سنندج-ضعف در زیرساخت‌ها، سهم اندک از اعتبارات و پروژه‌های ملی، عدم استقبال سرمایه‌گذاران و همچنین نبود تعامل لازم در بین دستگاه‌های اجرایی همواره در طی سالیان گذشته به‌عنوان موانع توسعه استان کردستان از آن یادشده است.

کردستان در انتظار جهش اقتصادی است

قدس:موانع توسعه این استان به‌قدری مشهود است که تیرماه امسال اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در جمع نمایندگان این استان با تأکید بر این‌که زیبنده جمهوری اسلامی نیست که پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از عمر انقلاب هنوز محرومیت در بخش‌هایی از کشور وجود داشته باشد اظهار کرد: به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری پیگیر رفع موانع توسعه استان بر اساس سند توسعه کردستان خواهم بود تا مردم شریف این استان شاهد اتفاقات خوبی در آینده باشند.

جهانگیری در این دیدار بابیان این‌که تمام قول‌هایی که در سفر رئیس‌جمهوری به استان داده‌شده است محقق خواهد شد،‌ گفت: مسائل قومی، سیاسی و مذهبی نباید مانعی بر سر حل مشکلات کشور و نیازهای مردم باشد.

کاری نکردیم

رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان توجه جدی به اشتغال را یکی از ضرورت‌هایی می‌داند که معتقد است دولت باید به جد در این حوزه ورود پیدا کند.

سید مهدی فرشادان اظهار می‌کند: ما شعار توسعه سر می‌دهیم اما عملاً کاری نکردیم.

وی با اشاره به آمار بیکاری در کردستان و عقب‌ماندگی‌های از قبل به‌جامانده ادامه می‌دهد: دولت باید در کردستان با توجه به حساسیت آن و مرزی بودن، الگویی متفاوت از استان‌های دیگر را برای ایجاد شغل ارائه کند تا فاصله ما با میانگین کشوری کاهش یابد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه جدی به موضوع حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در دولت دوازدهم گفت که دولت باید برای استان‌هایی مثل کردستان که ازنظر ایجاد شغل دچار عقب‌ماندگی هستند، برنامه ویژه ارائه کند.

نیازمند تحول در اقتصاد

فرشادان یادآور می‌شود: سال ۹۶‌ سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده و سه اولویت اصلی کشور در شعار سال آمده است لذا ما نیازمند این هستیم که تحولی را در حوزه اقتصاد ایجاد کنیم و تولید را رونق بدهیم؛ چراکه اگر موضوع اشتغال حل نشود،‌ رضایتمندی مردم هم حاصل نخواهد شد و مسائل و مشکلات جوانان حل نمی‌شود.

نماینده مردم سنندج در مجلس بابیان اینکه مشکلاتی مثل اشتغال در برخی استان‌ها ازجمله استان کردستان نیازمند توجه بیشتری است می‌گوید: دولت وعده سالیانه ۹۵۰ هزار شغل را داده، اما برای تحقق این امر تیم اقتصادی باید به شکل مناسبی سامان پیدا کنند و الزامات اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیرند؛ چراکه اگر تولید رونق پیدا نکند،‌ اشتغال هم ایجاد نمی‌شود و سال آینده به تعداد بیکاران اضافه خواهد شد.

وی تأکید می‌کند: بنابراین دولت هم باید برای متقاضیان اشتغال فکری کند و هم برای متقاضیان اشتغال در سال‌های آینده برنامه‌ریزی کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در برخی استان‌ها ازجمله استان کردستان آمار بیکاری بالاتر از میانگین کشور است،‌ اضافه می‌کند: دولت باید برای استان‌هایی مثل کردستان، برنامه ویژه داشته باشد و اگر در یک استان ۱۵ درصد شغل ایجاد می‌شود، در استانی مثل کردستان باید ۱۵ درصد به‌علاوه میزان عقب‌افتادگی آن استان باشد.

شکاف در توسعه

استاندار کردستان بابیان اینکه  دولت در شرایط کنونی امکان حل مشکل بیکاری و اشتغال جوانان را ندارد چراکه درده‌های اول انقلاب سرمایه‌گذاری‌های دولتی در استان‌ کردستان انجام‌نشده است بیان می‌کند: شکاف عمیقی در توسعه‌یافتگی بین کردستان و دیگر استان‌های توسعه‌یافته وجود داشته و کردستان در حوزه اشتغال، صنعت و کشاورزی فاصله زیادی با متوسط کشوری دارد.

بهمن مرادنیا شاخص توسعه استان را عدد ۳۱ عنوان می‌کند و می‌افزاید: استان کردستان در حوزه اشتغال، درآمد سرانه، صنعت، تخصیص آب، کشاورزی و ارزش‌افزوده فاصله زیادی با متوسط کشوری دارد و باید از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود استفاده شود تا حداقل به متوسط کشوری برسیم.

استاندار کردستان خاطرنشان می‌کند: درزمینهٔ عقب‌افتادگی استان هیچ شخصی را متهم نمی‌کنم و عملکرد مدیری را زیر سؤال نمی‌برم چراکه همه تلاش کردند اما فاصله زیاد است و این فاصله‌ها تنها با جهش پر می‌شود.

وی معتقد است: باید برای پیشرفت و حل مشکلات استان کردستان فکر نو تزریق‌شده و جهش ایجاد شود تا عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

اقتصاد سیاسی

وی اقتصاد استان را اقتصاد سیاسی می‌خواند و می‌گوید: سرمایه‌گذاری حق مسلم مردم بوده و به اعتقاد بنده نباید صرفاً به اقتصاد فایده و هزینه در استان نگاه کرد چراکه اگر مشکل اقتصاد در کردستان حل شود بسیاری از مشکلات دیگر نیز حل‌شده و ریشه فقر، فساد و قاچاق خشکانده می‌شود.

استاندار کردستان اهمیت به بخش خصوصی را یکی از راهکارهای کمک به اقتصاد می‌داند و اظهار می‌کند: کردستان در این مهم  موفق نبوده و لذا باید به زیرساخت‌های مهم و قابل‌توجه اهمیت داده و برای سرمایه‌گذار مشوق ایجاد و به فرهنگ و برخورد با بخش خصوصی ارزش داده شود.

وی بابیان اینکه بخش خصوصی سبب پیشرفت دنیا شده، تأکید می‌کند:  کردستان استان غنی با پتانسیل‌های فراوان است و درواقع اشتغال توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای این کار استفاده از نیروی انسانی توانمند و ارزشمند است که متأسفانه این نیرو به‌کاربرده نمی‌شود.

کوتاهی کردیم

مرادنیا معتقد است برای تولید ثروت در کردستان کوتاهی صورت گرفته است و علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری جذب نمی‌کنیم آن‌ها را هم فراری می‌دهیم.

وی می‌گوید: باید حوزه گردشگری کردستان تقویت و حضور گردشگر به منطقه افزایش یابد چراکه تا این فضا باز نشود پای سرمایه‌گذاری به استان باز نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.