمارها ایراد نمی‌گرفتند و سکوت می‌کردند داده است!

مهر تائید

ایجاد اشتغال برای تعداد ۷۵ هزار نفر در استان لرستان را حتی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز تائید کرده است و لذا مسئولان این استان بر این باورند که  طی این چهار سال برای ۷۵ هزار و ۵۰۲ نفر در استان شغل ایجادشده است و آمار بیکاران را از تعداد ۱۱۳ هزار نفر به ۸۶ هزار و ۷۹ نفر رسانده‌اند.

حال نخستین سؤالی که به ذهن هر شهروند و مخاطبی متبادر می‌شود این است که چرا اگر مسئولان موفق شدند نرخ بیکاری را به ۱۱ و یا ۹درصد برسانند چرا نتیجه محسوسی در جامعه احساس نمی‌شود؟

هرچند که نباید تلاش‌های دولت و دولت‌مردان را در این زمینه نادیده گرفت و نمی‌توان گفت که استاندار سابق لرستان و معاونانش تلاش‌هایی در راستای رفع بیکاری نداشته‌اند، اما آنچه را که امروز در جامعه با چشمان خود می‌بینیم نه‌تنها پایین آمدن، بلکه بالا رفتن نرخ بیکاری حداقل در سطح شهر مرکز استان است.

مقابله با آمار غیرواقعی

«عباس گودرزی» نماینده بروجرد ازجمله منتقدان این موضوع است که با اشاره به آمار اعلام‌شده بیان می‌کند: این آمار را قبول ندارم.

وی اظهار می‌کند: اشتغال در بروجرد و استان وضعیت چالش‌برانگیز و بسیار نامطلوبی دارد و قرار شد که با آمار غیرواقعی مقابله شود.

وی معتقد است: این‌گونه آمار دادن منجر می‌شود که از نگاه مرکز و تهران و وزارتخانه‌ها به یک استان و شهرستان برخوردار تبدیل شویم، درحالی‌که چنین چیزی وجود ندارد.

وی یادآور می‌شود: این آمار نه‌تنها خیری در پی ندارد بلکه باعث شر می‌شود چون اگر غیرواقعی باشد شاید نتوانیم در جذب اعتبار هم موفق عمل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اشتغال موقت و کوتاه‌مدت، نباید در کاهش آمار بیکاری استان تأثیر داشته باشد، اظهار می‌کند: اگر آماری ارائه می‌شود که این‌ تعداد شغل ایجادشده، پس چرا این‌قدر بیکار داریم و کارخانه‌های ما فعال نشده‌اند؟ باید همه دست‌به‌دست هم بدهیم و با همدلی و انسجام از طریق مشاغل کوچک و زودبازده اشتغال را رونق ببخشیم.

آمار سازی به ضرر استان است

«علی رستمیان» نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی نیز بابیان اینکه آمار سازی‌ غلط به ضرر استان تمام می‌شود بیان می‌کند: آمار غلط در مورد میزان سرمایه‌گذاری و تخصیص وام‌ها به ضرر استان تمام‌شده است.

وی با اشاره به آمارهای ارائه‌شده از طرف مسئولان اظهار می‌کند: امروز شاهد آمار  و ارقامی با کاهش نرخ بیکاری در استان روبرو هستیم درحالی‌که باید اذعان داشت آمار واقعی ارائه نشده است.
وی می‌گوید: یکی از فاکتورها در تخصیص منابع و اعتبارات گزارش‌ها و آمارهایی است که به کشور داده می‌شود لذا برخی از گزارش‌ها که از سوی استان به کشور داده‌شده، غلط و آمار سازی است.

این نماینده مجلس تأکید می‌کند: استاندار جدید لرستان توان خود را گذاشته تا این آمار را بازنگری کند که جای امیدواری دارد.

صحت آمار

سید موسی خادمی استاندار جدید لرستان که به‌تازگی سکان هدایت این استان را به دست گرفته است ازجمله افرادی است که بنا بر گفته خودش عزم خود را برای مقابله با آمار سازی و آمار بازی در بدو کار جزم کرده است.

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: می‌خواهیم ببینیم این ادعای ایجاد شغل در استان چقدر صحت دارد و این ارقام را تا چه حد مرکز آمار ایران تائید می‌کند؟

وی در همین رابطه تصریح می‌کند: می‌خواهم بدانم تسهیلات شش‌میلیاردی صندوق کارآفرینی امید چقدر اشتغال ایجاد کرده است؟

وی تأکید می‌کند: پیگیریم که اشتغال برنامه‌ریزی‌شده در استان چقدر محقق شده تا امسال برنامه‌ریزی صحیح و درستی را در این راستا داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به عملکرد اداره کار اظهار می‌کند: اداره کل کار استان باید آمارش را درست کند و برای این ۲۵ هزار شغل پاسخگو باشد و از این موضوع دفاع کند.

استاندار لرستان در این رابطه معتقد است: در بحث ایجاد اشتغال باید منطق آن رعایت شود و میزان اشتغال در استان پایش شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.